Patrik Steen Postat 14 januari 2010 Dela Postat 14 januari 2010 Är den nån som har erfarenhet av denna Pincettfiskenhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16849i ett RSM130 har gått och grynnat länge på denna skönhet länge men vet inte om det går i ett sådan litet utrymme,som det är idag så har jag endast små fisker och matar dessa med Artemia,så om nån kan berätta om den så är jag tacksam:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
milk Postat 14 januari 2010 Dela Postat 14 januari 2010 har ingen erfarenhet av just den arten men vet att fjärilsfiskar med pincett kan vara väldigt svåra att få att äta, hade själv en auriga förut som jag tyckte var en aning besvärlig. men kan du lägga ner en del tid på att vänja den så. sen vet jag inte riktigt med storleken på akvariet, kan ju kanske hitta ett mindre exemplar och byta bort den när den växer till sig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 14 januari 2010 Dela Postat 14 januari 2010 http://se.reeflex.net/tiere/91_Chelmon_rostratus.htmDen är som sagts svår att få att ta mat ordentligt, det finns dom som lyckats. Den jag hade gick i nästan två år, för att plötsligt dö en dag.Den funderar i en halvtimme innan den tar maten, och då har snabbare fisk hunnit ta den redan.Så det är naturligtvis rekommenderat att ha det i ett kar på 500 liter och mer, med minst 50kg LS. Gärna med en del LS i ett refugium som får producera småkryp i fred. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Steen Postat 15 januari 2010 Författare Dela Postat 15 januari 2010 Ok om den är så kinkig med maten så vet jag inte om det bli ett köp då jag har glupska krabater som mer än vill äta det det väl ges..men jag har en del LS som är rikt på små liv men det kanske inte räcker till? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 15 januari 2010 Dela Postat 15 januari 2010 Denna fisken är en av mina favoriter, och vill väldigt gärna ha en, men den äter rörmaskar, samt vill ha mat flera gånger per dag, och om jag minns rätt smaskar även på koraller... Så allt pratar emot, så jag hoppar över, tyvärr... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
milk Postat 15 januari 2010 Dela Postat 15 januari 2010 visst är den fin. och som sagt så kan de nappa på korallpolyper också, tex. xenia osv. tvivlar på att ett rsm kan ha tillräckligt med sten för att både ge mat och ge plats åt fisken. inte ens en mandarin överlevde i mitt och jag har över 35 kg :-/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Steen Postat 15 januari 2010 Författare Dela Postat 15 januari 2010 visst är den fin. och som sagt så kan de nappa på korallpolyper också, tex. xenia osv. tvivlar på att ett rsm kan ha tillräckligt med sten för att både ge mat och ge plats åt fisken. inte ens en mandarin överlevde i mitt och jag har över 35 kg :-/Lite OT Att Mandarinen inte klarade kan ju faktiskt bero på annat och inte att du inte hade tillräckligt LS,men jag förstår vad du menar och vill komma fram till:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.