Gå till innehåll

Stenkorall som dör


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas.

För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större.

Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra.

För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse?

Ska man kapa en bit upp i den friska delen?

Tack på förhand

post-4653-14468919127192_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle knipsa den i flera bitar, ett par cm ifrån den döda delen. Sen är det väl frågan varför den gått och börjat må så, är det bra värden i karet? Ljus med mera? Har du flera SPS:er i karet? hur mår dom i såfall?

Och tänk på att det finns en risk att det sprider sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore intressant att få en överblick på alla dina vattenvärden. Exakt sådär får jag då och då på mina koraller också, och jag inbillar mig att det sker när jag ligger på noll, eller mycket nära noll, vad gäller fosfat/nitrat. Men jag är inte säker på att just de värderna orsakar detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag andra SPS som ser OK ut.

Men på sistone har mina gröna "mushrooms" typ Discosoma krympt och ser trista ut. De bruna en lila är som vanligt.

Vattenvärdena är:

26,5 grader

1,025 salt

8,1 PH

15 nitrat (högt, jag vet.)

0-0,03 fosfat

7 KH (Lågt, har tillsatt KH+ från korallenzucht i en vecka, men det höjs ej

425 Kalcium

1200 Magnesium

(ALLA tester är Saliferts.)

Jag har minskat matning för att se om jag kan få ner Nitratet.

Jag brukar göra 5% vattenbyte varje vecka

En följdfråga på nitrat: Belastar det karet om man har ett salladsblad i?

Belastar seaweed? Jag har en lila seaweed samt sallad som jag matar med, då min ena kirurg inte vill äta något annat alls.

Det enda som jag för övrigt ändrat är att jag nyligen bytt fosfatmedia i min "strumpa" till ett järnbaserat.

(Mitt gamla var ett "Aquatic Nature Phosphat Stop M, men det står inte på förpackning eller instruktionerna om det var järnbaserat eller ej.)

Ändrat av Yodelking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...