Gå till innehåll

Hjälp min xanthurum mår inte bra


Rekommenderade inlägg

Hej har märkt att min xanthurum är dimmig på ögat vad skall jag göra den kliar sig inte men jag tycker den har lite mindre prickar eller förändringar på huden framförallt runt munnen och vid ögat. Jag har inget uv kan jag snabbt koppla in ett eller vad skall jag göra? Tror inte den går att fiska upp och behandla i ett annat kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag sänkte min salthalt i mitt kar till 1019 inte ens det hjälpte, det enda som har funkat för mig är uvc. medicinerade i början innan jag hade uvc o var grön på saltvattens biten (är fortfarande grön men har lärt mig genom misstag) :).

kör nu uvc 24timmar då det inte räckte o ha det igång enbart på natten, troligen pga jag kör sump och tar vattnet från ytan och har uvct i sumpen. när jag hade pumpen i karet så räckte det o ha igång det på natten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag sänkte min salthalt i mitt kar till 1019 inte ens det hjälpte, det enda som har funkat för mig är uvc. medicinerade i början innan jag hade uvc o var grön på saltvattens biten (är fortfarande grön men har lärt mig genom misstag) :).

kör nu uvc 24timmar då det inte räckte o ha det igång enbart på natten, troligen pga jag kör sump och tar vattnet från ytan och har uvct i sumpen. när jag hade pumpen i karet så räckte det o ha igång det på natten

kan jag rädda den om jag kopplar in ett uvc temporärt har ju biopellets och nitratkulor och de fungerar väl inte lika bra om man kör med uv -c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör igång uvc temporärt om du kan. det e det enda jag kan rekommendera. tar 2 dar om du har ett ordentligt uvc så e pricken borta.

men du ska nog köra uvc längre för o få ett bra resultat. det handlar ju om när parasiterna släpper från fisken då ska uvc ta död på dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata fisken/fiskarna med artemia som du marinerat i ett glas vatten med pressade vitlöksklyftor... Det hjälper den drabbade fisken, samtidigt som det stärker fiskarnas imunförsvar... Samtidigt brukar fiskarna gilla den mixen.... Du kan ju marinera allt utan flingoder, pellets i det... Sen kan du ha en burk i kylen med färdig mix, som du bara häller ner i ett snapsglas eller liknande, där du sen lägger ner det du ska marinera.. 1 timme brukar bli bra, då har maten sugit åt sig vitlöken...

mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan jag rädda den om jag kopplar in ett uvc temporärt har ju biopellets och nitratkulor och de fungerar väl inte lika bra om man kör med uv -c

Misstänker att UV-C:n inte kommer att påverka vare sig biopellets eller nitratkulor eftersom de aktiva bakterierna växer lokalt direkt på pellets och kulor. UV-C:n dödar bara de frisimmande bakterierna i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...