Gå till innehåll

byte av saltvatten


Salta katten

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag håller på att sparka igång mitt första saltvatten projekt.Tänkte höra om hur ofta man bör byta vatten

om man vill slippa att tillföra förbrukade ämnen? Jag förstår att det kan vara olika, men kan man säga var

14:de dag eller dyl? Eller kanske mer sällan?

mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter 10 liter i veckan i mitt RSM130+ och behöver ändå tillföra KH buffert motsvarande ca 0,5 dH per dag. Kanske skulle slippa det om jag gjorde större vattenbyten men det känns som om jag har hittat en fungerande ballans så jag kör på såhär :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då jag har så klart tänkt på all nödvändig utrustning och skummare är e av dem. Glas till 80L och 35L sump är beställt.

Ok, KH är altså det som generellt brukar behöva tillsättas även om man gör regelbundna vattenbyten? Jag kommer självklart

att ta de nödvändiga testerna, men tycker det kan vara bra att ha lite riktlinjer.

Hur brukar ni förbereda vattnet för bytet? Fungerar det att sätta vattnet i en hink med en cirkulationspump och sen göra

bytet efter 24h, eller ska det gå längre? Kan tänka mig att man behöver en doppvärmare också så det håller samma temp

som karet?

mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver varken cirkulationspump eller doppvärmare för vattenbyte. Blanda till osmos vatten och salt i en hink eller dunk, rör om några gånger, låt det stå över natten. Sedan är det ok att använda.

Blandar du i saltet när vattnet är kallt, eller kör du varmvatten genom osmosen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör inte varmvatten genom osmosen. Jag förvarar mitt osmosvatten i garaget, bär in dunken/dunkarna på kvällen före vattenbytet, häller i salt i det kalla vattnet och rör om lite. På morgonen så har vattnet rums temperatur, och det duger bra när det är dax för vattenbytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...