Gå till innehåll

Månljus vad tror ni?


Strumpan

Rekommenderade inlägg

Har funderat på att skaffa månljus till karet som kanske även får lysa på dagarna för att få ett blåare ljus i karet.

Har funderat på diodlist och nu har jag kört fast lite.

Jag kör med 250w mh till karet och tyvärr är den utformad på ett sätt som gör att man inte kan fästa någon list på den.

Har hittat den här diodlisten på clas ohlson och funderar på om den skulle kunna funka och så funderar jag på det bästa sättet att sätta fast den,är ju samtidigt skeptisk eftersom den troligen inte är vattentät.

Har även hittat den här lampan på drakfisken och funderar på om en sån skulle räcka till mitt kar.

Har nån erfarenhet av någon av dessa eller kan ni kanske tipsa om nått annat bra månljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag installerade just ett helt eget moonlight. Köpte dioder, mostånd, trimpot, strömbrytare osv på elfa. På så sätt kan jag placera ut dioderna precis där jag vill ha dem. Trimpoten gör också att jag kan dimma de till precis den ljusstyrkan jag vill ha. Det krävs inget geni för att kunna koppla ihop ett eget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just den blå led listen från Classe har jag köpt o skruvat fast i min ramp. Lyser riktigt bra trots bara 2w totalaffekt. Jag har den som komplement-blåljus + morgon o kvällsljus. Man kan nog inte ha den på natten då den lyser ganska starkt.

Den omformaren man måste köpa till för 149kr har totalt 5 såna uttag så man kan ju ha ett gäng med både blåa o vita om man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt att jag lånar tråden lite, men kan ett helt gäng med sådana vita och blåa ge tillräkligt ljus till ett kar??

Jag kan inget om ljus men jag kan tänka mig att 10 kallvita + 5 blåa skulle kunna räcka till mitt 45L.

Färgspektrat kanske dock är helt värdelöst... kanske inte en korall som gillar, det är ju frågan.

Det enda rätta är väl att testa på ett litet kar ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...