Gå till innehåll

Kalium


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

när jag läste Zeovits manual för att jag ev funderat på att starta med Zeovit nån gång så läste jag att det rekomenderas att man tillsätter Kalium i akvariet eftersom att det är nödvändigt för korallerna och impellerskummare tar bort kalium ur vattnet..

Har adlrig hört talas om detta tidigare och aldrig hört om nån som dosserar detta.

Är det så att man "måste" tillsätta kalium för att korallerna ska må bra och att det är så att skummaren tar bort det ur vattnet?

Bör jag köpa ett kaliumtest och tillsätta kalium? vilket märke rekomenderas isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumtest är enligt mig bortkastade pengar, ser lika dant ut vilket värde man än har på vattnet, otroligt subjektivt... själv doserar jag kalium, kör inte zeosten (kan finnas andra orsaker varför kalium kan bli lågt i ett zeokar, men sånt får man inte tala om ;) ) men tror korallena tar upp en del kalium (eller zooxerna om man ska vara noga) vid tillväxt.. tycler mig få bättre färger samt bättre tillväxt på speciellt montiporor, men där ser jag strontium som en ännu större källa till välmående...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumtest är enligt mig bortkastade pengar, ser lika dant ut vilket värde man än har på vattnet, otroligt subjektivt... själv doserar jag kalium, kör inte zeosten (kan finnas andra orsaker varför kalium kan bli lågt i ett zeokar, men sånt får man inte tala om ;) ) men tror korallena tar upp en del kalium (eller zooxerna om man ska vara noga) vid tillväxt.. tycler mig få bättre färger samt bättre tillväxt på speciellt montiporor, men där ser jag strontium som en ännu större källa till välmående...

vilket märke på kalium och hur mycket dosserar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu kör jag med Korallen-Zuchts K-balance, kör mycket av mina tillsatser på känsla (ser på färger och polypexpansion på korallerna, man får koralltummar efter ett tag antar jag :) ) men skulle tro att jag ligger på ca 1-2ml/100L varje dag men använder bara korken till dosering istället för spruta, så går som sagt på känslan :)

Kommer sannolikt skifta över till att använda Kalium-nitrat som kalium-nitrattillsats samt Kalium-sulfatat som primär kaliumtillsats i framtiden när flaskan är slut.. Även om jag är nöjd med KZ produkten så är priset i svettigaste laget för en så enkel tillsats som kalium :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att bygga på med fler salter... Varför inte tillsätta kaliumacetat eller kaliumklorid? Det finns så många lättlösliga och prisvärda kaliumsalter.

Inte är väl tillsatserna så stora att det spelar någon roll vilken anjon man tillsätter med kaliumjonerna? Fast kaliumfosfat tror jag ingen saltis vid sina sunda vätskor skulle komma på tanken att använda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Målet är väll jonbalans? Eller vad fan det nu var. Man skulle ha ballans med det som fanns i karet redan så man inte slog ut något genom att dosera något annat. Fan om jag minns exakt hur, läste "Någonstans" om det. Detta "Någonstans" är en märklig plats, man har klara minnen av det, men minns aldrig vad det var man läste i detalj, och inte hittar man det igen i heller.

Resonemanget gick för övrigt mig över huvudet, så jag försökte inte egentligen lägga det på minnet, måste jag tyvärr erkänna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium nitrat består till ca 61% av nitrat så den har jag primärt tänkt att använda nitrat tillsats, men istället för att få Natrium tillsats när man använder salpeter som jag gör nu så får man kalium på köpet. Om det sen krävs mer kalium men man inte vill ha mer nitrat så har man i kaliumsulfat istället som är mer neutralt sett till vattenkemin (används inte på samma sätt av alger med mera och har en mycket högre halt i naturligt havsvatten(typ 2700ppm om jag minns rätt) så effekten av tillsatsen är obetydlig så länge man sköter sina vattenbyten någorlunda).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är det bra att sträva efter jonbalans, men vem orkar ta det till sin spets :P Lättare att byta ut 10% vatten i veckan för att balansera upp eventuella inbalanser samtidigt som man avlägsnar otrevliga kemikalier...

