Gå till innehåll

liljeros RSM


liljeros

Rekommenderade inlägg

ni hao!

Tänkte jag ska göra en tråd te mitt kar, kan ju vara skoj att för en själv att gå tillbaka och kika om inte annat.

Dag 1, möbeln är skruvad och saltet är blandat.

xl_1265369196_dc950965dec95a80324243d3e2621728.jpg

Dag tvååenhalv, handlade 15kg, inkörd levande sten, ser inte mycket ut för världen... kanske för att det är grumligt!? Slängde i stenen först, sen sanden för att minimera ras, då stenen ligger på botten nu, och enligt instuktionen "Red sea max, anvädarhandbok.." 5-7cm bottensubstrat. får la se hur det blir...

xl_1265424836_fbb6e64061d86382a3434ef9b6e8d504.jpg

Dimman har lättat..

xl_1265460054_a65e39a9900e24a2936d4d14d48e23b8.jpg

Ah vem fan kan hålla sig, lyfte lite sten och byggde bättre grottor... Nu är vi inne på dag 4 med sten.

xl_1265570495_64e6805f8b4d04e838bf1d2f68fc2039.jpg

xl_1265570516_99938c27dae91a859759991bd9b6bfe8.jpg

xl_1265570529_91863700d0d52959135075c8522b5a97.jpg

Bilderna är plåtade med en sån "fläshig iPhöne" så dom är kass. men föjevla smidigt att bara trycka "ladda upp" så hamnar dom på

http://www.fuzzyshot.com/liljeros

Ska försöka plåta lite riktiga bilder sen, när det blivit lite färg på grejjorna.

ah det som följde med stenen var kanske inget jätte roligt, ett gäng små sniglar, men det fick min kära sambo att jubla iaf, efter nån dag eller två´s muttrande över att vi har ett tomt akvarium i vardagsrummet som låter förjävligt, så ringde hon mig på jobbet och jublade att vi hade sniiiiglar! kom hem senare på kvällen och fick se att det var 4-5 sniglar i storleken 3-4mm som kleta runt på rutan, hehe oh well.

/erik liljeros

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um pluggar ne man har ju youtube learn mandarin hehe.Har alltid varit fasionerad av det språket.Och det skulle ju va kul att kunna någorlunda om man får för sig att åka till dessa provinser.

ahh snyggt! fan det har jag inte tänkt på, youtube clipp that is...

Men kan ju rekomendera att åka dit! fy satan vad häftigt det är, det utväcklas fort. var där 2 svängar med ett års mellanrum. det var stor skillnad på de "mellanstora" städerna. kolla den här stranden på ön Sanya, ena året (innan os) var det 3km sand med ingenting på, bara några fiskare 1233448812_resized.jpg?width=810&height=540

ett år efter var det ett nytt villa område bakom stranden, Hotel Hilton, jet-ski´s i vattnet.. helt galet... på 11månader!

men fortfarande kan man ta en cykel och trampa iväg till någe risfält och träffa folk som aldrig sätt en vit människa. fränt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Snickra sump? tömde våran "odlingslokal" i helgen, pga flytt... och slängt ett gäng akvarium, behöll ett 83liters kar som glider in perfekt under ett RSM, sparde även en 75w hemmabyggd MH, som ja tänkte trycka ner under skåpet,

detta med sump bygge blir la ganska kostsamt ändå va?

* antar att man lär ta bort orginalskummaren för att få plats med en sån "dorso"

visserligen kan man kanske köra orginalskummaren i sumpen, tanken var egentligen att bara ha en balja full med sten, som ett biofilter,

hmm, någon som vet ett vinnande koncept när det gäller överrinning/rör storlek, returpump?

har läst många trådar ang detta, men är det någon som är nöjd med "materialvalet" i slutändan, tyst och driftsäkert är mottot här! inget kissnödigt skvalpande osv.

