Gå till innehåll

Tillsatser?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ett 140 L kubakvarium utan sump där jag börjat med en del SPS och även startat med zeovit (drygt två veckor nu).

Mitt problem är att jag har svårt att behålla bra magnesiumvärden.

Jag byter 15 L i veckan och har även bytt salt till KZ.

Jag tycker inte att jag borde tillföra något till karet då mina sps:er i dagsläget ännu enbart består av 1 halvstor acropora samt 5 fraggar. Finns även en del LPS:er och mjukisar.

Mina senaste värden är:

CA 380

MG 1120 (ca 1300 för en vecka sedan och då hade jag bunkrat en hel burk (under 1,5 veckas tid) med Tropic Marines MG-pulver för att lyfta den dit från 1020)

KH 7

PH 8,2

Salt 1,025

Ska jag kontinuerligt tillsätta mg och lite kalcium?

... kanske börja med balling fast det känns onödigt på mitt lilla akvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, men hur vet jag vad och hur mycket jag ska tillföra samt hur ofta?

Att köra manuell balling kanske är en lösning. Hur fungerar det annars med att köra en automatisk pump om den ska pumpa upp ämnena upp i karet, då jag inte har någon sump?

Vad jag förstår så grundar sig balling på att man inte ska byta vatten oxå... fast det ska man ju enligt zeovitmetoden... hmmm knepigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sån enkel grej som man kanske glömmer är att tex kalkalger käkar Mg, du får tänka på helheten som växer på din sten osv.. inte bara 'rena' koraller! balling är ett utmärkt exempel på att hålla jämna vattenvärden på en daglig basis.! men innan du testar balling så ska du få upp värdena till där du vill ha dom.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, men hur vet jag vad och hur mycket jag ska tillföra samt hur ofta?

Att köra manuell balling kanske är en lösning. Hur fungerar det annars med att köra en automatisk pump om den ska pumpa upp ämnena upp i karet, då jag inte har någon sump?

Vad jag förstår så grundar sig balling på att man inte ska byta vatten oxå... fast det ska man ju enligt zeovitmetoden... hmmm knepigt...

en grotech tre kanalig doserpump funkar utmärkt om du har ballingdunkar i skåpet o sen tre slangar upp över akvariekanten med något fäste där. så körde jag i ett RSM innan.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sån enkel grej som man kanske glömmer är att tex kalkalger käkar Mg, du får tänka på helheten som växer på din sten osv.. inte bara 'rena' koraller! balling är ett utmärkt exempel på att hålla jämna vattenvärden på en daglig basis.! men innan du testar balling så ska du få upp värdena till där du vill ha dom.

mvh manne

Jag har mycket kalkalger på stenarna sojm kanske är förklaringen till mitt mg... Fast jag blev totalt förvånad då värdena backat från 1300 till 1120 på en vecka...

Jag har funderat på om det är testerna som det varit fel på... JBL kombo CA/MG. Det är nu slut så jag ska köpa andra tester. Salifert eller Elos kanske... Någon som har en åsikt där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för MG värde på nyblandat saltvatten? Jag slogs med sjunkande MG i två månader innan jag kollade saltet... Det går att hälla akvariesalt på isiga gångvägar oxå ;)

// Danne

Mitt förra salt var Red Sea Coral Pro vilket gav mig ett huvudbry. Jag mätte upp det och fann till min förvåning att det enbart hade 980 i MG... Det saltar jag nu gatan med :smiley5:

Köpte sedan KZ:s (Korallen-Zuchts) salt i samband med att jag började med zeovit (då KZ ska innehålla bra kaliumvärden). Det har jag använt till två vattenbyten. Jag har inte mätt upp detta men jag lever under tron om att två dåliga salter knappast händer i rad... fast jag har kanske fel... damn... Ska mäta upp det när jag fått nya tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium är ofta lurigt att höja. Det går åt stora mängder för att få upp ett bra värde och sedan är förbrukningen mycket lägre.

Du bör nog börja med Balling för att det är mycket lättare att hålla ordning på värdena så. Man kan ju dosera för hand till att börja med. Det gjorde jag i nästan två år och det gick bra även om jag glömde bort det någon gång i bland. Då var det bara att lägga i två gånger nästa dag med några timmars mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara att kasta in handduken och inse att balling är min nya livsstil... :)

Det finns Grotechs pumpar och sedan har Triton ett startpaket med profilux.

Vilket tror ni fungerar bäst. Priset är ganska liten skillnad...

Jag har räknat ut vi Reef Chemistry Calculator att jag ska buffra ca 40 teskedar med Tropic Marines MG... för att komma upp i 1300 igen.

10 skedar om dagen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara att kasta in handduken och inse att balling är min nya livsstil... :)

Det finns Grotechs pumpar och sedan har Triton ett startpaket med profilux.

Vilket tror ni fungerar bäst. Priset är ganska liten skillnad...

