Gå till innehåll

Teknisk hjälp med termostatstyrning av fläkt


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Har en större före detta roterande bordsfläkt bakom min 150w MH på RSM:et.

Har haft den igång för att den ger härliga havsbrisar och kyler armaturen.

Den har effektivt hållit temperaturen på 25 grader i karet, vilket kanske är lite lågt. I ett dygn har den nu varit av, och då landade temperaturen på 28 grader, vilket är mer lagom.

För att slippa stänga av och på fläkten borde man väl kunna koppla en termostatstyrd strömbrytare på systemet..?

Den skulle kunna gå på när vattnet når en temperatur av kanske 27,5 grader.

Jag skulle nog kunna pilla ihop detta projekt själv, men jag saknar kunskaper om de elektriska komponenterna som behövs.

Kom gärna med lite idéer och eventuella problem jag inte tänkt på!

Här ser ni monsterfläkten:

post-4696-14468919331865_thumb.jpg

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte köra datafläktar? De blir tystare och då kan du köra hela belysningstiden istället.

Sen finns de byggsatser för termostatstyrning som jag inte kanskerekomenderar till väggspänning men som är nog så lämpliga för styrning av ett gäng pcfläktar.

Dvs om du fortfarande behöver styrning efter att ha bytt ut fläkten;)

Kolla på kjell&co...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp ett 24v relä o koppla till en rumstermostat vilket du förlänger givaren på och trär över en syreslang o sen smälter du ihop änden så den blir vattentät. sen är det bara slänga ner givareslangen i vattnet! funkar för mig! se till att du får ett relä som kan klara att manövrera 230v matning till fläkten! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...