Vilka prylar är det som gäller?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm nu blommar det upp fler idiotiska tankar i min lilla skalle.... om man vill utöka vattenvolymen, vore det inte smidigt att kanske ta en 25liters (te.x) dunk, skruva av korken, spendera en timma med att ploppa i biobollar, borra ett 2st hål, en för inlopp en för utlopp, sätt en kraftig pump i akvariet, dra slang, och börja pumpa, lyckas man hitta en pump som kan göra övertryck i dunken så kommer ju vattnet rinna igenom smidigt och man slipper vatten på golvet för det är ju ett slutet system, ... ett ytterfilter som man kan belysa^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten tanke iaf...

*1 nålventil för att ställa flödet (inlopp)

*2 nålventil för att ställa flödet (utlopp)

*3 vatten in... ( vet inte varför jag ritade en 3:a där)

*4 Skummaren, tänkte köra vidare på orginalskummaren (red sea max 130) invändningar?

*5 Returpump, av okänd modell....

*6 ventil för att fylla på fack nummer 7 med.

*7 lite olika användningsområden, dels kan man ha det vattenfyllt med renvatten och fylla på med, ha den som bräddavlopp om något skulle knasa, blanda salt i den.. eller ha facket att lägga ett playstation eller böcker i, lite som ett kinderägg det här....

*8 ventil från röret i fack *7, genom att öppna denna så BORDE det bli ejektorverkan och flödet från utloppsröret suger med sig vattnet i fack 7..

jag ser framför mig att ett vattenbyte går till så att*

fyller upp fack nummer 7 med smutsvatten, tömmer ut det, fyller till samma nivå med nytt saltvatten och sen öppnar ventil nummer 8 för att suga in det i systemet igen....

allt detta hänger såklart på hur mycket returpumpen pallar och vinklar på rör osv.... vore kul att testa.

post-4971-14468919432393_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser framemot att följa detta projekt!

hehe härligt! jag ser fram emot att få börja grejja lite, har ju tjuvkikat timmtals på din tråd ang sump osv, vad jag förstod körde du med Tunze "overflow box" va? den som det finns ganska fina mått på ute på internet..

tänkte försöka snåla in lite och svetsa en i rostfritt, eller fan, jag tänker så mycket.... ska nog sluta tänka, och börja leta glas istället ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla om den passa:

xl_1267788334_c5e69828c7f5f1c433c5e751f8e8c285.jpg

Va ju "på håret" att den gick in, har 4mm spalt mellan vägg - kar - gångjärn.. MDF är ju rätt dött material så de lär ju inte vara någon fara, dock är ju höjden inte helt OK, blir lite svårarbetat, ska nog korta av den en 10cm efter helgen då jag är ledig...

xl_1267788339_dc0ae30903008239f026c00759d42612.jpg

Tanken var att jag skulle bygga en överrinningsbox idag, tänkte svetsa en i rostfritt men hittade inga sånna plåtar, så jag satt igång och svetsade en i aluminium, när jag nästan var färdig tog gasen slut och jag kasta skiten... va trött jag blir...

Bilder från det blev tydligen bara detta:

xl_1267824171_5fc9898ad675d6ebe2a8d97440ef5278.jpg

La akvaristiken på hyllan efter den insidenten och hjälpte polarn att slipa ner den här pjäsen, här ska det lackas, och byggas turbo med plenumkammare^^

xl_1267372950_ba05e56dbfa6bf80df43932c04be23b7.jpg

xl_1267372969_90d4539d0ee7ec1365dd28eced9e8104.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium oxiderar ganska ordentligt i saltvatten och rostfritt rostar om det inte är "syrafast". Sen skulle jag inte vågat ha någon typ av metall, förutom titan, i kontakt med akvarievattnet. Risken för förgiftning är stor...

Så mitt råd är att göra din överrinningsbox i akryl tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium oxiderar ganska ordentligt i saltvatten och rostfritt rostar om det inte är "syrafast". Sen skulle jag inte vågat ha någon typ av metall, förutom titan, i kontakt med akvarievattnet. Risken för förgiftning är stor...

