Gå till innehåll

Städa Sand


Freddi

Rekommenderade inlägg

Kan inte säga att jag har låga värden men jag har inga sandvändare för tillfället så när jag byter vatten suger jag genom en avkapad petflaska i sanden, vilket gör att en del lätta partiklar sugs ut medans sanden stannar kvar. Ett tips som jag snappat upp här på guiden!! Det funkar ialla fall ganska bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förhåller mig skeptisk till slammsugning av sanden.

Eventuella anaeroba delar av sanden tas bort och djur i sanden kan "dränkas" om plötsligt hamnar mycket längre ner eller sugs ut för den delen.

Något som för tillfället klingar bättre i mina öron är ökad cirkulation. Då förs ditritus och annat skräp (som kan ses på sandbäddsytan) upp i vattenmassan och kan skummas ut. Dessutom förs syrerikt vatten och näringsämnen till bakterierna i sanden som då kan bryta ner partiklar och näringsämnen effektivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen att man slamsuger sanden är just att man är rädd för att det skall bildas anaeroba områden. OK en del kanske gör det för att det blir färre partiklar i vattnet.

Bakterierna dubblas på ett par timmar om de har gott om näring så de behöver man inte oroa sig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant diskussion.

Med tanke på vad som skrivits hittils kanske jag är riktigt farligt på det. Mitt kar har ju varit i gång i 6 veckor nu (räknar det dock som helt inkört med tanke på ursprung och upplägg) https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31709 jag har 3-4 cm bottenmaterial bestående av hälften RSM sand, de där små kulorna som följer med, och hälften levande sand. Jag har bara två Nassarius som kör runt i det och inga andra sandvändare.

Mina värden från igår:

pH - 8,2

kH - 7,4

NO2 - 0

NO3 - 0

Tilläggas skall jag att för en vecka sedan tog ett Rena Xp 3 i drift där filtermaterialet i stort sett bara består av Easy Life Symbiont. Detta filtermaterial tror jag stenhårt på som ett hjälpmedel i nitrifikationscykeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag suger rent (damsuger) tio-tjugo kvadratcentimeter varje gång jag byter vatten.

Då får jag bort eventuella skitsamlingar och gör nya rena områden för microfaunan att etablera sig i. Blir väll lite som att bränna delar av skog, det behövs ibland.

Jag tror att man antingen ska lämna sanden helt åt sig själv eller böka i den kontinuerligt.

Vad som är rätt eller fel beror nog på fall till fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...