GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Vilket balling fabrikat höjer

MG,CA,KH jag kör nu med tropic marin

men den hÄller bara CA pÄ bra vÀrden

skulle vilja fÄ med MG och KH

Postat

jag har kört TM's balling en bra tid nu.. sjunker Kh't sÄ öka den dagliga dosen en bit. o kolla vilken salthalt du har ocksÄ.!

jag fick till Kh 9-10 , Ca 450 , Mg 1350 med Bara ballingen

mvh manne

Postat

"Salifert KH + PH buffer"

"Tropic Marine Bio Magnesium"

"Salifert coral calsium"

Dessa kör jag med om jag vill buffra vÀrden lite sen Àr det bara att lÄta reaktor alt ballingen underhÄlla det som förbrukas

Postat

TMs balling fungerar utmÀrkt.

Det gÀller att man har vÀrden sÄ nÀra naturen som möjligt innan man börjar.

Ca 410, Kh 7 och Mg 1350, flexar lite beroende pÄ salthalten.

SÄ se till att buffra upp dessa till stabila och balanserade vÀrden, innan det Àr gjort Àr det nÀst intill lönlöst att börja.

NÀr man vÀl kommit igÄng med ballingen sÄ anvÀnder man Kh vÀrdet nÀr man justerar. Eftersom man doserar lika ur alla tre dunkar sÄ balanseras dom andra automatiskt.

I vissa fall fÄr man buffra med Mg manuellt lite, det Àr den som gÄr Ät minst sÄ det brukar inte vara med extra Mg i blandningarna, den finns med i det NaCl fria saltet, och enbart i den mÀngd för att hÄlla en balanserad jonbalans i tillsatserna.

Postat

Det brukar ju vara sÄ att saltet inte hÄller de vÀrden man vill ha och dÄ Àr det ju bra att korrigera detta i bytesvattnet före vattenbytet. Efter det skall nog TM:s recept stÀmma bÀttre.

Postat
  • Författare

Nu har jag mÀtt mitt vatten

KH 8,6

CA 360

MG 1290

Salt 1,023 skall höja till 1,025

temp 25 grader

Jag byter 10L vatten i veckan igÄr bytte jag 13L

min burk Àr pÄ 112L Har varit igÄng nu 1 Är

det jag tillsÀtter nu Àr

Salifert KH + PH buffer

2ml/dag ultra min S Fauna marine

TMs balling 2,5ml/dag Àr det för lite ?

Jag skulle vilja fÄ upp vatten vÀrdena lite

Kommentera gÀrna

post-3639-14468919158865_thumb.jpg

Postat

"2ml/dag ultra min S Fauna marine"

Denna dos ska du Àndra till kanske 0,2ml! Det Àr super konsentrerat och det som stÄr pÄ flaskan Àr absoluta max dosen!

Balling dosen kan du nog öka.. Beror pÄ hur dina vÀrden förÀndras, rÀtt dosering sÄ Àndras inte vÀrderna frÄn vecka till vecka, dÄ Àr det lagom.

Och höj salthalten lite sÄ ska du se att vÀrderna följer med Ät rÀtt hÄll!

MVH Danne

Postat
  • Författare

Fel av mej jag menar 0,2ml/dag av ultra min S

Hur mycket tror du att jag skall öka balling dosen till ?

jag har tyvÀr inte receptet jag har fÄtt lite av en polare

för att testa TMs balling

Postat

Prova med 50ml, jag kör 70ml i mitt 160L men det varierar med vad du har i burken.

// Danne

Postat

Buffra upp alla vÀrden med nÄgon form av lite mer koncentrerat preparat tex de i min post högre upp i trÄden. NÀr sedan alla vÀrden ligger pÄ tex Ca 420, MG 1320 kh 8,6 sÄ börjar du tillsÀtta lika mycket av varje ballingvÀtska tex 30ml/dag mÀt efter 3 dagar o se vad som hÀnt, har vÀrdena stigit sÀnk dosen och tvÀrtom tills du hittat din förbrukning.

Postat
  • Författare

Är det Tropic Marin BIO-CALCIUM Liquid

Du anvÀnder Danne ?

Postat

2,5ml Balling-vÀtskor Àr ju inte mycket direkt, du har ju lika stort kar som jag, och jag tror jag började med 25ml/dag, som inte rÀckte lÄngt, utan fick rÀtt snabbt höja till 50ml/dag. Sen hittade jag en balans pÄ 60ml/dag som fungerade ett bra tag tills korallerna fick för sig att verkligen börja vÀxa, sÄ nu Àr jag uppe i 100-120ml/dag.

Saliferts kH + pH buffer behöver du inte tillsÀtta med Balling, utan det kommer bara göra lösningen obalanserad (mer alkalinitet Àn kalcium tillsÀtts). Och gör det svÄrt att hitta förbrukningen i karet dÄ man oftast anvÀnder kH för att mÀta om man mÄste reglera doseringen av BallingvÀtskorna.

