Gå till innehåll

vad har hänt min xenia?


Rekommenderade inlägg

Hej. Idag när jag kom hem till mitt akvarium så upptäckte jag att min Xenia har ruttnat bort. Nu undrar jag vad de kan vara för fel. Om det är något djur som har ätit på den eller något jag vet inte? har en bild på hur de ser ut just nu http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8d0201070812Pf427

Tycker även den "friska" ser halv konstig ut i färgen.

Värden 8.2 ph : CA 420 : Nitrit 0.1 : PO4 0.

Har även en Koralia pump som är riktad i mot dem kanske är för strömt? men dem har mått bra innan av detta.

tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

När jag startade mitt kar fick jag höra av gamla rävar inom salt att Xenia kan krasha och dö i vissa kar. Du kanske har ett sådant kar. Vissa koraller trivs i vissa kar och andra inte. Du behöver inte ha fel värden för det.

I och för sig så tror jag inte att just Xenia skall ha en pump riktad mot sig. De skall ha lite lugn och ro så att de kan "pumpa" i sin takt. Jag har Xenia både högt och lågt i mitt kar och de funkar hur bra som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har varit igång sen november det är ett red max 130L har haft Xenian tidigare i ett nano kar i ca 1.5 år. Dem har mått hur bra som innan växte så de knaka sen nu bara pang! Byter vatten varannan vecka runt 12% av volymen. använder mig av KH + PH buffer och kalcium 3+ när de behövs eftersom jag har även sten koraller.

Pumpen är inte riktad exakt på dem men märks att den tyckte om att de kom mera stömt på de eftersom dem började växa mycket mer men jag vet inte?

Tack fergren kan kanske behövas i framtiden skickar ett PW när allt är underkontroll!

tack för alla svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia kan vara lite såna ibland.

Helt plötsligt bestämmer dom sig för att inte vara med längre.

Liten dos jod då och då kan göra gott, aminosyror är nog inte fel heller.

Håller med Marko, det är ju sånt jag tillsätter hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Har lite så jod ligger som jag kan tömma i. Verkar som dem helt enkelt bara gav upp ville inte vara kvar hos mig haha. Galdrin kanske hör av mig till dig under veckan är väldigt intresserad av små Exenia stjälkar eftersom de verkar som att dem inte kommer resa på sig igen. Har ett litet nano kar man kan ha dem i med.

tack alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...