the rookie Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Vad är anledingen till att man inte kan ha en heltäckande ramp eller glas över karet ...är enda anledningen värmen eller finns det andra bovar i dramat ?MVH Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Det är bra med avdunstning från karet, så man kan tillsätta nytt vatten/ro vatten. Citera
petrol Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Ja det är värmen, täckglas vill man inte ha för att det tar för mycket ljus + att de saltar igen på noll tid.Atrox: Nej, det är bättre att inte ha någon avdunstning.. Då slipper ju man fylla på med vatten / RO. Citera
the rookie Postat 23 november 2004 Författare Postat 23 november 2004 oki ...tack för svaren ...MVH Citera
jimmy Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 det sker även ett gas utbyt som man missar om man kör med täckglas men har du sump så sköts det där istället men det bästa är att köra utan Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Jag ser ingen nackdel med att fylla på frächt vatten med som i mitt fall calcium hydroxid i. Citera
vahagn Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Som petrol nämern här uppe: den allra viktigaste faktorn är väl att även det tunnaste glaset filtrerar bort UV-A och UV-B strålningarna från lampan och dessa är livsnödvändiga för de koraller som man eventuellt har i karet. Citera
jower Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Om du vill så kan man täcka akvariet med en skiva starfire/weissglas. Det släpper igenom uv ljus(vad jag hört). Det är en klar fördel om du tex vill ha en muräna eller annan fisk som gärna hoppar. Men som jimmy skrev blir det ett mycket sämre gasutbyte. Så om du inte har sump/stor skummare så är det nog inte att rekomendera. Citera
Jonasaik Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Med andra ord är det en stor skillnad på heltäckande ljusramp och heltäckande täckglas.Jag själv har heltäckande ramp, och det funkar fint, det enda jagbrukar göra är att plocka bort foderluckorna när jag går hemifrånibland så att gasutbytet får en vettig chans =) Citera
jower Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Jag ser ingen nackdel med att fylla på frächt vatten med som i mitt fall calcium hydroxid i. Det är ingen skillnad på "frächhet" på det vatten som dunstar och det du tillsätter. Skiten dunstar ju inte. .Jag vill ju hellre att det dunstar lite... Citera
the rookie Postat 24 november 2004 Författare Postat 24 november 2004 underbart med många svar ...känns som att man har fått kläm p åden biten ...nu är det bara 1000 frågor kvar .MVH Citera
stigigemla Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Jag kör med tavelglas som är mycket tunnare och därmed släpper igenom mer UVB och glasen 5 cm över vattnet för att det inte skall salta igen så fort. Skummaren sköter gasutbytet. Skummet har större yta än akvariet och desutom högre tryck på grund av ytspänningen.Kom igen nu nästa fråga! Citera
Guest Frost Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Har en heltäckande ljusramp och det blir varmt, så jag ska sätta dit två datafläktar. Hur är bästa sätt att ge stöm till dessa två. Citera
jower Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Har en heltäckande ljusramp och det blir varmt, så jag ska sätta dit två datafläktar. Hur är bästa sätt att ge stöm till dessa två. köp en billig trafo på classe. Eller så har du kanske en gammal nätdel till en dator liggandes hemma.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.