Postat
  • Författare

Oj jag tÀnkte att jag skulle vara lite försiktig

nÀr jag börjar med balling.SÄ ni menar att jag

kan dosera ca 50ml/dag av Tropic Marin BIO-CALCIUM Liquid

och hÄlla sen MG,CA,KH under kontroll

Kör du med TM bio-calsium liquid Benighted ?

Postat
Buffra upp alla vÀrden med nÄgon form av lite mer koncentrerat preparat tex de i min post högre upp i trÄden. NÀr sedan alla vÀrden ligger pÄ tex Ca 420, MG 1320 kh 8,6 sÄ börjar du tillsÀtta lika mycket av varje ballingvÀtska tex 30ml/dag mÀt efter 3 dagar o se vad som hÀnt, har vÀrdena stigit sÀnk dosen och tvÀrtom tills du hittat din förbrukning.

kojje :!

om du gör som ted skriver hÀr sÄ kommer du att lyckas fint! Ted hjÀlpte mig med min TM balling för nÄgot Är sen.! , mycket handlar om vilken förbrukning du har just i ditt kar. sjÀlv har jag nu en förbrukning pÄ 110 ml/dygn. sÄ din förbrukning pÄ 2,5 verkar helt fel.

du kan köpa samma preparat i pÄsar istÀllet som blandas ut i 5L dunkar. blir billigare sÄ sÀtt.

mvh manne

Postat
  • Författare

Ok

tack för alla snabba svar

Jag skall gör som Ted skrev

// Johan

Postat

HÄller med om att göra som Ted sÀger, han beskrev det vÀldigt vÀl :)...

Japp, jag anvÀnder mig av Tropic Marins Bio-Calcium Liquid (fast i mitt fall, refill versionen som jag blandar i 5liters dunkar.)

Postat
Ok

tack för alla snabba svar

Jag skall gör som Ted skrev

// Johan

lÄter bra johan.!

sen som en hjÀlp pÄ traven. lÀnken hÀr Àr till pulver formen av den vÀtska du nu anvÀnder. denna variant ger dig totalt 10 liter av samtliga 3 flaskor.

skillnaden Àr att du köper hem det i pulverform o blandar sjÀlv i tre dunkar, betydligt billigare Àn att köpa vÀtske formen å en liter/flaskan.

http://www.pwss.se/product.php?productid=2936&cat=489&page=1

bara ett tips pÄ vÀgen

lycka till!

mvh manne

Postat
  • Författare

Tack igen

Jag har spanat in refill modellen redan det blir

att handla -Tummen upp

Postat
Tack igen

Jag har spanat in refill modellen redan det blir

att handla -Tummen upp

:) försök fÄ tag pÄ den refill med 6x5l kostar inte mycket mer den med 3x5l (6x5l Àr alltsÄ 2 av varje dunk dvs 10 liter av varje a, b och c)

Ibland kan man nÀstan tycka att TM har lite krÄngliga mamn pÄ sina balling produkter ;)

Postat

jag köpte ju TMs bio calcium Liquid, men den hÄller ju bara calcium pÄ rÀtt nivÄ, sedan mÄste man ju buffa magnesium och kh ocksÄ

Postat
jag köpte ju TMs bio calcium Liquid, men den hÄller ju bara calcium pÄ rÀtt nivÄ, sedan mÄste man ju buffa magnesium och kh ocksÄ

Nej, biocalsium liqud Àr tre flaskor (finns som refill i pÄse ocksÄ 3x5l och 6x5l). A,B,C flaskor. En för Calsium en för kh och en för mg o natriumfritt salt. Annars skulle det inte vara balling.

Det viktiga Àr att hitta en bra balans av KH, Ca och MG tex de vÀrden jag skrev i ett inlÀgg ovan. DÄ blir förbrukningen av Àmnena jÀmn och man doserar lika mycket av varje flaska. :)

TM har ocksÄ en burk som heter TM biocalsium den höjer Ca, och KH. DÄ fÄr man köpa TM Bio Magnesium ocksÄ. Men dÄ doserar man med skopor o inte flytande.

Postat

okej dÄ Àr det jag som har fattat fel=) jag trodde att A,Boch C bara hade med calcium att göra, men sÄ de 3 olika hÄlelr alltsÄ uppe alla 3, det var ju nice, dÄ kanske ja ska öka pÄ doseringen lite mera dÄ kör ju bara med 3 ml per dag och det Àr ju lite lÄgt hehe

Postat

Varför krÄngla till det?

Kör Fauna Marins balling sÄ kan du bÄde underhÄlla samt höja vÀrdena med samma produkter.

Postat
Varför krÄngla till det?

Kör Fauna Marins balling sÄ kan du bÄde underhÄlla samt höja vÀrdena med samma produkter.

Det kan man med TM oxÄ, det Àr precis samma saker.

Postat
  • Författare

Nu har jag höjt MG med salifert

och CA med TM sÄ nu kör jag igÄng

med TMs balling 30ml/dag det blir intressant

att mÀta alla vÀrden efter 4-5 dagar och

se om det börjar att vÀxa mer i burken

// Johan

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.