Så mitt råd är att göra din överrinningsbox i akryl tex.

Mjo tänkte på det, just aluminium är ju känsligt mot salt osv, tänkte man kanske skulle plasta den med sån flytande plast, fast då kanske det är lika bra att köpa en riktig ist..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

halloj,

Ringar på vattnet blev det av mitt sump-bygge, för att kunna få igång det måste jag flytta ut det från väggen, och ska jag göra det så kan jag lika gärna ställa det på andra sidan vardagsrummet (har klurat lite på det)

och ska jag göra det kan jag lika gärna måla om... slutat med att jag målat hall/vardagsrum här i veckan, men hjälp av damen såklart men iaf..

fick lite tid över så skar glas å limmade sump stackarn igår iaf... vart ju inte alls som jag tänkt mig haha, men det var ju inte ovanligt...

här kommer lite bilder!

Rör, spackel, roller, rörböj, silikon..

xl_1268254993_3d37f1e060c1df04a6cac3e31dfbf727.jpg

Denna vart jag lite nyfiken på... 99;- på bauhaus.. läste inte så noga om den... Läckagevarnara... ha i sumpskåpet?

xl_1268254973_9e7c13a2b681c715064bd7de92cf44ea.jpg

Enligt planerna skulle jag ha en borrad skiva till det där facket, orkade inte... hehe

fixerade med tejp o vinkelhake, där tänkte jag till surru! hah patent på de kanske.,

xl_1268255023_7c61bedf0722856e93f3edd9c4fcafac.jpg

limma limma limma,

xl_1268255031_672dd1f77c02ecd6a5663ff0de63dcf2.jpg

Ska ju köra med RSM Skummaren, den står ju inte på botten såg jag sisådär 20minuter innan jag började limma, så detta fick bli lösningen, en jevla massa fötter under skummaren, anledningen att den fick sånt långt fack är för att den är ju hög som ett jävla hus, och för att få ut den måste jag kunna vinkla den osv... (tror jag, allt detta är en chansnign hehe)

xl_1268255045_6a7617dbf80cc7d58ccec8347cbbbefc.jpg

xl_1268255054_7e8800ed2c70c1f6c97d7fd8403f6fb6.jpg

Här blir det 2st fack, har limmat "blå-50mm´s-filtermatta-klämmor"

45mm CC, som jag kan klämma in filtermatta emellan och göra typ "bubbelfälla" av, en lite högre och en som går i botten.. blir nog alla tiders,

xl_1268255064_6f8dd7ed7674adbc4274d0bae2e4aaa5.jpg

Ändrat av liljeros
*missade en bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ooh såg även att min pH mätare har kommit på posten, skönt med kontinuerlig mätning, eller ah skönt och skönt, det är tufft!

nu ska det bara beställas en Tunze hävertsystem,

slängde iväg ett mail till dom där "akvarieshop.se" dom ska ju ha 845:- för den, lite konstigt tycker jag då Gibbon listar den för 911:- så det blir nog te att betala lite mer än 845 för att vara på den säkra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium oxiderar ganska ordentligt i saltvatten och rostfritt rostar om det inte är "syrafast". Sen skulle jag inte vågat ha någon typ av metall, förutom titan, i kontakt med akvarievattnet. Risken för förgiftning är stor...

Så mitt råd är att göra din överrinningsbox i akryl tex.

Oi, hörde av osäker källa att om aluminiumet har en legering tjockare än 20my så kan man använda det i saltvatten, har inte kollat upp detta på någe sätt, ja köper en box istället,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah låter intressant! fast ändå inte, så fort det blir "special" blir det dyrt, och är det dyrt och det blir fel blir man förbannad ;)

Kan ju inte säga att aluminium är ligger på favorit listan när det gäller att svetsa, inte eldfast för den delen heller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...