Gå till innehåll

Elkostnad - Jag har mätt


maltemus

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag har en LED lampa till mitt kar tyckte jag det kunde vara intressant att mäta hur mycket akvariumet drar. (Jag lånade en för att kolla en gammal tvättmaskin)

Hur som helst. Jag vet inte riktigt vad det är jag har mätt. Det var dåligt med instruktioner.

Först kopplar jag in mätaren på min plasma tv (43") + dvd / telia box.

Mätaren hamnar på ca 260.

Sedan till en vanlig golvlampa. Tror den låg på ca 30

Akvariumet (Elos 120, skummare, 2st MP40W vortech, osv) samt en Eco-lamp 120 lång led. Mätaren hamnade på 460. Missade tyvärr att mäta när lampan var avstängd, men jag ska göra det när jag vet vad jag mäter :)

Vad exakt är det jag har mätt? Och hur räknar jag ut månadskostnaden för prylarna ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på din mätare vad du har mätt. Om det är en billig "Clas-olsson"-mätare du har, så har du mätt den resistiva delen av effekten. Då kan du mäta strömförbrukningen på resistiva laster såsom glödlampor. När man mäter på tex Datorer, TV-apparater eller pumpar så visar en sådan mätare inte sällan helt galna värden.

Har du en något dyrare mätare som även tar hänsyn till fasvinkeln så kan man få skapliga mätvärden på även på icke-resistiva laster såsom motorer och TV-apparater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...