Gå till innehåll

Hur tapetserar/målar man väggen bakom akvariet?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller på och planerar mitt nya akvarie för fullt. Jag har dock fått en bra fråga om hur jag ska lyckas måla om eller tapetsera bakom akvariet när det väl är på plats. Vi snackar om ett 150*60*60 kar.

Min vägg är idag en tapetserad fondvägg i vardagsrummet...

Hur gör ni/har gjort/kommer att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du pratar om väggen och inte baksidan av karet förmodar jag?

Så länge du inte har ett "see-through"-kar så har du väl inget direkt problem. Låt karet stå några cm från väggen så att du kan måla/tapetsera en bit in bakom; borde räcka långt enligt min erfarenhet.

Om man ser igenom karet (vilket man oftast inte vill) så kan jag bara rekommendera att välja färg/tapet som du inte tänker byta ens om det behöver fräschas upp. Annars är det bara att bita i det sura och tömma karet - eller ställa det på hjul... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ja du. Det var en klurig fråga. Hur ofta brukar du måla eller tapetsera om? :)

Vem frågar? Om det är den äkta hälften måste svaret vara väl genomtänkt naturligtvis ;)

När jag har satt upp akvariet brukar det dröja innan det blir nya tapeter. Fast å andra sidan har jag inte bott längre än fem år i varje lägenhet, så nått skriande behov av nya tapeter har jag inte känt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ja du. Det var en klurig fråga. Hur ofta brukar du måla eller tapetsera om? :)

Vem frågar? Om det är den äkta hälften måste svaret vara väl genomtänkt naturligtvis ;)

.

-skrattar hysteriskt

Hahahaha... Busted!

Allt för att argumentera mot min frus möjliga påpekningar ... -v-

Jag själv är ganska mån om att förändra vardagsrummet och nu har jag tröttnat på färg och tapet... fast det är roligare med akvarium så allt fokus ligger där :)

Jag får sikta på att ställa det på en rollerbredd ut från väggen... hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så ser du till att väggen bakom akvariet har en FONDSKIVA, ni läste det här först.

Jag tar all cred för alla framtida snygga lösningar med en FONDSKIVA... Fondskivan går ju såklart att ta ut på ett smidigt sätt och göra om allt efter tiden lider.

Gör det snyggt bara =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju svag för att lämna 10-20cm fritt bakom akvariet, då det ger en illusion av att akvariet är 10-20cm djupare, blir klaustrofobisk när jag testat med bakgrund direkt på baksidan. Att ha en hyfsad springa är bra av många skäl som jag ser det. Fortfarande inte enkelt att tapetsera om men det går med lite vilja och mod :).

Edit: Mot väggen lägger man självklart en FONDSKIVA så man kan ha annan färg bakom akvariet (och kan ändra den oberoende av tapetseringen) jämfört med resten av väggen... Nä, jag snor inte andras idéer -kung

Ändrat av Benighted
Glömde ju den patenterade FONDSKIVAN :P
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv skulle jag aldrig ha fri sikt baktil, slimline plattor allways. Ska jag ha fri sikt i karet ska det fan vara en rumsavdelare så man kan smidigt titta in från alla håll.

kör med en fondskiva bara, problem löst. Fonskivan ska ju vara en halvmeter ut eller liknande från akvariet åt alla håll och kanter. Så man lätt kan måla eller tapetsera och sen gömma det med stor fondskiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att om akvariet inte är inbyggt eller täckt, så vandrar saltet och dunstar. Vilket innebär att du kommer att få saltstänk från fiskar samt avdunstat salt på väggen runt om... Jag flyttade från min gamla lägenhet där jag haft min 720L burk en decimter från väggen. Efter 5år så var väggen full av saltavlagringar samt annat stänk av calcium mm.... Så ska du tapetsera, se till att tapeten är vattenfast. Om du ska måla, se till att det är en akrylfärg... Mitt tips bara!!

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...