Gå till innehåll

Tips på riktigt bra streamers


freguz

Rekommenderade inlägg

Jag är lite less på mina SEIO, de funkar, är hyfsat tysta, men är lite klumpiga och framförallt verkar det inte vara en pump man kan slå av/på och styra på så sätt.

Så vad är high-end inom pumpar? Jag vill ha en streamer som tål att slås av/på, är liten, och gärna hög kvalitet generellt.

Vad använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativen om man vill ha styrbarhet för små kar börjar öka;

  • Tunze nanostream 6055 specar Tunze själva som 40-500 liters akvarium men jag tror inte att det funkar att köra den på någonting lägre än lägsta effekt (dvs utan styrning). Flöde 1000-5500 l/h.
  • VorTech MP10 tycker dom ska vara för 10-190 liters akvarium så det kanske känns lite mer aktuellt. Flöde 760-6000 l/h.
  • Hydor Koralia Nano 12V har jag aldrig sett i Sverige men ska ha ett flöde på 400-1000 l/h så då kanske det skulle kunna funka med 2 pumpar till och med. Pumparna ska vara billiga men styrningen dyr.
  • Till sist så såg jag att Hydor Koralia har kommit med en ny modell som heter Koralia Nano Evolution som tydligen ska vara mindre än den gamla och styrbar via timer, ner till storleksordningen sekunder! Flöde 900 eller 1600 l/h beroende på modell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativen om man vill ha styrbarhet för små kar börjar öka;

  • Tunze nanostream 6055 specar Tunze själva som 40-500 liters akvarium men jag tror inte att det funkar att köra den på någonting lägre än lägsta effekt (dvs utan styrning). Flöde 1000-5500 l/h.
  • VorTech MP10 tycker dom ska vara för 10-190 liters akvarium så det kanske känns lite mer aktuellt. Flöde 760-6000 l/h.
  • Hydor Koralia Nano 12V har jag aldrig sett i Sverige men ska ha ett flöde på 400-1000 l/h så då kanske det skulle kunna funka med 2 pumpar till och med. Pumparna ska vara billiga men styrningen dyr.
  • Till sist så såg jag att Hydor Koralia har kommit med en ny modell som heter Koralia Nano Evolution som tydligen ska vara mindre än den gamla och styrbar via timer, ner till storleksordningen sekunder! Flöde 900 eller 1600 l/h beroende på modell.

ah perfekt tack för en bra översikt!

Ja mp10 ser ju grym ut, bara en sån sak som att sladden verkar sitta utanför akvariet??: medium

Vart köper man Vortech pumpar i Sverige? Tyskland?

Ändrat av freguz
kom på en grej
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vill du slå av och på pumpen? Kanske passar tunzepumpen från en wavebox dig?

Vortech finns på hemmaplan här i fjollträsk.

Perfekt Triton.

Jo jag tycker det är trist med ett statiskt flöde som är samma hela tiden. Känns inte realistiskt eller kul. Om det ska vara avancerad controller eller bara på/av med en timer vet jag inte, det sistnämnda räcker egentligen bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall inte köra pumpar på och av hela tiden med timer, dom mår inte bra av de i längden.

Vill du ha en bra pump till ett litet kar så är nog Mp10 ett bra val, jag är nöjd med min trots att man inte kan köra den för fullt utan att den väsnas.

Relativt bilig då styrningen följer med...

Mina 6055 är helt tysta och dom levererar ett kraftigt flöde, dom tar dock mer utrymme än mp10.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite osäker på riktigt hur dom menar, och hur bra det verkligen funkar. Det står ingenting i instruktionsboken om det, det enda som står är det där

Controllable

Can be connected to a timer and can work on intervals of sec, min or hrs

Jag skulle gärna se en minsta period som man kan använda, det står ju visserligen "sec" men är det 1 sekund av, 1 sekund på eller 15 sekunder av, 15 sekunder på.

Oavsett alla funderingar så tror jag att det är det sämsta alternativet av de som jag listade i början, även om det är det klart billigaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

roligaste är ju mp10an.. med tanke på dom modes som finns även för ett mindre kar.. säkrast allternativ är väl Tunze nano 6055 , då den har möjligheten till o riktas i karet i princip hur man vill.. dock dötrist "styrenhet".

där är mitt tycke..

mvh manne

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mano:Jag skulle tippa på att det handlar mer om dåligt formulerad engelska, dvs det dom menar är att pumpen är ställbar med deras timer/styrning.

@freguz:Skall du handla i sverige så är det 6055 som gäller eller tunzes nano wavebox.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mano:Jag skulle tippa på att det handlar mer om dåligt formulerad engelska, dvs det dom menar är att pumpen är ställbar med deras timer/styrning.

@freguz:Skall du handla i sverige så är det 6055 som gäller eller tunzes nano wavebox.

//NiXoN

ok jag tror att det blir nog lite i överkant med tunze, 2kkr + controller 500+ kr typ, kör hellre sönder nåra budget-streamers med av/på ,man kan ju testa o se hur länge det går att hålla på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mano:Jag skulle tippa på att det handlar mer om dåligt formulerad engelska, dvs det dom menar är att pumpen är ställbar med deras timer/styrning.

Nej det tror jag inte, de pumpar som går att använda med deras egen styrning går inte att använda utan den. Här är info om dessa pumpar. Det är alltså 12 volts AC pumpar.

Den pumpen jag menar är en har ersatt den gamla Koralia Nano. Här är info om den pumpen. Det är en 230 volts AC pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se bara till så du inte har någon fisk eller annat djur som kan krypa in i den när den är avstängd, då kan det bli mos när den startar igen.

Bra tips, men har aldrig sett nåt djur där vid utblåset, och vet inte vad det skulle vara för nåt heller. Men det kan ju förstås krypa in en sån där minisnäcka (typ 3-4 mm) men då får det väl gå som det går...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det tror jag inte, de pumpar som går att använda med deras egen styrning går inte att använda utan den. Här är info om dessa pumpar. Det är alltså 12 volts AC pumpar.

Den pumpen jag menar är en har ersatt den gamla Koralia Nano. Här är info om den pumpen. Det är en 230 volts AC pump.

Tog en snabb titt och du verkar ha helt rätt, lite egendomligt men det verkar ju finnas en marknad;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...