Gå till innehåll

Ambivalent.. hjälp mig bestämma mig :P


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Sitter och velar fram och tillbaka om vad jag ska köra i mitt nya planerade kar för att hålla nere näringsnivåerna...

Det står mellan:

1. Vodka

Billigt och enkelt, kör vodka i en doseringspump.. i princip underhållsfritt.

2. Zeovit / Ultrlith

Dyrare och mer underhåll men mer "top of the line" innehåller mycket mer än bara kolkälletilsättning och lär kunna få ut ännu mer färg ur koraller osv..

3. Biopellets.

Nytt och obeprövat..

Självklart finns det 100-tals aspekter och folk har olika åsikter och erfarenhet.. man måste ju väga eknomi, underhåll och så vidare mot varandra..

Å ena sidan vill jag ha enkelheten med vodkan men å andra sidan vore det kul att prova lite mer high-tec och köra zeovit, men samtidigt vore det kul att gå lite i brächen och prova på biopelletsen och se vad det kan ge..

Eller en kombo, typ som Svärd som jag förstått kört zeolitstenar och vodka i kombo...

Någon som vill ge sina tankar om detta och försöka övertala mig åt nått håll för nu står jag och väger :P

Gärna nån som provat fler än en metod och kan ge input på det.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag fått välja enbart utifrån metoden som sådan, så hade jag valt pellets.

Fördelar: Sköter sig själv. I princip omöjligt att överdosera, när pelletsen förbrukas fyller man helt enkelt på med fler. Inga byten eller kasta bort "förbrukade" delar av metoden.

Ett inner/ytterfilter och en cirkulationspump, sen är du igång, från dag 1. Du kan åka hemifrån även en längre period utan att bekymra dig för att korallerna ser ut som någon annans när du kommer hem igen.

Nackdelar: Hög inköpskostnad, men då är vi genast utanför endast metoden som sådan... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag fått välja enbart utifrån metoden som sådan, så hade jag valt pellets.

Fördelar: Sköter sig själv. I princip omöjligt att överdosera, när pelletsen förbrukas fyller man helt enkelt på med fler. Inga byten eller kasta bort "förbrukade" delar av metoden.

Ett inner/ytterfilter och en cirkulationspump, sen är du igång, från dag 1. Du kan åka hemifrån även en längre period utan att bekymra dig för att korallerna ser ut som någon annans när du kommer hem igen.

Nackdelar: Hög inköpskostnad, men då är vi genast utanför endast metoden som sådan... :)

Jo men inköpspriset är ju ändå mycket lägre mot om jag skulle köra Zeovit.. Men iofs högre än vodka..

Funderar på att ändå köra pelletsen i en zeoreaktor så har jag ändå utrustningen om jag ångrar mig sen och vill köra Zeovit/ultralith om jag nu väljer att köra på pellets initialt.. det lutar ändå på antingen vodka eller pellets pga enkeltheten.. zeo känns ju lite mer tidsödande och krångligt även om man kan dossera det mesta med dosserpumpar där..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att du får problem med att hålla näringsnivåerna då? själv har jag motsatt problem, nitratet får jag dosera motsvarande 5ppm höjning i mitt kar varje dag för att inte korallerna ska blekna och nitratet är ändå runt 1ppm innan nästa dags dosering.. Fosfaten håller jag dock nere med fosfatreaktor.

Använder en del Zeoprodukter dock för att ge spårämnen och korallfoder, funkar kanon...

Har man problem med hög näring så skulle nog jag köra med biopellets, känns som den smartaste lösningen hittills..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja alltså enligt mina test så har jag varken nitrat eller fosfat.. men korallerna är bruna och jag har lite bruna alger på rutor och stenar så jag måste ju nädå ha lite näring i karet.. vill pressa ner detta och eftersom jag bara kommer köra stenkoraller i detta kar så vill man ju ha fram så mycket färger det bara går =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat ser jag som den stora boven till bruna koraller, inte nitrater, sett så många underbart fina kar med HÖGT nitrat och mitt ser ut som skit om jag låter nitratet sjunka för lågt...

Vad använder du att mäta fosfat med? Salifert med mera visar bara om man har alldeles för höga värden, rowas test är vettigt, men nu tror jag hanna slår alla på fingrarna med sin nya fosfatmätare om den är lika bra som den stora, har själv beställt en sån så man slipper objektiviteten i mätningen...

Håller du låga näringsvärden så ser jag det som nästan nödvändigt att mata med diverse korallfoder för att korallerna ska må bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat ser jag som den stora boven till bruna koraller, inte nitrater, sett så många underbart fina kar med HÖGT nitrat och mitt ser ut som skit om jag låter nitratet sjunka för lågt...

