Gå till innehåll

Läge att byta pumpar?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi planerar för an nedgradering framåt sommaren. Kommer gå från 828L till 455L och från långsmalt till nästan kubformat.

Idag kör vi ett Tunze TS24 (2x12.000L/H) + en Tunze Wavebox.

Funderar nu på om det är läge att sälja av det paketet och istället köpa en Votech MP40W. Gissningsvis går det jämnt upp rent ekonomiskt.

Nu är frågan om det skulle räcka med en MP40 för att få skaplig cirkulation i ett kar med måtten 100x65x70. Det känns som mitt TS24 är lite overkill, och vi vill försöka få ner elkostnaderna så långt det går (utan att tumma på kvalitén alltför mycket). Dessutom är de 2 tunzepumparna ganska stora och lkumpiga samt för en del oväsen. Karet kommer innehålla SPS och LPS. Returen kommer troligen ligga på ca 3000L/H.

Några åsikter angående ett sådant byte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi planerar för an nedgradering framåt sommaren. Kommer gå från 828L till 455L och från långsmalt till nästan kubformat.

Idag kör vi ett Tunze TS24 (2x12.000L/H) + en Tunze Wavebox.

Funderar nu på om det är läge att sälja av det paketet och istället köpa en Votech MP40W. Gissningsvis går det jämnt upp rent ekonomiskt.

Nu är frågan om det skulle räcka med en MP40 för att få skaplig cirkulation i ett kar med måtten 100x65x70. Det känns som mitt TS24 är lite overkill, och vi vill försöka få ner elkostnaderna så långt det går (utan att tumma på kvalitén alltför mycket). Dessutom är de 2 tunzepumparna ganska stora och lkumpiga samt för en del oväsen. Karet kommer innehålla SPS och LPS. Returen kommer troligen ligga på ca 3000L/H.

Några åsikter angående ett sådant byte?

En svår fråga, och du kommer säkerligen att få delande svar. Som du säger är Tunze pumparna inte alls fel på, men lite "overkill" dessutom lite big size för akvariet.

Om jag: Jag hade köpt en MP40, och tillsammans med Returen, blivit nöjd med cirkulationen. Dessutom kan du ju stänga av den inre pumpen under natten. Men det är jag.

Ha det gott & Lycka till med valet /Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för åsikterna Gurra!

Jo, det är nog som du säger att om några personer svarar så får man helt skilda åsikter framförda.

Vortechen har ju som sagt fördelen att det inte är mycket saker som hamnar i själva karet. Sen kommer ju burken stå någon dm ut från vägen pga ytavrinningen på baksidan, så pumpen går ju att ha sittandes på bakrutan om man så önskar.

En annan fördel är ju elförbrukningen. Maxar man pumparna ligger tunzarna på totalt 135W medan Vortechen ligger på max 28W. Nu kör dom ju bara tidvis på max, men likväl blir det en markant skillnad på elförbrukning (vilket vi har så det räcker...4950kr för januari månad...eluppvärmt hus är underbart...).

Skulle man ha en vortech och sen returen så ger det ca 33ggr vattenvolymen...borde räcka, även om det alltid är en fördel med cirkulation från flera håll.

Vet inte riktigt hur effektiva de olika "programmen" som går att välja på vortechen är, men det låter (när man läser) som om de borde kunna skapa skapligt varierad cirkulation i en halvstor burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Sätt in en luftvärmepump så kan jag garantera att ni halverar elkostnaden om inte mer samt att den kommer betala sig inom året. :) Ett litet tips bara.)

Jag har hört en stor Vortech i drift (Anders i Ystad) och den var lite för högljudd för min smak, det vinande ljudet som blir när den går upp och ner i varv är inget jag hade stått ut med i längden. Det finns mindre varianter som jag tror du skulle kunna köra två av och ändå få alldeles utmärkt resultat utav. Inget ont om pumpen, den är ju rätt så smidig på många sätt och möjligheten att få till en våg utan wavebox är det väl ingen annan som kan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe....vi har luftvärmepump (instalerad för 1½år sedan av riktig firma...inget billigt egeninstallerat jox hehe)...och insats i våran öppna spis, men vi har taskig planlösning med dålig cirkulation mellan rummen (vilket borde kunna ordnas delvis med värmeförflyttare och luftkanaler). Sen är huset byggt 1904, och har sådeles ingen "vanlig" isolering i väggarna. 35cm tjocka med timmer, masonit och spånskivor...å tegel utanpå allt.

Hade 12c i köket vissa mornar när det var som kallast..trots luftvärmepumpen inställd på 24c...helt vansinnigt!

