Gnarkill Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 jag har en Chelmon rostratus som andas häftigt flämtar, och sedan små rycker med munnen ibland,vad kan det vara för fel? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 Gälparasiter. Man brukar oftast ta dem med koppar men Chelmon tål det väldigt dåligt.UVC motverkar att de sprider sig till andra fiskar men enligt min erfarenhet hjälper det inte angripna fiskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 17 januari 2010 Författare Dela Postat 17 januari 2010 men behöver det vara de parasiterna? när jag hämtade fisken tidigare i veckan så flämtade den inget alls.den beter sig exakt likadant som Scubahawks gör i videon han lade upp på sin Chelmon rostratus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 Gälparasiter eller förgiftnings symptom, t ex syrebrist. Kör du med vodka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 17 januari 2010 Författare Dela Postat 17 januari 2010 nej jag kör inte med vodka, och jag byter 10% vatten per vecka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 Om de andra fiskarna inte visar samma problem så tyder det mest på att pincetten har problem med parasiter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 17 januari 2010 Författare Dela Postat 17 januari 2010 okej, ja nu är det försent, den dog för 5 minuter sen=( Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 Tråkigt, hur länge hade du haft den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gnarkill Postat 18 januari 2010 Författare Dela Postat 18 januari 2010 Drygt 3 dygn, den har mått bra och simmat runt och ätit bra ända fram tills igår morse då den stod och flämta och var ganska stilla, sen på kvällen så dog den, så jag antar att det är parasiter som tog död på den, så ja ska fara till affären jag köpte den och höra om man inte kan få ersättning, den känns ju inte så kul att köpa en fisk för 600 och så är den sjuk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 18 januari 2010 Dela Postat 18 januari 2010 Du hittar säkert mängder av trådar om C.rostratus här på SG, tyvärr tror jag få, om någon har en "happy ending" - överlevnadsgraden är väl ungefär 3%.Jag tycker dessa har innehar en toppplacering på listan av fiskar som bör lämnas kvar i havet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 18 januari 2010 Dela Postat 18 januari 2010 Tråkigt med Rostratusen. Min rostratus som jag har köpt av Halogen här på guiden har hoppat runt mellan tre olika kar och mår toppen. Han är väl ca 3-4 år nu.Akvarieleasing-Akvarium Stockholm har alltid en del små chelmonsar som mår prima. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 18 januari 2010 Dela Postat 18 januari 2010 Du hittar säkert mängder av trådar om C.rostratus här på SG, tyvärr tror jag få, om någon har en "happy ending" - överlevnadsgraden är väl ungefär 3%.Jag tycker dessa har innehar en toppplacering på listan av fiskar som bör lämnas kvar i havetJag är rädd för att detta är sant. Jag inser att din uppskattning på 3% är en mycket grov uppskattning, men även om överlevnadsstatistiken vore 10 gånger så mycket, dvs 30%, så är även det mycket dåliga odds. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 18 januari 2010 Dela Postat 18 januari 2010 Vad har du för pH-värde på morgon samt kväll i ditt kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.