Vad använder du att mäta fosfat med? Salifert med mera visar bara om man har alldeles för höga värden, rowas test är vettigt, men nu tror jag hanna slår alla på fingrarna med sin nya fosfatmätare om den är lika bra som den stora, har själv beställt en sån så man slipper objektiviteten i mätningen...

Håller du låga näringsvärden så ser jag det som nästan nödvändigt att mata med diverse korallfoder för att korallerna ska må bra..

intressant.. när du säger det upplever jag nästan att korallerna blivit mer brun sen jag fått ner nitrat till omätbart med saliferts tester.

Fosfat mäter jag med Salifert också och visar noll.. men kan ju vara värt att köpa en hanna fosfatmätare och mäta med den... jag kör med fosfatremover och har gjort det i 6 månader så jag tycker ju att jag borde få ner värdena dne vägen... men om jag då kör med vodka eller liknande så kan jag ju få ner det sista.. men känns ju kontraproduktivt att köra med vodka och sen dossera i nitrat :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa BioPellets vet ja! Jag ska testa så fort karet går igång. Blir det fosfatöverskott så är det bara att tillsätta kväve i form av rena aminosyror så sjunker fosfathalten genom export av bakteriebiomassa.

Det där sista förstod jag inte.. kan du förklara med ett lättförståeeligt sät.t.. exakt vad ska jag dossera i och hur funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant.. när du säger det upplever jag nästan att korallerna blivit mer brun sen jag fått ner nitrat till omätbart med saliferts tester.

Fosfat mäter jag med Salifert också och visar noll.. men kan ju vara värt att köpa en hanna fosfatmätare och mäta med den... jag kör med fosfatremover och har gjort det i 6 månader så jag tycker ju att jag borde få ner värdena dne vägen... men om jag då kör med vodka eller liknande så kan jag ju få ner det sista.. men känns ju kontraproduktivt att köra med vodka och sen dossera i nitrat :P

Kolkällan kommer ju att minska nitratet i första hand, så ja, det blir lite kontraproduktivt, vissa säger att andra kolkällor än etanol ger bättre effekt på fosfater, men har inga egna erfarenheter.. Men det är inte nåt annat som saknas korallerna då? ljus, stabila värden på Ca/kH/Mg med mera, det är ju det som jag ser som det viktigaste, nolla nitraten i all ära, för mig blir det bara blekt och trist då, och meningslöst om man inte har bra värden i övrigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan ju vara värdena.. har haft lite låga värden och nu doserar jag balling för hand.. likadant med dunstat vatten dosserar jag för hand så både ca/kh/mg och salthalt kan ju variera över dagen...

Får se hur det blir nu när jag drar igång nya karet med automatisk påfyllning och dosserpumpar för balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där sista förstod jag inte.. kan du förklara med ett lättförståeeligt sät.t.. exakt vad ska jag dossera i och hur funkar det?

Det är inte krångligare än att bakterier precis som alla organismer behöver kol, kväve och fosfor för att bygga biomassa (=celler). Har man ett akvarium där man doserar kolkälla så växer bakterierna till och binder kväve och fosfor som därmed kan lämna systemet när bakterierna eller deras nedbrytningsprodukter skummas ut.

Det verkar som om det ofta förekommer situationer där det finns oproportionerligt mycket fosfor i förhållande till kväve i våra akvarier. Det kan t ex bero på att fodret vi tillsätter har ett högt fosforinnehåll men också på att kväve kan lämna systemet som ammoniakgas (kanske främst i skummaren?) och som kvävgas efter denitrifikation. Tillsätter man en kolkälla till ett akvarium med höga fosforhalter så kan det vara svårt att få ned dem eftersom kväve lätt blir begränsande för bakterietillväxten. En elegant metod för att lösa metoden är att tillsätta en ren kvävekälla som föredras av bakterierna. Aminosyror är den grupp av ämnen som bakterier främst föredrar som kvävekälla och den kan även användas av andra organismer i akvariet som t ex korallerna.

Sjunker inte fosforhalten tillfredsställande vid användning av en kolkälla så kan aminosyratillsats vara en möjlig väg framåt. Vid sidan av rena akvarieprodukter skulle jag överväga tillsats av aminosyran natriumglutamat som finns att köpa som ett rent vitt pulver på den lokala asienshopen som smakförstärkare. Fördelen med akvarieprodukter är ju att de kommer med en färdig doseringsanvisning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte krångligare än att bakterier precis som alla organismer behöver kol, kväve och fosfor för att bygga biomassa (=celler). Har man ett akvarium där man doserar kolkälla så växer bakterierna till och binder kväve och fosfor som därmed kan lämna systemet när bakterierna eller deras nedbrytningsprodukter skummas ut.

