Laggeman Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 (ändrat) Hej.Häromveckan när jag flyttade på mitt UVC så tyckte jag att det rasslade om det, och i tron om att det var något som gått i sönder så delade jag på det hela för att se vad som hade gått i kras.Men det som lät var inte något av delarna inuti utan en del av en kalkbeläggning på kvartsröret. Hela röret var täckt av en , i mina ögon, tjock beläggning som gick att ta bort tack o lov!Bild på lite rester:Hur ofta öppnar och rengör ni andra era UVC? Jag kan tänka mig att detta sänker effekten rätt så mycket! Ändrat 20 april 2011 av Laggeman Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Så där har jag fått på doppvärmare, kan det vara värmen som gör det?Lägger det i ättika så löser det upp sig.MVH Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 20 januari 2010 Författare Dela Postat 20 januari 2010 Ja, att få bort det går ju hyffsat lätt, men jag hade inte en tanke på att det kunde bli som det såg ut! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Gjorde rent mitt förra veckan och det var ett lager kalk på precis som din bild brukar göra rent 1 gång per år hehe. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Jag kör mina UVC dygnet runt och får inte beläggning i dem. Testa med att köra en kvart om dagen med en timer ett år får vi se. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 ja man kanske skulle sätta en timer på den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 jag får också så på mitt uvc dock inte lika mycket. men jag rengör det några ggr om året Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 21 januari 2010 Författare Dela Postat 21 januari 2010 Ska kanske tilläggas att jag själv ännu inte kört detta se jag köpte det begagnat. Själva T5-röret(?) ser dock helt ok ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 21 januari 2010 Dela Postat 21 januari 2010 Jag gjorde samma sak med mitt DeBary UV för några år sedan. Riktigt skitigt.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5785&highlight=debary Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 21 januari 2010 Dela Postat 21 januari 2010 Jag kör mina UVC dygnet runt och får inte beläggning i dem. Testa med att köra en kvart om dagen med en timer ett år får vi se.Mitt går oxå dygnet runt, men jag fick ju beläggning, kanske får mindre om man kör mer flöde igenom? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 januari 2010 Dela Postat 21 januari 2010 Det har säkert att göra med om man ligger nära max mättning av Ca i vattnet också. Jag försöker ligga någon kH under max för att inte få kalk utfällt i pumparna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.