Mattias Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Jag har ett tiotal i min burk, de har växt upp i min burk och verkar vara symbios djur. Men de tar även typ artemia. Korallerna verkar inte bry sig om dem, de verkar trivas i starkt ljus då de satt sig aldeles i ytan under mh´n. Citera
Dimorb Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Det är väl en sorts anemon. En sådan där skadeanemon som någon försökte sälja på forumet för ett tag sedan.De verkar kunna bli väldigt fina i färgen men de kan också sprida sig som pesten. En del liknade dem vid glasroser eller valonia när de väl fått "fäste" i akvariet.mvh Andre Citera
aerie Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Majano. Vill även tillägga att personen inte medvetet försökte sälja pestanemoner,han slängde dem när han fick veta vad det var. Citera
Guest NoName Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Majano. Vill även tillägga att personen inte medvetet försökte sälja pestanemoner,han slängde dem när han fick veta vad det var. Då var det juinte lika illaHar haft nått liknande själv men dom blev inte större än ett par centi i diameter... Väldigt robusta och ganska fina, men domblev ganska många Citera
-Johan- Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 hmm, hur ska man veta vilka anemoner som vill ens akvarium ont och inte ? finns det några generella "tecken" ? Citera
aerie Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Om de förökar sig snabb så vill du förmodligen inte ha dem. I princip så är det väl bara Majano och vanliga glasrosor detta händer med så det är egentligen bara dessa du behöver veta hur de ser ut. Citera
-Johan- Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 ehh, har du någon bild på dessa "farliga" anemoner så man kan se hur dom ser ut ? . Citera
Mattias Postat 21 november 2004 Författare Postat 21 november 2004 De har hållt sig i antal i ca ett år, de är väldigt tåliga. Klarar både kyla och torrläggning. Citera
jimmy Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 japp det är majano som samuel säger sånna som föröka sig å klarar både torrlägning å kyla kan inte vara bra Å det är väll i stort bara glasroser och majano bilder finns om man söker lite kolla tex under besökarnas akvarium så har jag en bild på glasros där som ¨johan frågade efter Citera
aerie Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Tja,majano har du ju ett typexempel på här i tråden och glasrosor är bara att söka på i forumet.. Citera
Guest plizken Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Får jag låna tråden lite.? På den bilden ser man även dessa små gröna blåsor. Var är detta? Någon form av alg ? Citera
Guest NoName Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Japp, Valonia. Sök på forumet om du vill veta mer Citera
Guest plizken Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Tackar. Det fanns en del matnyttigt om valonia. Citera
David Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 Någon som kan tipsa om hur man får bort en majano.Växer på "roten" , nästan under,min alveopora. Vill ju helst inte bryta eller så i korallen.Mvh David Citera
jimmy Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 prova med en spruta med kokande vatten till å börja med vet inte om det funkar men man får bort glasroser på detta sätt Citera
David Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 Menar du att spruta in i anemonen eller på?Har en spruta utan nål. Problemet är att den växer tätt inpå korallen. Jag får väl skaffa mig en kanyl och tycka in nåt otäckt medel som den inte gillar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.