san_miguel Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Hej.Jag har fått min första djur i akvariet som kom med levande stenen en liten brun krabba med orange färgade ögon.Vet nån om de är en art man ska ta bort eller är den bra till nått?själv tycker jag krabbor bara är äckliga.Mvh Mikael Citera
milk Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 vet ej vad det är för någon, men typiskt en sådan som följer med LSen. jag tog ur de jag kom åt, sen har väl igelkotten tagit resten hehe. Citera
san_miguel Postat 24 februari 2010 Författare Postat 24 februari 2010 vet ej vad det är för någon, men typiskt en sådan som följer med LSen. jag tog ur de jag kom åt, sen har väl igelkotten tagit resten hehe.Igelkotten? Citera
Jan-Erik Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 http://se.reeflex.net/tiere/1120_Actaeodes_tomentosus%20(H.%20Milne%20Edwards,%201834).htm kanske? Citera
Snirrevirre Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Jag tycker krabbor är ett trevligt inslag i karet! Man får se dem som städpatrull.Dvs om det inte är en elak djävel för då får de en dejt med ToaMonstret! Citera
san_miguel Postat 24 februari 2010 Författare Postat 24 februari 2010 http://se.reeflex.net/tiere/1120_Actaeodes_tomentosus%20(H.%20Milne%20Edwards,%201834).htm kanske?Kanske den blir så när den blir större isåfall ser den inte trevlig ut hehe. Citera
san_miguel Postat 24 februari 2010 Författare Postat 24 februari 2010 Jag tycker krabbor är ett trevligt inslag i karet! Man får se dem som städpatrull.Dvs om det inte är en elak djävel för då får de en dejt med ToaMonstret!Man vill ju inte ha en sån som bara förstör vilket om jag inte har fel är ganska vanligt?Mvh Mikael Citera
BQGrogg Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Jag har hört att om krabban är hårig så är den dålig och bör få en dejt med Mr. WC, men däremot om den inte är hårig så är det ingen fara. Har själv en krabba som gått i mitt kar nu ett tag. Han har aldrig rört någonting.Mvh/ Oscar Citera
san_miguel Postat 24 februari 2010 Författare Postat 24 februari 2010 Jag har hört att om krabban är hårig så är den dålig och bör få en dejt med Mr. WC, men däremot om den inte är hårig så är det ingen fara. Har själv en krabba som gått i mitt kar nu ett tag. Han har aldrig rört någonting.Mvh/ OscarOkej men jag vill nog ha bort den i alla fall då jag inte tycker krabbor är nå trevliga djur.Frågan är bara hur jag ska lyckas få fatt i den?Mvh Mikael Citera
Slanten Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Om du ser den på samma sätt som på din bild är det ju bara att sticka ner näven och ta upp den. Annars kan du göra som Fredrik och knyt fast en räka i en tråd och släng ner. Efter ett tag kommer nog krabban fram och du kan dra upp den. Läs mer här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33006 Citera
san_miguel Postat 24 februari 2010 Författare Postat 24 februari 2010 Om du ser den på samma sätt som på din bild är det ju bara att sticka ner näven och ta upp den. Annars kan du göra som Fredrik och knyt fast en räka i en tråd och släng ner. Efter ett tag kommer nog krabban fram och du kan dra upp den. Läs mer här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33006Är de vanliga räkor som vi äter eller är de nått speciellt? Citera
Slanten Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Vanliga, simpla räkor ur frysdisken. Krabbor och allt annat i karet brukar bli som skogstokiga av doften. Citera
Snirrevirre Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Min har inget rört, och sällsyn att man ser den. den är bara 1x2cmVi får väl se hur det blir med den som är med i den nya stenen som står i baljan. Den är stor i jämförelse med den jag har i karet idag. Som en femkrona. Men icke hårig, ganska ljus till färgen, ingen aning om vad det kan vara för sort! Citera
Laggeman Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Jag har hört att om krabban är hårig så är den dålig och bör få en dejt med Mr. WC, men däremot om den inte är hårig så är det ingen fara. Mvh/ OscarDet där är en svårdödad myt tydligen. Vet att Sillen har en bra länk till artikel/artiklar om detta. Jag är övertygad om att de flesta krabbor är opportunister. Får de chansen så kanske de tar den och tuggar upp koraller/räkor/fisk, men om de har annat att äta så kommer de säkerligen att vara mindre jobbiga.Är du osäker så är det bättre att ta bort den och kanske ge den till någon som är villig att ta emot den?Krabban ser ut som en som jag har, är ca 4cm över skölden och sköter sig än så länge iaf. Citera
san_miguel Postat 24 februari 2010 Författare Postat 24 februari 2010 Har provat ett fiske den med räka nu men de kommer nå små typ insekter vad är de för nått ser nästan ut som små kackerlackor.Mvh Mikael Citera
BQGrogg Postat 24 februari 2010 Postat 24 februari 2010 Det där är en svårdödad myt tydligen. Vet att Sillen har en bra länk till artikel/artiklar om detta. Jag är övertygad om att de flesta krabbor är opportunister. Får de chansen så kanske de tar den och tuggar upp koraller/räkor/fisk, men om de har annat att äta så kommer de säkerligen att vara mindre jobbiga.Är du osäker så är det bättre att ta bort den och kanske ge den till någon som är villig att ta emot den?Krabban ser ut som en som jag har, är ca 4cm över skölden och sköter sig än så länge iaf.Du har förmodligen helt rätt! Jag fick panik när jag såg en krabba i mitt kar och frågade på en gång. Det jag skrev är vad jag fick till svar.Mvh/ Oscar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.