Gå till innehåll

90L Salt på G, total nybörjare!


hakki

Rekommenderade inlägg

Hallå alla på SG.

För det första vill jag tacka alla här på SG för UNDERBAR läsning om era projekt och er fantasi när det gäller att lösa problem! Känner mig redan "hemma" här på siten fast detta är mitt första inlägg :)

Joakim & Sofi's Projekt:

Inledning

Ett fd. sötvattensakvarium på 90L, modell gammal. Som jag "fiskade" upp hemma hos farsgubben för något år sen. Hade hela 3 stycken skalarer och en liten mal, tröttnade helt på den stilla miljön i sötvatten och efter att ha läst: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/pers_salt/saltvatten1.htm så va beslutet redan taget. Akvariet har nu varit i bruk som saltvattensakvarium i snart 2 dagar! (woho) Och våra sötvattensfiskar lever nu hos en kompis till Sofi.

Akvariet kommer nog bestå mestadels utav koraller och LS. Någon nemofisk och "doris"fisk kommer så småningom (krav från tant). Och givetvis någon form utav städpatrull.

Våran uppstart

Blev positivt överraskad när jag handlade krossad korallsand/sten. Hela 87:- för 5kg, vilket ger ett tunt lager i botten. Vi köpte även Crystal reef salt som enligt expedit ska vara den bättre.

Sand -> vatten -> salt (ca 3kg, tror att det kan ha blivit lite mer. Då det enda måttet vi hade va en kastrull..) Citat Sofi: OJ va lite det va kvar i påsen nu.. Tror att vi fick en chocksaltning! -gloria-

Pumpar

Just nu när vi väntar på uppstarten har vi bara en pump i som sitter precis vid vattenytan, för att vara på den säkra sidan satte jag den där för att slippa få denna "hinna" som jag hört kan uppkomma om man inte har en avrinning. Pumpen i sig är en Fluval 2Plus och den pumpar ungefär 400L/h vid full fräs. Jag vet att det inte kommer räcka till sen när vi ska inreda med LS och fiskar, så flera pumpar alt. att köpa en stor pump som minst har 1000L/h är på tapeten? Förslag?

(Se bifogad fil då röd prick är doppvärmare, brun är pump och grön är termometer)

Belysning

Den enda belysningen vi har just nu är en stor golvlampa från ikea som är vinklad tvärsöver akvariet. Jag läste någonstans att man ska undvika ljus vid uppstart? samt när LS tillkommer. Då man senare successivt ökar med belysningen. Förslag på belysning till 90L? Just nu sitter jag på en modell gammal (märke okänt) 20w 220v med ett 18w lysrör i. Och här känner jag mig skitsnurrig.. Hur mycket behöver man för att alla koraller ska trivas? (Förstår att vissa vill ha mer ljus än andra)

Doppvärmare

Läste något om att man kan använda sig utav PVCrör runt doppvärmaren för att skydda invånarna från att bli stekta.. Hur går detta till? och hur ser modellen ut? vattnet ska in någonstans och antagligen ut någonstans annars har man ett PVCrör med en doppvärmare med stilla vatten?

Just nu

Kommer jag hålla projektet väldigt simpelt, då min budget är begränsad. Men tips och trix är alltid välkomna, försök förklara som om ni ska förklara för eran mormor! :nöjd: Det kan hända att jag uppdaterar mitt inlägg istället för att skriva kommentarer så att flera kan få en inblick fortare om va som händer och va som hänt!

Tack för mig, hej.

Joakim

post-5095-1446891948581_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joakim och varmt välkommen till SG! :W:

Jag vill inte grusa dina (tantens) planer direkt, men 90 liter är lite i underkant för vad en "doris" ska ha, jag hade rekommenderat dig att se runt efter andra trevliga fiskar som kan passa ihop med era clowner. Är det fiskvalet som styr så hade jag isf sagt att ett 150-200 liters är bättre om du köper ett litet exemplar.

Här följer lite förslag på prylar som kan passa ert kar:

Belysning: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1221

Cirkulationspump: http://www.pwss.nu/product.php?productid=4121&cat=290&page=1

Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3850&cat=0&page=1

Saltmätare: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=655 (Så ni har koll på salthalten)

Som skydd til doppvärmaren köper du en passande rörbit i PVC, kapar upp några slitsar med hjälp av lämpligt verktyg, typ sticksåg el likn.

