Gå till innehåll

Hemma BYGGE, Även karet och första salta!


RobbanF

Rekommenderade inlägg

Ja nu drar jag igång en tråd om mitt hemmabygge det är en 750l. balja som är byggd i plywood med akvarie-lack (epoxy) och 8 mm glass i en balja som är 700 mm djup. Allting är förstärkt med glassfiber givetvis man kan säga att det som en båt fast ut och in. Jag har i allafall kommit så långt att jag fått i en del LS nu, så det är på gång hoppas få med lite bilder på bygget nedan bara jag förstår hur man gör. Sumpen är givetvis också det ett hemmabygge på ca 140 l med en karantän inbyggd på 40 l. dock är denna i glas och silikon.

Kom gärna med förslag på olika saker vad som helst, alltid bra med feedback. Ja man ska komma ihåg att balja inte är tom när man klättrar.

Tekniken är för övrigt enkel, men kommer nog byggas på med tiden.

(Robban

post-4835-14468919080624_thumb.jpg

post-4835-14468919080845_thumb.jpg

post-4835-14468919081027_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja nu drar jag igång en tråd om mitt hemmabygge det är en 750l. balja som är byggd i plywood med akvarie-lack (epoxy) och 8 mm glass i en balja som är 700 mm djup. Allting är förstärkt med glassfiber givetvis man kan säga att det som en båt fast ut och in. Jag har i allafall kommit så långt att jag fått i en del LS nu, så det är på gång hoppas få med lite bilder på bygget nedan bara jag förstår hur man gör. Sumpen är givetvis också det ett hemmabygge på ca 140 l med en karantän inbyggd på 40 l. dock är denna i glas och silikon.

Kom gärna med förslag på olika saker vad som helst, alltid bra med feedback. Ja man ska komma ihåg att balja inte är tom när man klättrar.

Tekniken är för övrigt enkel, men kommer nog byggas på med tiden.

(Robban

grymt!

håll oss uppdaterade med bilder!

vad tänkte du inrikta dig på? SPS? Mjukisar? Aggressiva fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid kul när någon gör nåt annorlunda.

Jag undrar bara hur det är med glaset, 8mm känns för klent med den höjden o vattenvolymen.

Det kan säkerligen hålla men jag börjar direkt fundera på försäkringar osv.

Det är lungt med hemmabyggen såvida dom är "fackmanna mässigt" byggda om jag inte minns fel.

I dethär fallet så tror jag att ditt kar faller utanför dom ramarna varpå försäkringen kanske inte gäller.

Nu är jag inte på något sätt säker på regelverket men det finns nog några på forumet som har bättre koll.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Nu är karet igång med inkörd sten och så även vatten. Bilder får vänta en stund då vattnet i är som renast just nu.

Vad gäller inriktning på karet så är det meningen att få en blandning av allt och försöka efterleva verkligheten utanför baljan så mycket som möjligt.

Vad gäller försäkringar så är jag inte så orolig för jag bygger allt själv drar el själv och bygger badrum själv då jag upptäckt att enda sättet att få det rätt är att göra det själv. Annars slutar det med läckande badrum, smygströmmar och ojordade proppskåp. Efter det gör jag allt själv även akvarium. För de oroliga så håller glaset alldeles utmärkt, det håller faktor 2. Det vill säga att det går sönder om det går under noll. För övrigt är det oftast inte glaset som är problemet utan snarare skarvarna som läcker. Silicon är bra men har bara en hållbarhet på max 5 år i en saltbalja.

fler frågor bara så ska jag svara och bilder kommer inom kort.

(Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert varför valde du att bygga ett akvarier av plywood och inte av glas? Var det bara för att dra ner på kostnaden eller fanns det andra anledningar?

Akvariet i sig är ju en förhållandevis liten investering jämfört med allt annat som ska i karet.

Ytterligare en fråga, som eventuellt är offtopic.

Finns det en risk att exempelvis en sjöborre gnager bort lacken så att träet fuktskadas? De gnager ju av rejält mycket på stenen när de är igång och borde göra samma sak med en kalkalgsbelaggd akvariesida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det en risk att exempelvis en sjöborre gnager bort lacken så att träet fuktskadas? De gnager ju av rejält mycket på stenen när de är igång och borde göra samma sak med en kalkalgsbelaggd akvariesida.

Jag är inte säker men lacken är ju epoxy som de flesta båtar i medelhavet är uppbygda och båtarna i havet flytter utan hål. Sen går ju epoxyn in i plywooden också och är dessutom också förstärkt med glasfiber.

Svar på din andra fråga är att man framöver kanske vill bygga något riktigt stort kar vill man veta hur det fungerar och man får en ungerfärlig kostnad per l.. Sen kan man ju bygga vilka mått som helst.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt säker på hur båtar klarar ett sjöborre angrepp, jag tror det är ganska sällsynt att sjöborrar sätter sig och äter på båtar av andra orsaker än att de är gjorda av glasfiber. Däremot vet jag att sjöborrar utan vidare gnager sig igenom både cement, och glasfibertankar, om de får för sig att de vill gräva sin grop där. Problemet är ju enkelt att undvika dock. Skaffa inte sjöborrar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plywood är utmärkt om man stagar upp det ordentligt och gör sig noga med rätt material. 8 mm glas däremot verkar äventyrligt, nu står ju inte måtten närmare men 70 cm högt och en meter långt är en säkerhetsfaktor på 1.4. Är rutan i stället 1.5 m lång är säkerhetsfaktorn nere i ett vilket alltså innebär att det inte finns nån marginal alls, man skall alltså inte nysa i närheten av akvariet.