Jag har räknat ut vi Reef Chemistry Calculator att jag ska buffra ca 40 teskedar med Tropic Marines MG... för att komma upp i 1300 igen.

10 skedar om dagen...

med profiluxen får du en fjärde kanal som kan vara roligt o ha..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på om det är testerna som det varit fel på... JBL kombo CA/MG. Det är nu slut så jag ska köpa andra tester. Salifert eller Elos kanske... Någon som har en åsikt där?

Jag har använt allihop, tyckte att JBL's var rätt värdelöst och om jag inte minns fel så fick jag väldigt låga värden på magnesium med det. Jag är inte anit-JBL i allmänhet, utan tycker bara illa om Ca/Mg-testet.

Elos är lättanvänt men jag tycker att det har för dålig upplösning där varje droppe betyder 100ppm. Enligt trådar på Reef Central så finns det dock en ny version numera som har upplösningen 50ppm men som då är någon form av kombinationstest där man gör två tester och drar ifrån det ena resutatet från det andra.

Sist men inte minst så har vi Salifert som jag tycker gör ett väldigt bra magnesiumtest, lite knepigt färgomslag men annars helt okej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart hade du hört det om Vb o balling? Oavsett så är de bara attt köra som resten av gänget säger, absolut inga problemm med Vb bara du har ett bra salt.

Mg är lite lurigt lagerhåller man sitt salt fel så kan mg sjunka(dvs om fukten kommer åt).

Jag är faktiskt relativt nöjd med mitt Red sea coral pro salt, hyfsat mg och även kalium. Sen blir det kvar en utfällning när man blandar vilket jag finner lite fundersamt men det verkar funka så...

När de kommer till testen så håller jag med föregående talare;)

När det kommer till doserpumparna så är det samma motorer i båda, det finns dock en extra kanal på GHL. Jag tror även att det gick att kalibrera pumparna till GHL(funkar så med den man kör till profiluxen).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt allihop, tyckte att JBL's var rätt värdelöst och om jag inte minns fel så fick jag väldigt låga värden på magnesium med det. Jag är inte anit-JBL i allmänhet, utan tycker bara illa om Ca/Mg-testet.

Elos är lättanvänt men jag tycker att det har för dålig upplösning där varje droppe betyder 100ppm. Enligt trådar på Reef Central så finns det dock en ny version numera som har upplösningen 50ppm men som då är någon form av kombinationstest där man gör två tester och drar ifrån det ena resutatet från det andra.

Sist men inte minst så har vi Salifert som jag tycker gör ett väldigt bra magnesiumtest, lite knepigt färgomslag men annars helt okej.

Tack för svaret!

Jag har precis skaffat ett JBL igen... hmmm... Jag ska ta med vatten nästa gång jag tar mig till butiken och be dom mäta upp det och se om man får samma.

Akvarie Leasing har testat JBL-kittet vid ett flertal tillfällen mot en referensvätska och fått väldigt exakta resultat...

Har skaffat Grotechs nya magnesiumpulver och ska nu buffra upp värdet under tre dagar igen. Därefter kör jag med små doseringar av Two Little Fishes A och B buffer samt saliferts flytande magnesium för att hålla värdena i schack.

Det får bli en GHL Profilux när jag sparat ihop pengar... Akvariebudgeten är minst sagt överskriden för lååååång framtid... hehe... Jag måste vara den första som hamnat i den situationen-ciggar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart hade du hört det om Vb o balling? Oavsett så är de bara attt köra som resten av gänget säger, absolut inga problemm med Vb bara du har ett bra salt.

Mg är lite lurigt lagerhåller man sitt salt fel så kan mg sjunka(dvs om fukten kommer åt).

Jag är faktiskt relativt nöjd med mitt Red sea coral pro salt, hyfsat mg och även kalium. Sen blir det kvar en utfällning när man blandar vilket jag finner lite fundersamt men det verkar funka så...

När de kommer till testen så håller jag med föregående talare;)

När det kommer till doserpumparna så är det samma motorer i båda, det finns dock en extra kanal på GHL. Jag tror även att det gick att kalibrera pumparna till GHL(funkar så med den man kör till profiluxen).

//NiXoN

Jag kanske har fått det om bakfoten med vattenbyten. Om man gör vattenbyten kanske man bara behöver ta hänsyn till grundprodukterna och skippa detta med specialsalt... Jag är inte direkt påläst om metoden men jag gillar grundkonceptet. Detta då jag inte trodde jag skulle behöva tillsätta ämnen separat... Men man lär sig hela tiden -bok-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du har fått värdena till rätt nivå och inte vill köpa doserings pumpar, kan du använda TM biocalcium pulver för att hålla CA, KH och MG ballanserat, samma som flytande balling fast i pulverform med manuell dosering. Räkna ändå med att köpa reaktor eller doserpumpar i framtiden när korallbeståndet växer eller utökas om du inte vill springa och dosera flera gånger om dygnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...