Om jag minns rätt så känner jag en saltis som tillsätter kaliumfosfat, om en extremt försiktigt, inte för kaliumet dock utan för fosfaten, underbart vackert kar har han i.a.f. :) Men inget jag vågat mig på själv... för rädd för fosfat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat vill du inte vara tvungen att höja bara för att du vill dosera kalium, så KNO3 faller nog först..

Som någon sa så skulle nog kaliumkloriden bidra med en jonobalans vilket kan göra att värden kan peta åt lite olika håll..

Kaliumacetat? Väteacetat är väl ättika, så att tillsätta acetat innebär även en kolkälla. Något man inte heller vill vara tvungen att dosera för att man vill höja kalium, kanske.

Kaliumsulfat däremot har jag för mig inte påverkar så mycket annat. Någon som vill berätta lite vad somhänder med sulfatet i karet? Är det inte också ett viktigt näringsämne i levande organismer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sulfatet är ju som sagt den näst vanligaste katjonen i saltvatten (efter klorid) så den finns ju i stora mängder och tillsatsen borde vara ofarlig att tillsätta och de biologiska processer som använder den har nog tillräckligt av den hur som helst.. Kalium nitrat använder man ju som sagt primärt som nitratkälla... samtidigt kan man väl ta kaliumklorid och natriumnitrat för att få ett mer balanserat tillskott av kalium och nitrat, men lite overkill för min del...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska men ta det där med jonbalans till sin spets så kan man ju göra en balanserad lösning av både kaliumklorid och kaliumsulfat. Men återigen - tillsätter ni verkligen sådana mängder kalium att anjonen spelar någon roll? Eller så underskattar jag kaliumbehovet hos akvarier.

Intressant att höra att en akvarist har fosfatunderskott i sitt saltvattensakvarium. Jag trodde det var praktiskt taget omöjligt... Fast å andra sidan är fosfat ofta det begränsande näringsämnet på tropiska jordar ungefär som att kväve är begränsande för potatisodlaren i den norra delen av världen så varför inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi körde Kz KaliumIodidFlourid i början när vi upptäckte att vårt kalium var lågt (tror vi låg på 280 eller nått sånt. Bör väl ligga på ca 420 om jag minns rätt). Efter några dagars tillsättning så hade vi fått upp kaliumet på acceptabel nivå, samt att de blåa korallerna fått märkbart mycket bättre färg!

Kz-kaliumtest är inte det bästa i världen, men det är iallafall tillräckligt bra för att du skall kunna avläsa om du har på tok för lite kalium eller om det är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan få kaliumbrist även i kar utan Zeo, det verkar vara ULNS system som kan få problem med kaliumbrist.

Jag fick lite strul tidigare och de var montin som blev gråaktiga, dom reppade sig efter ett litet kaliumtillskott.

Testena är riktigt mariga så där finns det en del att förbättra på, tror FM rekomenderar att man kör 3 test o tar snittet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kommer ner till låga näringshalter så blir SPSerna känsligare och då visas det även på kaliumet, jag tror att det kan bli problem i högre näringshalter också men då måste bristen vara mycket större.

Jag tycker Fauna Marins med referens fungerar rätt bra, har man något annat fabrikat så kan man alltid köpa FMs referensvätska så man har något att jämföra mot, jag gjorde så när jag använde KZas test.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium är mkt viktig bestånds del i ett rev kar och skall doseras regelbundet. De första tecknena brukar va att S.Hysterix drar in polyperna och vid ytterligare ett steg så släpper hysterixen sin vävnad och till slut dör den.

Montiporer kan visa samma beteende vid låg kalium nivå men detta kommer lite senare än vid jusst hysterix som man kan se det rätt så tidigt stadium.

Min pappa dosera ej Kalium och hans hysterix hade kraftig vävnads släpp men han fick kalium av mig + att han köpte en egen flaska, efter en veckas dosering efter max dosering så återfick den vävnad och tillfriskna helt.

Mest lönsamt är ju om du kan dela en KZ K-Balanse STRONG med någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...