Gå till innehåll

Erfarenheter av olika test dela med er!


Guest Labeth

Rekommenderade inlägg

Det brukar finnas många fällor i detta iaf så var det så när jag köpte tester till sötvatten dom flesta var rent utsagt skit... Nu tänkte jag att jag skulle höra med er vad ni använder för märken på era tester och om dom är lätta att läsa av i dom områden man är intresserad av...

1) Salthets test

2) KH test : Hade ett multitest(stickor) från amtra som inte alls var bra visade fel på flera steg i mitt lilla test av det.

3) Ca test

4) Nitrit/Nitrat: Har testat SeaChem funkar bra (I sötvatten iofs men borde inte skilja) ; Hade ett multitest(stickor) från amtra som inte alls var bra visade fel på flera steg i mitt lilla test av det.

5) Ammonium

6) Fosfat :Har testat SeaChem funkar bra (I sötvatten iofs men borde inte skilja)

7) pH test : Hade ett multitest(stickor) från amtra som inte alls var bra visade fel på ca 0,5pH i mitt lilla test av det + svåravläst ; Ph-mätare från clasohlson fungerar mycket bra i området runt 7 pH min visar 0,1 fel vid 4pH ... pH controller (framförallt till sötvatten) billig och bra med 2 punkter för kalibrering från milwauke fungerar ruggit bra mycket nöjd trots det relativt billiga priset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan noh hålla med om att Salifert är dom ända som ger dom höga världena på Ca o KH som man vill ha, om dom stämmer är ju en annan sak. Har jämfört andra tester som kanske visar ett ca på 300 och då visar Salifert testet nästan 500. Behöver ju inte vara att dom andra testerna är kassa....Kan det vara så att man häldre använder ett test som visar det man vill se.............?

Jag använder oxo Saliferts tester, ville bara säga det ; )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert Strontiumtest kollar också Ca. Det missade jag som köpte Kalciumtesten först. När jag jämfört skiljer det ungefär 5% mellan dem vid 380 mg/liter. Jodtesten har jag svårt att överhuvudtaget få utslag på, så jag tillsätter så mycket jag vågar. Innan jag köpte testerna kollade jag på nätet och det verkar som om Salifert var respekterade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...