san_miguel Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Har hittat ett RSM 130 som kostar 2000 kronor mindre en de nyare RSM 130d, kommer de vara värt dom 2000 kronorna för mig som nybörjare med de dyrare RSM 130D?Mvh Mikael
Adamantis Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Jag har ett RSM av gamla modellen. Fungerade utmärkt när jag körde det regulärt (har uppgraderat med sump och belysning nu). Köp något roligare för de 2 000.
nike83 Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 jag som inte har ett RSM, blir då nyfiken på vad skillnaden är?
Ted-m Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Ytavrinningen men den kan man köpa löst för 300 till gammla.pumparna tror jag också det var en uppdatering på.Sen var det något med locket också.
Ted-m Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Ytavrinningen men den kan man köpa löst för 300 till gammla.pumparna tror jag också det var en uppdatering på.Sen var det något med locket också.Glömde att det var en annan finish på möbeln också mer ränder
kimett Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Har för mig att det var någon skillnad på skummaren men vet inte vad.
wilmer Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Största skilnaden är locket som går att öppna ungefär 90 grader mot ca 45 på det gamla. Samt att där är ett titthål på sidan så man enkelt ser nivån vid returpumparna.Jag köpte den gamla versionen i december -09.
mano Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Först de punkter som jag anser vara väldigt intresserantaYtavrinningen är förbättrad, men som ted skrev är det bara att köpa den löst till RSM130 för ~300kr vilket innebär att skillnaden är nere på 1700kr.Skummaren ska vara förbättrad vilket behövs men för 1700kr kan man ju köpa en =-infoxunter050"]tunze nanoskummare till sitt RSM130.Den förbättringspunkt som jag är mest nyfiken på är att belysningen ska vara förbättrad med ett högre PAR-värde men jag misstänker att det bara är spektrumet på lysrören som är förändrad, i så fall går det också att köpa till RSM130.Sen de punkter som är lite småintressanta Luckan kan öppnas mycket mer vilket kan ha sina fördelar.Det lilla hålet för att lätt se vattennivån i pumputrymmet, spelar inte så stor roll för mig eftersom jag har automatisk påfyllning av avdunstat vatten.De ointressanta punkternaNågot som står som "deeper trim" som jag tror egentligen är den nya designen av möbeln, kan ju vara intressant om man tycker att den är snyggare.Något som står som "accessory kit" som går att köpa i efterhand till RSM130D som är till för att koppla in tex en kylare, men jag har många slangar och kablar som går ut genom det hålet så jag skulle inte få plats med den.Här kan man kolla närmare på skillnaderna.
san_miguel Postat 3 februari 2010 Författare Postat 3 februari 2010 Har ju även tittat på ett Aquael reef max som är på 80 liter till akvariet medan RSM är på 110 liter. Hur stor skillnad när de gäller hur mycket fisk man kan ha i akvariet gör dom 30 literna?Mvh Mikael
san_miguel Postat 3 februari 2010 Författare Postat 3 februari 2010 Tackar Mano för ett väldigt bra svarFörst de punkter som jag anser vara väldigt intresserantaYtavrinningen är förbättrad, men som ted skrev är det bara att köpa den löst till RSM130 för ~300kr vilket innebär att skillnaden är nere på 1700kr.Skummaren ska vara förbättrad vilket behövs men för 1700kr kan man ju köpa en =-infoxunter050"]tunze nanoskummare till sitt RSM130.Den förbättringspunkt som jag är mest nyfiken på är att belysningen ska vara förbättrad med ett högre PAR-värde men jag misstänker att det bara är spektrumet på lysrören som är förändrad, i så fall går det också att köpa till RSM130.Sen de punkter som är lite småintressanta Luckan kan öppnas mycket mer vilket kan ha sina fördelar.Det lilla hålet för att lätt se vattennivån i pumputrymmet, spelar inte så stor roll för mig eftersom jag har automatisk påfyllning av avdunstat vatten.De ointressanta punkternaNågot som står som "deeper trim" som jag tror egentligen är den nya designen av möbeln, kan ju vara intressant om man tycker att den är snyggare.Något som står som "accessory kit" som går att köpa i efterhand till RSM130D som är till för att koppla in tex en kylare, men jag har många slangar och kablar som går ut genom det hålet så jag skulle inte få plats med den.Här kan man kolla närmare på skillnaderna.
san_miguel Postat 3 februari 2010 Författare Postat 3 februari 2010 Hej.Är skummaren i RSM 130D så bra så den är lika bra som den tunze skummarn du nämnde?Mvh MikaelFörst de punkter som jag anser vara väldigt intresserantaYtavrinningen är förbättrad, men som ted skrev är det bara att köpa den löst till RSM130 för ~300kr vilket innebär att skillnaden är nere på 1700kr.Skummaren ska vara förbättrad vilket behövs men för 1700kr kan man ju köpa en =-infoxunter050"]tunze nanoskummare till sitt RSM130.Den förbättringspunkt som jag är mest nyfiken på är att belysningen ska vara förbättrad med ett högre PAR-värde men jag misstänker att det bara är spektrumet på lysrören som är förändrad, i så fall går det också att köpa till RSM130.Sen de punkter som är lite småintressanta Luckan kan öppnas mycket mer vilket kan ha sina fördelar.Det lilla hålet för att lätt se vattennivån i pumputrymmet, spelar inte så stor roll för mig eftersom jag har automatisk påfyllning av avdunstat vatten.De ointressanta punkternaNågot som står som "deeper trim" som jag tror egentligen är den nya designen av möbeln, kan ju vara intressant om man tycker att den är snyggare.Något som står som "accessory kit" som går att köpa i efterhand till RSM130D som är till för att koppla in tex en kylare, men jag har många slangar och kablar som går ut genom det hålet så jag skulle inte få plats med den.Här kan man kolla närmare på skillnaderna.
mano Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Det har jag ingen aning om, vet bara att den ska vara förbättrad jämfört med den i RSM130, vad jag vet så är det som är förändrat att man kan höja och sänka själva halsen i skummarkoppen och på så sätt kunna påverka skummaren på ytterligare ett sätt.
Rekommenderade inlägg