Gå till innehåll

Vilken skummare skulle du köpt?


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag hade tänkt att köpa en bubble magus skummare till mitt kommande 400 liters kar. En BM150 PRO...

Den går väl loss på ca 2000 på FS pluss frakt och ev tull..

Har samtidigt fått erbjudande om en begad Deltec 1060S, som är dimenssionerad för 1500-2000 liters kar.. känns ju kanske fullständigt överdimensionerat.. men samtidigt säger folk att man aldrig kan ha för kraftig skummare.. men är det lixom helt orealistiskt?

Fördelen är ju att om jag köper den så behöver jag inte byta skummare om jag uppgraderar igen.. och det är samma pris som om jag skulle köpa en ny Bubble Magus..

Hur skulle du ressonera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt är nytt men beror på vad du har för uppgraderingsplaner om inte så tror j att bm e helt ok

Det är iofs inte realistiskt att uppgradera på många år.. kommer ha ett 300 och ett 400 liters kar i min lilla lägenhet och mer ryms inte och jag har inga planer apå att flytta så...

Täknte bara att jag kan med Deltecen belasta karet till bristningsgränsen :P

Men BM skummaren kanske ändå är i toppklass och duger fullt ut till mina 400 liter för att belasta tungt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utöver inköpspriset så är driftskostnad, ljudvolym, storlek i sumpen samt pris på reservdelar också avgörande kan jag tycka.

Jag har haft nöjet att lyssna på en BM som jag tyckte var väldigt smidig och tyst.

Jo det är ju också en aspekt att ta i beräkning.. och som sagt så är det kul att köpa nytt =)

Fördelen med Deltecen är facket för filtermedia så att man inte behöver en reaktor för aktivt kol tex...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. intressant tanke.. men min tanke var litegran att skilja på sten och mjukkoaller för att slippa "stridsföringen" mellan dom.. kopplar jag ihop i samma system så får jag ju inte den fördelen... sen blir det en del bök med rördragning men det var en intressant tanke =)

Jag har förövrigt ingen möjlighet att provlyssna på deltecen... men det lutar åt det BM... verkar ju vara många som är nöjd med den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se om du kan få möjligheten att höra 1060'n igång, låter den förmycket, köp BM.. mitt tips.. liten lägenhet med en brummande 1060.. nae..

Men låter dom om mycket alltså?

Jag har nu en deltec mce600 som hänger löst utanpå karet ca 30 cm från sängen..

om jag köper 1060s:en så kommer den vara i ett ljudisolierat sumpskåp typ 2 meter från sängen.. känns som att det inte borde låta mer än mcen.. men man vet ju aldrig.. har iaf ingne möjlighet att provlyssna..

vet ju heller inte hur en bubble magus låter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men återigen.. om vi bortser från ljus, storlek och pris.. finns det nacdelar att köra så överdimensionerat? nån som pratade om att det inte kommer finnas tillräkligt med skit i karet för att skummaren ska kunna bygga upp en skumpelar och därför inte kunna skumma bort det som finns typ.. sanning i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men låter dom om mycket alltså?

Jag har nu en deltec mce600 som hänger löst utanpå karet ca 30 cm från sängen..

om jag köper 1060s:en så kommer den vara i ett ljudisolierat sumpskåp typ 2 meter från sängen.. känns som att det inte borde låta mer än mcen.. men man vet ju aldrig.. har iaf ingne möjlighet att provlyssna..

vet ju heller inte hur en bubble magus låter..

om jag har min akvariebänk med dörren stängd (ingen ljudisolering) så kan jag inte höra om min BM är igång.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt val jag hade tagit den som lät minst vilket är svårt för dig att veta iofs.

Jag har en Fauna Marin Ultra skim2 som ska klara akvarium upp till 1500l i mitt 320l kar och de fungerar kanon för mig.

Ja nu blev det så att jag körde på deltecen..

Kändes som en 11.000 kr skummare för 3000 är en bra affär även om det är sjukt bra priser på bubble magus.. om det inte funkar optimalt elelr lever om bör jag kunna få tillbaka pengarna och kan då köpa en bubble magus.. tänkte jag =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men återigen.. om vi bortser från ljus, storlek och pris.. finns det nacdelar att köra så överdimensionerat? nån som pratade om att det inte kommer finnas tillräkligt med skit i karet för att skummaren ska kunna bygga upp en skumpelar och därför inte kunna skumma bort det som finns typ.. sanning i det?

Nej.

Fundra på det. Även om det vore som du hört, att det blev för rent, så skulle det innebära att skummaren inte skummade bort något medans det så sakta byggdes upp tills du kom till gränslandet där du helt pötsligt kan skumma bort något, och sen kommer det ju stanna där och skumma bort i takt med att det kommer nytt skräp. Med överkapacitet har du även fördelen att du kan skumma mindre blött, och därmed "förlora" mindre vätska...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kändes som en 11.000 kr skummare för 3000 är en bra affär även om det är sjukt bra priser på bubble magus..

Den var säkert dyr när den kom, kanske mest för att priserna på skummare låg i den prisklassen då. Idag får du en fruktat bra och (R.)Exlusive skummare för de pengarna, medans många skummare har gått ner i pris, mest pga ökad konkurrens. Ett lysande exempel är ju DVD-spelare tex. Jag gav 7000 för min första , regionsfri och köpt från USA, idag får du dem gratis när du tecknar mobilabonnemang.

Jag hoppas dock du blir nöjd med ditt köp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var säkert dyr när den kom, kanske mest för att priserna på skummare låg i den prisklassen då. Idag får du en fruktat bra och (R.)Exlusive skummare för de pengarna, medans många skummare har gått ner i pris, mest pga ökad konkurrens. Ett lysande exempel är ju DVD-spelare tex. Jag gav 7000 för min första , regionsfri och köpt från USA, idag får du dem gratis när du tecknar mobilabonnemang.

Jag hoppas dock du blir nöjd med ditt köp!

Sant.

Men Deltec 1060s går faktiskt lös på en bit över 11 lakan idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , även om en 1060 s har ett ny pris på 11 000kr så är ju frågan om den är värd det , den kunde lika gärna kost 50 000kr , det sitter AquaBee pumpar för ett par tior i tillverknings kostnad i den , jag skulle aldrig köpa en skummare med pumpar som har PVC kabel , sådana pumpar är för bruknings vara , några år i vatten sen får du kabel brott om du böjer på kabeln , men du kan köpa den och bygga om eller ta delar på , min favorit skummare är på bilden ,han har säker lagt ut över miljonen på sitt kar , men en skummare är bara en behållare där man plandar luft och vatten , en tyst pump är att före dra , http://www.marinesolutionsinc.com/catalog/p325/Pinwheel-Impeller-for-the-Askoll-1500/product_info.html , där är ett nålhjul om du vill göra en egen skummarpump , mvh stefan

post-1262-14468919528923_thumb.jpg

post-1262-14468919529072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej glömde en sak , Aquabee pumparna behöver du inte köpa som skummar pump , du rycker isär magneten det är tre delar , om du köper en AB 2000 2001 eller en 3000 ,så gör lika med impellern och sätt dit nålhjulet istället , kasta aldrig en nålhjulsimpeller den är bara att flytta över ( gäller nästan alla pumpar) utom vissa Eheim ,mvh stefan

post-1262-14468919529131_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...