Gå till innehåll

HQI CoralArc = Radium 20K = Omnilux /blau?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Idag skulle jag köpa en 350 nm UV-strålare till jobbet och hamnade därmed bläddrandes i Sylvanias produktkatalog. I samma del av Sylvanias katalog fanns en metallhalogenlampa för korallrevsakvarier om hette CoralArc. Spektrumet ser ut som en rejält blå 20 K lampa tror jag mig kunna se:

post-2082-14468919562456_thumb.jpg

Jag googlade lite på lampan och fick mest australiska träffar men insåg att Sylvania i princip är ett försäljningsnamn för Osram. Osram har sålt/säljer en metallhalogenlampa i USA under eget namn med färgen "/blau" som i princip är en 20 K-lampa. Vidare fann jag misstankar på diverse forum om att den i USA för några år sedan populära lampan Radium 20K i själva verket är samma som Osrams HQI/blau.

I Tyskland verkar CoralArc vara lika svår att hitta som i Sverige (hittade någon enstaka försäljare på ebay.de) så den verkar inte vidare spridd under det namnet. Istället hittar jag en annan metallhalogenlampa som under namnet Omnilux HQI som också finns i färgen blau (20K antar jag). Givet att Omnilux låter som det mest tyska av allt tyskt och dessutom passar väl in i vad en fantasilös marknadsavdelning på Osram skulle kunna tänkas klura ihop för ett lågprismärke (jämför med Dulux, Lux de lux och andra fantasilösa osramska begrepp), kan det vara så enkelt som:

Osram /blau = Sylvania CoralArc = Radium 20K = Omnilux /blau?

Jag frågar av ren nyfikenhet men kanske också lite med ekonomi i perspektivet för en Omnilux HQI-TS 150W R7s /blau går att hitta för mellan 15 och 20 Euro i Schland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger till lite fakta.

Jag lite till igår och fann att Osram/Sylvania verkligen ligger bakom följande lampor eftersom de har nära identiska spektrum:

20,000K/blau Osram = 20,000K/blau Radium =10,000 K Coralife

Att anta att Osram/Sylvania endast gör en blå metallhalogenlampa tror jag inte är för djärvt. Jag tror därmed att vi kan anta att Sylvania CoralArc är samma samma lampa under ännu ett namn. Så:

20,000K/blau Osram = 20,000K/blau Radium =10,000 K Coralife = Sylvania CoralArc

Vad Omnilux/blau är verkar svårare att lista ut. Kan ju vara en Asienimport också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju 3-4 tillverkare som står bakom produktionen av i princip alla, icke Kina tillverkade lampor.

Av den enkla anledningen att tillverkningen inte lämpar sig för småskalig produktion, men OEM specarna kan ju skilja sig mellan olika labels, även om tillverkaren är densamma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är något som jag har blivit medveten om de senaste dagarna... Fast just i fallet Radium så verkar det mer vara så att Osram/Sylvania har framställt en serie metallhalogenlampor som är färgade och de kallar de färgerna för Blau, Grun, Gelb osv. Sen kom nån smart människa på det tyska företaget Radium att Osrams/Sylvanias HQI/Blau går att sälja för akvariebruk som Radium Blau och senare i USA 20.000 K utan att förändra den något - dvs ren ompaketering. Någon på Coralife drar samma slutsats men väljer att kalla den för 10.000 K av någon underlig anledning. Därmed skulle jag anta att även Sylvania paketerar om sin HQI/blau som CoralArc (men det återstår att visa). Och Omnilux /Blau kan nog vara samma lampa den med. Inte minst eftersom namnet är detsamma, och Omnilux produktutbud är misstänkt likt Osrams/Sylvanias...

Följande försäljningsargument styrker också tesen:

"Trotz des günstigen Preises können sich alle Omnilux Leuchtmittel mit den Produkten wesentlich teurerer Markenhersteller messen, da bei der Produktion sehr viel Wert auf eine hohe Verarbeitungsqualität gelegt wird."

Min knackiga översättning:

"Trots de gynnsamma priserna kan alla Omnilux ljuskällor mäta sig med med de från de betydligt dyrare producenterna på marknaden, eftersom att en stor tyngd läggs på kvalitet vid produktionen."

Det torde väl finnas en fin amerikansk hemsida som listar vilka lampor på deras marknad som är identiska med varandra trots olika namn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig!

Jag har surfat runt på den sidan men inte hittat någon lista på OEM. Tyvärr fungerar inte sidans jämförelsefunktion mellan två lampor för mig. (Kanske min Mac eller browser som är problemet.)

Hur som helst, mitt antagande att Coralifelampan är en Osram kanske var lite väl djärvt. Det baserades på följande från Sanjay Joshi:

"The Coralife 10,000 K lamp has a spectral distribution that is almost identical to that of the 20,000 K Osram/Radium lamp."

Fast givetvis betyder inte nästan identiska spektrum att lampan är en Osram - det kan ju lika gärna betyda att en annan tillverkare har valt samma metallhalogensammansättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har vi alltså samma guru. Att Coralife har en fabrik behöver ju inte betyda att alla deras lampor kommer därifrån. Fullt möjligt är ju att de bara gör single ended där som är det stora i USA. Och att de byter lampor med Sylvania. Single mot double end. Gassammanssättningen är ju knappast någon hemlighet. Det är ju bara att spräcka en lampa och analysera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osram Blau är ingen vidare lampa faktiskt, många skulle nog tycka att ljuset är behagligt men inte jag, det känns för sterilt och platt och inte mycket till PAR heller. färgåtergivningen på många koraller är dålig men jag är ju heller inget fan av 20000k.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osram Blau är ingen vidare lampa faktiskt, många skulle nog tycka att ljuset är behagligt men inte jag, det känns för sterilt och platt och inte mycket till PAR heller. färgåtergivningen på många koraller är dålig men jag är ju heller inget fan av 20000k.

Jag har aldrig använt Osram Blau men Radium 20000K är en mycket bra lampa som behåller sitt spektrum över hela livslängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...