Det verkar som om det ofta förekommer situationer där det finns oproportionerligt mycket fosfor i förhållande till kväve i våra akvarier. Det kan t ex bero på att fodret vi tillsätter har ett högt fosforinnehåll men också på att kväve kan lämna systemet som ammoniakgas (kanske främst i skummaren?) och som kvävgas efter denitrifikation. Tillsätter man en kolkälla till ett akvarium med höga fosforhalter så kan det vara svårt att få ned dem eftersom kväve lätt blir begränsande för bakterietillväxten. En elegant metod för att lösa metoden är att tillsätta en ren kvävekälla som föredras av bakterierna. Aminosyror är den grupp av ämnen som bakterier främst föredrar som kvävekälla och den kan även användas av andra organismer i akvariet som t ex korallerna.

Sjunker inte fosforhalten tillfredsställande vid användning av en kolkälla så kan aminosyratillsats vara en möjlig väg framåt. Vid sidan av rena akvarieprodukter skulle jag överväga tillsats av aminosyran natriumglutamat som finns att köpa som ett rent vitt pulver på den lokala asienshopen som smakförstärkare. Fördelen med akvarieprodukter är ju att de kommer med en färdig doseringsanvisning...

Jag tillsätter ultramin-s idag för att ge korallerna lite "boost" det är som jag förstått aminosyror.. räcker detta för att uppnå det du besrkriver? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv är en gammal vän av Vodka (kolkälla) och där gäller det att mata in nitrat om man ska rå på att få ner fosfaten, men det finns flertalet artiklar att läsa om detta på SVG.

Vodka-metoden är ju som sagt en kolkälle-metod som i sig borde kunna dras paralleller med andra kolkälle-metoder såsom Zeovit/Ultralith osv, men oftast kör man med avsaknad av zeolitstenen. Såklart att det går bättre med zeolit, så varför inte köra utan först för att komplettera senare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta börjar för sent med att ta hand om fosfaten eller köper beg. sten som redan är laddad.

Försöker du styra upp kvävebristen med amiosyror och har mycket fosfor så kommer nya tidens(tiden efter kolkällans intrång) algproblem direkt och du får en rödbrun matta på hela eller delar av inredningen.

Jag tror bästa lösningen på det är att köra remover lite åt gången fast med täta byten och gärna mäta med en Hanna, då kan man byta remover varje gång fosfaten (börjar läcka tillbaka) stiger.

eller att hålla uppe med kolkällan så kvävet stiger, samtidigt så ska man mata med fosforfattig mat t.ex. flingor.

Det gäller att långsamt nöta ur fosfaten ur inredningen eller och börja från början då kan man köra hur hårt som helst.

Varför inte börja med Vodka, det tar tid innan du kan dra nytta av de andra metodernas fördelar ändå. Gör grovjobbet med Vodka och fortsätt fundera över vilken metod du vill gå vidare med.

Om du kör med remover idag och sköter det så tror jag inte det är fosfat-problem du har, SPS:er behöver mer en stabil miljö som rör på sig så lite som möjligt än att du har toppvärden på alla parametrar hela tiden. Försök att pilla så lite som möjligt med karet och försök få till långsiktiga lösningar där mänskliga faktorn påver så lite som möjligt.

Löser det sig inte innan sommarn så brukar sommaren göra susen då man tappar lite fokus på karet och det får svänga in sig mer i sitt eget liv än när någon försöker styra det likt en formula ett förare(gas och broms hela tiden).

Jag har själv det problemet, ojojoj vad jag vill ibland, men jag börjar lära mig, man får det surt tillbaka.

/Janne

Ändrat av Janne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som bestämt mig för att köra på det sista tipset.. dvs att börja med vodka för att följa utvecklingen och sen kanske gå över till zeovit eller kanske prova kulorna.. har iaf beställt en zeorektor när jag lix beställer från fish-street, som jag kan använda i framtiden, alternatvit komplettera vodkan med zeolit..

Har inhandlat renat idag.. har inte varit på bolaget på 4 år då jag är helnykterist.. kändes lite obehagligt :P

Har även handlat lite ättika.. tänkte prova att blanda lite ättika, vodka och socker som pratats om under vodkatråden..

Men iaf.. till en följdfråga.. då nitraten verkar vara noll hela tiden så kommer jag alltså inte att få ner fosfaten heller.. så långt har jag förstått.. de pratades länge upp här om aminosyror för att öka nitraten.. som jag sa så tillsätter jag ultramin-s... det har inte höjt nitrat till mätbara nivåer iaf..

Jag har en påse salpeter (natriumnitrat) hemma.. kan jag tillsätta det för att få upp nitraten och så dossera i vodka.. så får bakterierna 2 av 3 behov tillfredställda.. och då bör dom alltså konsumera upp den fosfat jag har kvar?

Ska även ta och beställa den nya billigare hannan och se hur den funkar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...