hbmannen Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 vara om ska limma ihop ett eget kar..??glas måttl:130 h:50 b:608mm glas Citera
Niclas Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Tror att du till att börja med måste gå upp till 10-12mm glastjocklek för att undvika en katastrof. Men jag är ingen expert så vi får se om nån som kan det här med glastjocklek fyller på med info i tråden. Citera
hbmannen Postat 25 november 2004 Författare Postat 25 november 2004 Tror att du till att börja med måste gå upp till 10-12mm glastjocklek för att undvika en katastrof. Men jag är ingen expert så vi får se om nån som kan det här med glastjocklek fyller på med info i tråden. ja men dessa skivor är från ett akvarium ja köpte för ett par år sen, men ja tappade en sten på botten så botten sprack. nu skulle ja villja limma om hela med SVART sillikon, men skulle vilja få en fingervisning ang. fog storlek Citera
Richard Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Fogen ska vara cirka 1mm tjockVarsågod med mitt uttömmande svarMVH Richard Citera
Schull Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Hej! 8mm glas räcker ( ska själv limma ett 200x70x50 i 8 mm) Fogen mellan glasen bör vara ungefär 1mm tjock../Lasse Citera
Niclas Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Jupp, nu har jag kollat, det stämmer med att 8mm räcker. Tyckte bara att det lät klent, men det ska tydligen fungera. Citera
hbmannen Postat 25 november 2004 Författare Postat 25 november 2004 Fogen ska vara cirka 1mm tjockVarsågod med mitt uttömmande svarMVH Richard ja tycker att ditt svar var alldeles perfekt och alla andras oxå. som anstränger sig lite att hjälp till.. man tackar å bockar å bugar Citera
jower Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 tips... en tändsticka mellan glasen så har du 1mm. Citera
Guest lysröret Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 jag glömde lägga tändsticka i botten heja migmen det blev nog en halv tändsticka för det gick åt mycket silikon. Citera
Guest lysröret Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 bredden tog jag ganska stor pga av det får ju inte lossna på några villkors vis. tror att 0,5cm på glaset är lagom. Citera
stigigemla Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Du kan göra en liten fuskkoll så här när silikonet har härdat färdigt: Se till så att der är tyst omkring dig. Lyft ena änden på akvariet med en hand i varje hörn. Flytta över tyngden från ena handen till den andra och tvärtom. Hör du ett svagt krasande från glaset limmar du om! Annars är det bara att testa. Citera
Guest Andreas Lange Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Hur är det, när man väntat en dag och ska fylla igen hålen efter tändstickorna, behöver man tvätta av den andra silikonen som man jämnat till med diskmedel/vatten först?Har för mig att silikon fäster dåligt på silikon, funderade mest på om diskmedelsresterna kunde försämra detta. Citera
zippo Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 jo när man limmar med silikon på glas är det super viktigt att det inte ens finns ett fingeravtryck på "limstället" det är där det kommer att ge sig isof ,så tvätta så rent du kan om det ska bli tätt ! Citera
Guest Andreas Lange Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Hmm... Trodde det. En tus med kem räcker nog inte för att få bort ev. diskmedelskladd, blir till att spola av och låta det torka först. Citera
wrang Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 För att sedan snygga till fogarna å slippa använda tummen/pekfingret för att få en snygg fog så använd baksidan på en tandborste.Att gjämna till fogen med diskmedel går lika bra med saliv/spott och är bättre så slipper man tänka på diskmedels räster Citera
jimmy Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 jag brukar köra med bara vatten utan diskmedel när jag jämnar till mina fogar Citera
stigigemla Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Jag struntar i att fingrarna blir smetiga utan tvättar bort silikonet med aceton och hushållspapper efteråt. Det går bra om inte silikonet hunnit börja härda. Citera
Guest Andreas Lange Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Det där med diskmedel kom som råd från någon annan tråd på forumet (samt att det står på förpackningen), men det låter som jag kan skippa det. Så bra. Ska testa baksida på tandborste dessutom.*fortsätter sniffa ättiksyra* . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.