Jag ska ge dig ett riktigt bra tips: Läs artikelsektionen för nybörjare: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Kolla även in denna läken: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10683

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Laggeman! :)

Har dock en fråga lite så här innan jag börjar investera i flera prylar..

Min pump som jag har just nu, skulle den funka som "piska" till vattenkanten? Och sen investera i några cirkulationspumpar?

Och sen till det här med skummare, då måste jag ha en som ligger utanför akvariet antar jag? Ingen som har en bra ritning på en skummare i akvariet som är relativt osynlig? (jag ska leta här på SG också, tänkte ifall jag inte skulle hitta någon som faller i smaken och enkelheten)

Kommer säkert på 1000 andra frågor senare.

/Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej .

den pumpen du har som varit till för söttvattnet är inte säkert att den klarat att pumpa saltvattnet någon längre tid då det lätt skärihop sig, skulle rekomendera att köpa en pump som är anpassad för saltvatten.

skummare. det finns en variant som man kan bygga av en pett flaska här på sg. den skulle du nog klara dig med.

lycka till

mvh eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Laggeman... hälsa tanten att ni får köpa större akvarium när hon vill ha sin Doris... :) Den fisken vill ha mer vatten än 90liter att röra sig på, samt att den är väldigt benägen att få "vita prick". Bättre att starta med enklare fiskar än den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag rekomenderar varmt corallgoby/clowngoby väldigt trevlig fisk som passar bra i ett litet akvarium.

ett litet sett att tänka när det är belysning är 1w/L då kan man få en liten vink men sedan beror det på vad du ska ha för korraller.

jag har ett gammalt 90L som bara står med lite överbliven sten och där finns det skivanemoner som klarar sig med bara ett 18w lysrör. så det går att köra på lite ljus men då kan man inte ha så mycket i korallväg, skulle rekomendera att köpa någon bra amatur blir mycket roligare att kunna ha vad man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skummare av en petflaska?! whaat? :D fan va fränt, det måste jag genast hitta (om artikeln finns kvar dvs.) Någon som kan ge mig en hint om vart jag ska leta? :/

Annars så blir det LS nu på fredag + saltmätare (om jag är ledig..) och sen kommer bilder på hur karet och den hemmabyggda skummaren ser ut! Wish me luck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte mig på en egen idé idag.. Vilket resulterade i totalt misslyckande (just nu i alla fall)

Köpte mig en 1000L/H pump och tänkte bygga en liten lösning då jag inte har en ytavrinning. Kopplade på ett pvc rör och satte "filterkoppen" uppe vid vattenytan. Aja.. det hela slutade med att jag hade turbulens i hela karet då det vart ett sånt jävla sug ifrån pumpen att vattenytan inte pallade med.. Det blev en "virvel" uppe i vattenytan (kommer inte på det fina namnet, så vi kallar det för virvel)

Jaja.. man lär sig av sina misstag så nu ska jag låta min LS stå i någon månad och bli mogen, sen åker pumpen igång igen (dock utan pvc biten! :D)

Såg förresten att jag fick med mig en liten sjöstjärna när jag satte i mina LS. Mycket trevligt, nu sitter den lilla skrutten på rutan och bara VÄXER! :o ... förhoppningsvis.

/Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du måste ha cirkulation när du ska köra in Ls annars kommer det inte lukta så gott om burken sedan.

Stenen är inkörd av butik :) tipset jag fick ifrån butiken är att låta stenen vara lite och inte köra med nya pumpen (1000L/h) utan använda min 400L/h så inte smådjur och andra tar skada.. eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu har jag bara ett 18w lysrör.. ska kolla här på köp&sälj ifall jag kan hitta något annat som lockar...

Såg även nu när jag kom hem att jag fick med mig en liten korall på en utav stenarna, och inte bara en utan en jävla massa stjärnor! Ska ta en bild så får ni lite mer kunniga hjälpa mig med va det kan vara för sort på korallen!

/Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...