De proffsbyggda akvarier som säljs brukar ha en säkerhetsfaktor på åtminstone tre så att gå under det kan innebära att försäkringsbolagen anser att man får skylla sig själv om något händer och man inte haft den marginalen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

storleken på rutorna är 650*850. Sen tror jag säkert att det stämmer att de kör med faktor 3, men det innebär ju inte att det finns vehov för det, för varför ska rutorna hålla för tre gånger så mycket och ja jag vet att det finns små sprickor i alla glas och det är därför man har marginal.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De måtten på rutorna ger med 8 mm glas en säkerhetsfaktor på 1.7 med en utböjning på 1.4 mm. Det är då räknat på helt perfekt glas utan några som helst variationer i tillverkningen. Eftersom verkligt glas inte ser ut så behöver man större marginal och det brukar rekommenderas en säkerhetsfaktor på 3.8 för att vara på den säkra sidan och också för att ha nån marginal om man råkar köra handen i glaset eller nåt annat tillbud.

3.8 ger ett behov av 12 mm glas med en utböjning på 0.4 mm. 10 mm glas ger en säkerhet på 2.7 med en utböjning på 0.7 mm. 10 mm kanske vore tänkbart om man gillar att leva farligt men 8 mm ser jag som alldeles för riskabelt, det är en olycka som väntar på att hända. Jag vill ju klart rekommendera att du väljer tjockare glas, alternativt att du om du redan satt in glaset och inte vill rycka ut det att du lägger in en 8 mm ruta till innanför den du satt dit. Det är faktiskt mindre arbete än att ta reda på konsekvenserna av en spräckt ruta och säkert billigare också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Anders. Robban lyssna och ta in vad vi säger, du lever farligt, vad är prisskillnaden på två skivor 12 mm opti white och två skivor 8 mm vanligt glas?

En liten grej, du som har små grabbar hemma som kastar saker omkring sig lever oxå farligt då de kan få uppleva dig efter att de "råkat" kasta sönder karets glas.

Kan det vara så att 8 mm till och med kan gå sönder av att man mekaniskt rengör dem? Går de sönder lättare när man har vatten på ena sidan som trycker på, än om man har luft på andra sidan?

En gång hade jag sönder en glasburk från Bob som jag hade en Geting i. Den stack mig vid flyktförsöket, hur kul var det? ;)

Ps! Du skrev att det finns sprickor i alla glas. Där har du fel. Glasrosor är det inga sprickor i!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en av anledningarna till att man går upp i tjocklek på glaset när man bygger helglas är att man måste få till silikonets styrka vilket jag inter exakt vet men jag vet att om man limmar en kub med 8 mm och den höjden så släpper fogarna annat är det när man har 5 cm övrlapp mot plywood som är stel.

Självklart finns det en risk men många försäkringsbolag försöker ändå smitta undan även om du köpt akvariet i butik.

Bygert fick du fram faktorn på sidan från nya Zeeland eller ? Om du tittar där är det viktigt att man ladar hem programmet annnars får man för hög säkerhetsfaktor.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en av anledningarna till att man går upp i tjocklek på glaset när man bygger helglas är att man måste få till silikonets styrka vilket jag inter exakt vet men jag vet att om man limmar en kub med 8 mm och den höjden så släpper fogarna annat är det när man har 5 cm övrlapp mot plywood som är stel.

Självklart finns det en risk men många försäkringsbolag försöker ändå smitta undan även om du köpt akvariet i butik.

Bygert fick du fram faktorn på sidan från nya Zeeland eller ? Om du tittar där är det viktigt att man ladar hem programmet annnars får man för hög säkerhetsfaktor.

/Robban

Med fräscht silikon så spricker rutorna långt innan silikonet släpper. Räcker inte fogen mellan rutorna för att hålla så är det ju bara att lägga i en lämpligt tjock trekantfog så rutornas tjocklek har inte mycket med silikonets hållfasthet att göra. Den viktigaste skillnaden mellan helglas och inte är om man lämnar överkanten ostagad, det frestar på glaset rejält.

Jag har använt nerladdad NZ kalkylator och den förutsätter just att rutorna är ordentligt stagade längs alla fyra kanterna. 5 cm stagning under förutsättning att den inte sviktar alls, det är jag skeptisk till om inte plywooden gör, förändrar naturligtvis läget något. Räknar man i stället på en fri ruta på 75 x 55 så blir säkerhetsfaktorn 2.8 vilket känns som i underkant men kanske något man kan leva med. Det förutsätter dock att man inte fyller vatten högre än till siktlinjen vid överkanten, har man i mer än så förändras säkerhetsfaktorn snabbt när nivån stiger och man ligger då utanför det som kalkylatorn är gjord för att beräkna. Jag får nog ändå säga att jag är klart skeptisk till 8 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någonting jag inte reagerat på tidigare. Sitter glasskivorna på utsodan av trälådan? Eller är det bara bilden som är missvisande. Jag skulle vilja påstå att det är i det närmsta ett katastrofalt bygg fel om så är fallet. Glasskivorna kommer förr eller senare slita med sig det ytttre lagret fiber och hamna på golvet. Det är lite otydligt på bilderna, så jag hoppas att jag ser i syne, och att glasen sitter invändigt.

Sen undrar jag lite över de mått, och säkerhetsfaktorer man angivit. De baseras på att vattenytan är som högst i nivå med överkant på glasen, inte sant? Är det i enlighet med hur vatten nivån kommer vara när karet är i drift?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattennivån kommer ligga exakt i kant med det synliga fältet på rutorna och de ligger givetvis på insidan annanrs hade man haft det väldigt våt om fötterna. Anledningen till att det ser ut som de ligger på utsidan är att det ligger epoxy på utsidan också och epoxyn är väldigt blank.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...