Gå till innehåll

Mjukt bottenskydd?


Birdo

Rekommenderade inlägg

Många kör pjexieglas som skydd i botten.

Frågan är: Finns det något "mjukare" att ha som botten istället?

Tunn frigolit är en tanke fast det kanske finns risk att den smular.

Något annat man kanske kan använda som inte skulle vara direkt farligt för fisken/vattnet eller som börjar "lossna"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du syftar inuti karet så finns det liggunderlagsmaterial att köpa i saltvattensbutiker. I princip borde vilket som helst fungera men om man inte vet om det avger "giftiga" ämnen skulle jag rekommendera de som är till för ändamålet.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ingen som kör med något skydd inne i karet. Tvärtom brukar man väl istället avråda från det då man kan få in gruskorn under glaset/plexit som kan göra att all tyngd från ovan hamnar på en väldigt liten yta so istället kan öka trycket på glaset.

Är du rädd att grävande djur ska få ditt stenröse att ramla ihop så kan du foga samman stenen med lite korallim. Lägger du i stenen först och fyller på sanden efteråt så minimerar du risken att grävande djur kan få det hela på glid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför vill du ha mjukt underlag då? *nyfiken*

Skönare sovplats för fiskar:)

Just för att jag köpte ett begagnat akvarium och jag litar inte på min rengöring till 100%.

Och just som Laggeman säger, Att man kan få ett korn under...men om man har mjukt underlag så får man skydd mot det med.

Underlaget vill jag ha för att skydda glaset mot repor etc.

Men det kanske är säkrast att köra utan endå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Frigolit är kanon för ändamålet. (Där ändamålet enligt min starka åsikt att eliminera risken för att enstaka gruskorn hamnar mellan sten och glasbotten och riskerar att spräcka glaset. Repor i botten ser jag inte som något problem alls.) Det håller formen och trycks inte ihop efter hand av tyngden vilket liggunderlagsliknande material ibland kan göra (ihoptryckt material = förlorad funktion).

Om du bara kapar frigoliten "snyggt" utan smulning, företrädesvis med en "värmeskärare" (vet inte vad de heter egentligen) som i princip smälter av frigoliten snarare än att skära den, så smular den inte heller när den väl är på plats. Såvida du inte senare är på och hackar i den med något verktyg förstås...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda "liggunderlagg" jag sett i butik någon gång är till för att ha under karet, inte i det. Är du rädd att skrapa botten eller något, så hade jag kört med fraggraster istället. Lägg ut det, lägg ut stenen på det, markera var stenen är, ta ur stenen, kapa till rastret och limma fast det med lite silikon, sen lägger du på stenen igen, fyller på med sand och saken är biff.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än annan sak att tänka på om du skulle lägga något på botten kan vara en risk att du får stillastående vatten, och i ett salt kar vill man ju inte ha det, stillastående/dött vatten bildar ju ammoniak om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...