henke_f Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration..sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen?Mvh Henke Citera
Adamantis Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Jag har lite fraggar och annat skit du hade kunnat få om du hade vägarna förbi Skåne Hur ofta och hur mycket beror ju på vad man har i karet och vad anledningen till vattenbytet är. Är det för att ersätta förbrukningen av näringsämnen får man göra det lite oftare. Vet vissa som byter varje vecka, men en 20-25l var annan/tredje vecka kan kanske vara att rekommendera. Tillsätter man alla ämnen som förbrukas och inte behöver göra vattenbyten för att sänka halten av nitrat och fosfat, så kanske en gång i månaden räcker. Fungerar säkert att göra det mer sällan också. Efter tre veckor börjar jag bli lite manisk och vill göra en lite större städning där jag skrubbar alger osv. När man stör alger släpper de sporer och fragment som kan sprida algen i karet, därför är det bra att göra vattenbyte direkt efter algstädning. Länken till mitt kar hittar du i min signatur. Citera
henke_f Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 tack för svaret.i mitt kar dunstar vattnet bort ganska mycket. Så jag får fylla på efter två veckor drygt räknas det som vatten byte? Citera
Yodelking Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Nej, det räknas inte som vattenbyte.Vattenbyte är när du tar med smutsen med vattnet du tar bort (smutsen försvinner ju inte vid avdunstning), samt att du tillför nytt vatten med salt och nya spårämnen. Citera
Laggeman Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Här har du massvis med bilder på RSM och säkerligen en hel del inspiration.Och här kan du lägga ut en annons på det du önskar köpa. Citera
Johan2x Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 tack för svaret.i mitt kar dunstar vattnet bort ganska mycket. Så jag får fylla på efter två veckor drygt räknas det som vatten byte?Hoppas du fyllet på med osmosvatten och inte saltvatten. Vattenbyte byter du ut saltvatten till nytt saltvatten./Johan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.