Så den är så högljudd...hmm...iofs hörs ett lågfrekvent ljud från våra pumpar oxå. Man hör när pumparna ändrar hastighet på andra sidan nedervåningen...å nedervåningen är på 100m2.

Antar att Vortechpumparna har ett annat ljud...kanske mer störande!?

Har själv aldrig lyssnat på någon live, så har inget att gå på mer än vad jag läst ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe....vi har luftvärmepump (instalerad för 1½år sedan av riktig firma...inget billigt egeninstallerat jox hehe)...och insats i våran öppna spis, men vi har taskig planlösning med dålig cirkulation mellan rummen (vilket borde kunna ordnas delvis med värmeförflyttare och luftkanaler). Sen är huset byggt 1904, och har sådeles ingen "vanlig" isolering i väggarna. 35cm tjocka med timmer, masonit och spånskivor...å tegel utanpå allt.

Hade 12c i köket vissa mornar när det var som kallast..trots luftvärmepumpen inställd på 24c...helt vansinnigt!

Så den är så högljudd...hmm...iofs hörs ett lågfrekvent ljud från våra pumpar oxå. Man hör när pumparna ändrar hastighet på andra sidan nedervåningen...å nedervåningen är på 100m2.

Antar att Vortechpumparna har ett annat ljud...kanske mer störande!?

Har själv aldrig lyssnat på någon live, så har inget att gå på mer än vad jag läst ännu.

Vortechen har ett väldigt surrande ljud, körde förut fullt flås hela tiden på den, men tröttnade på ljudet så jag bytte program och då fick man ett lite behagligare ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har väckt fiskarna för att genomföra ett "vetenskapligt" test. Har tänkt på det några gånger men behövde tydligen lite inspiration :ler:. Jag använde en enkel decibelapplikation på min I-phone, därav citationstecken. Fick i alla fall följande ungefärliga mätvärden när jag höll telefonen precis vid pumpen:

night mode - snitt ca 50 decibel, max 70 (konstigt att skillnaden mot de andra inte är större, för jag uppfattar den som klart tystare än de andra)

constant speed mode - snitt ca 52, max 69

lagoon random mode - snitt 52, max 75 (den kör jag med vanligtvis, ibland drar jag ner den en aning när jag störs på ljudet, dvs när det är knäpptyst i huset annars)

reef crest random mode - snitt 50, max 77

short pulse mode - snitt 52, max 65

long pulse mode - snitt 53, max 72

De två sista låter nog mer när man har ställt in vågens längd för då varvar pumpen upp och ner mera...

Jag kör inte heller vågprogrammen på pumpen, tycker det viner för mycket för min smak. Men - vardagsrummet där burken står är inte särskilt stort och jag är extremt ljudkänslig. Dessutom har jag inget att jämföra med, så jag har ingen aning hur mycket andra pumpar låter. Har stoppat in en turbelle 6045 i karet också och den hör jag inte alls. Fast den skottar inte runt 12000 l/timme heller.

Hoppas du kan ha nytta av infot :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett fjädrande magnetfäste nu till Tunzepumparna som borde ta det mesta av ljudet. Kan ju vara idé att pröva. Själv kör jag inte gärna med en pump. Både av flödeskäl och säkerhetskäl. Jag har sett en massa reservdelar till Vortech på nätet så den kan nog också gå sönder någon gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Standard är att man mäter på en meters avstånd så man kan nog dra av 20 - 30 db från Kendras värden. Men ett sovrum bör väl nattetid ligga under 20dB. Men det är A-vägt och jag har ingen aning omm hur Iphone mäter ljud. Sedan är det också frågan om hur man störs av olika ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för svaren! Inte illa att få läsa ett "vetenskapligt och seriöst utformat" test! hehe Visste inte att det fanns såna fräcka funktioner i I-phone.

Verkar ju helt klart som ljudet är det stora problemet med pumpen.

Kanske slutar med att man får försöka lyssna på en live för å bilda sig en egen uppfattning av hur det hela låter. Det är ju trots allt, som de flesta säger, att ljud uppfattas olika från person till person. Antar att många skulle gå i taket efter nån timme i vårat vardagsrum pga ljudet. Skummare, Ca-reaktor, pumpar och vatenporl låter konstant, dygnet runt. Vissa ljud från t.ex pumpar och skummare tränger igenom hela huset.

Vardagsrummet är på ca 50m2, men man vill ju ändå kunna kolla relativt ostört på TV.

Får nog fundera vidare lite innan det blir dax att ta det avgörande beslutet. Så länge det stora karet är igång så lär jag inte byta. Hur som helst så lär inte en Vortech vara tillräcklig för vårt nuvarande kar på 230cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...