Gå till innehåll

Grövre grusproblem


freguz

Rekommenderade inlägg

Har ett tunt lager mega-tjockt grus, det är som kross nästan, säkert 6-8mm vissa stenar. Det grövsta de hade på Akvarielagret tror jag det var.

Nu efter ett halvår ser man att det växer gärna kalkalger på dom, och det samlas en hel del detrius (öh detritus? stavning?) under dom.

Känns inte helt optimalt. O så kan inte min A. Randalli Gobi gräva nåt heller (har för mig att de kan vilja det).

Så jag tänkte suga (ösa) ur allt som går och hälla i lite finkorningare sand typ .... ja vad är gängse praxis inom revkarshobbyn i millimeter kornstorlek?

Jag har ganska bra flås i vattnet, typ 2500L/h i mitt 45L, så det är ju bra om det ligger kvar.

Ändrat av freguz
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke är ju att röra upp så mycket som möjligt. Låt ett ytterfilter gå med lite fin vadd som fångar detritus och utför sedan ett vattenbyte. Vårstädning deluxe.

ja inte så dum idé :) har ju ett ytterfilter som gått nån vecka nu, måste ändå byta lite blöja på den -poop-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är av åsikten att för rent bör man inte försöka hålla det, och göra för stora ändringar på en gång är aldrig bra. Detrius, är ju en salig röra av restprodukter från invånarna, alger och bakterier samt mat ingen fick tag på. Det fungerar som käk till allskönans bakterier och andra små nytto / foder djur.

Alla som är vana vid fodertillskottet av bakterier eller kräftdjur från botten blir kanske lite snopna, om det helt plötsligt inte finns något att hålla dem vid liv på längre. Till skillnad från om man köra barebottom, då de aldrig blivit vana vid att det finns, exempelvis.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...