Gå till innehåll

Erfarenhet av denna Picettfisk i ett RSM


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Är den nån som har erfarenhet av denna Pincettfisken

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16849

i ett RSM130 har gått och grynnat länge på denna skönhet länge men vet inte om det går i ett sådan litet utrymme,som det är idag så har jag endast små fisker och matar dessa med Artemia,så om nån kan berätta om den så är jag tacksam:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ingen erfarenhet av just den arten men vet att fjärilsfiskar med pincett kan vara väldigt svåra att få att äta, hade själv en auriga förut som jag tyckte var en aning besvärlig. men kan du lägga ner en del tid på att vänja den så. sen vet jag inte riktigt med storleken på akvariet, kan ju kanske hitta ett mindre exemplar och byta bort den när den växer till sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://se.reeflex.net/tiere/91_Chelmon_rostratus.htm

Den är som sagts svår att få att ta mat ordentligt, det finns dom som lyckats. Den jag hade gick i nästan två år, för att plötsligt dö en dag.

Den funderar i en halvtimme innan den tar maten, och då har snabbare fisk hunnit ta den redan.

Så det är naturligtvis rekommenderat att ha det i ett kar på 500 liter och mer, med minst 50kg LS. Gärna med en del LS i ett refugium som får producera småkryp i fred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst är den fin. och som sagt så kan de nappa på korallpolyper också, tex. xenia osv. tvivlar på att ett rsm kan ha tillräckligt med sten för att både ge mat och ge plats åt fisken. inte ens en mandarin överlevde i mitt och jag har över 35 kg :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst är den fin. och som sagt så kan de nappa på korallpolyper också, tex. xenia osv. tvivlar på att ett rsm kan ha tillräckligt med sten för att både ge mat och ge plats åt fisken. inte ens en mandarin överlevde i mitt och jag har över 35 kg :-/
Lite OT Att Mandarinen inte klarade kan ju faktiskt bero på annat och inte att du inte hade tillräckligt LS,men jag förstår vad du menar och vill komma fram till:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...