Gå till innehåll

första saltkar-elos 70


mbuna

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 månader senare...

Hej, nu är det dags att uppdatera läget efter sommaren och det negativa först:),

Köpte en Pseudechidna brummeri (White ribbon eel) på Triton som var liten och mycket fin, allt gick bra och den åt fryst lancefish några ggr i veckan, men så plötsligt en dag såg den hängig ut och vid en närmare titt var den i en hålighet i en sten som jag trodde var för trång å inte djup nog och muränan var statiskt hängande med nån tredjedel av kroppen utanför håligheten hela dagen.

Nästa dag var den på exakt samma plats och ja blev orolig för jag tyckte det var konstigt för den hade hittils vara ganska aktiv så jag tog min fodertång och petade försiktigt på den och den reagerade med att typ tvinna sej runt sin egen kropp utan att varken komma ut eller in i skrevan!,

Jag blev såklart orolig och avaktade muränan hela dagen och fram på kvällen var den så trött att den inte orkade korrigera kroppen mot turbulensen från pumparna trots att de var på lägsta effekt, den satt fast!, helt otroligt konstigt men så var det.

Jag lät hela dramat vara över natten till nästa dag och hoppades på ett litet mirakel men på morgonen fann jag den död, i precis samma läge..

När jag skulle ta upp den fick ja slita med tången och trodde att hela stenen skulle följa med men tillslut släppte den och var helt söndertrasad, usch vilken sorglig situation och ja kommer inte skaffa en till muräna på lång tid.

Nästa negativitet är att mina Skivanemoner har släppt och försvunnit och min fina nyinköpta Ricordea blev mosad av en fallande sten.

Och nu det positiva som är att akvariets värden har varit och är helt ok och mina första fiskar har klarat sej mycket bra, sen har jag nyligen köpt en Meiacanthus Smithii som är en mycket intressant och rolig art och inte alls aggressiv-den jagar småkryp i alla håligheter i stenkomplexet och denna art har stort underhållningsvärde som ja rekommenderar:).

post-4778-14468920343244_thumb.jpg

post-4778-14468920343443_thumb.jpg

post-4778-14468920343621_thumb.jpg

post-4778-14468920343802_thumb.jpg

post-4778-14468920343982_thumb.jpg

post-4778-14468920344152_thumb.jpg

post-4778-14468920344325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(en närbild på roliga Smithii:),

En fråga eller rekommendation ja glömde ställa i det förra inlägget om enklare koraller är som så att jag har Xenia och Sarcopython som har klarat sej bra och de ska ju vara enkla och jag vill gärna ha fler sorter, alltså nån bra-enkel sort som klarar turbulens och ganska mycket ljus..

post-4778-14468920344652_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ja upplevt ännu en negativ händelse i akvariet, suck:(, Igår hittade ja min nya blenny, som råkar vara min favorit, död! den var indragen i en liten grotta så bara stjärtfenan stack ut så ner med en liten tång och dra ut liket vilket var svårare än ja trott, tankarna gick naturligtvis till den jobbiga situationen med muränan, men tillslut fick ja upp fiskstackaren och i samma veva tog ja upp stenen.

Ruskade stenen i vatten och ut kom en stor gråhårig krabba som var så gott som död, liksom knappt rörlig med nollreaktion!!, Vad har egentligen hänt här!?, min blenny kan knappast ha fastnat i grotthålet och dött..,för osannolikt helt enkelt och varför är krabban döende, fattar ingenting..blennyn (Meiacanthus Smithii) tillhör de sk. "fang-blennies" och har två ordentliga gifttänder som används i försvar och ska tydligen vara som ett ordentligt getingstick om oturen är framme och man blir biten men kan det ha varit en kamp mellan blennyn och krabban!? nånting konstigt har ju skett och båda är döda.

Hjälp från någon tack..!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ny levande sten från Triton, stenen kommer från Bali och ja tror/hoppas inte stenen är orsaken men händelsen med dödsfallen är konstig och ja vet inte vad ja ska tro..Men med erfarenhet av ciklider där våld med skador/död är en ganska vanlig händelse så misstänker ja att nått liknande har skett i denna situation, men det här är en krabba å en fisk i saltvatten där ja är en ordentlig nybörjare..:smiley24:

Nåväl pratade precis med akvarieleasing som ska beställa nya meiacanthus-arter som bör vara här om nån dryg vecka (Tommy är också nyfiken på släktet och vill själv ha en Meiacanthus Grammistes:))

Ändrat av mbuna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

lite nya bilder blandannat på en liten Zoanthus som blir väldigt snyggt fluoreserande i mitt kvällsljus som ja inte lyckas (än) ta bra bild på,

En ny Meiacanthus Grammistes från triton som är lika trevlig som den förra (smithii) och ännu snyggare:), sen har ja ändrat lite med inredningen.

Nästa köp kommer bli en räka som äter glasrosor, glömt bort namnet nu, men dessa glasrosor har spritt sej på senaste tiden och börjar bli besvärliga.

post-4778-1446892049295_thumb.jpg

post-4778-14468920493128_thumb.jpg

post-4778-14468920493344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, så en pepparmintsräka ska snarast i,

en annan sak ja funderar på är ifall ja ska skaffa Caulerpa till akvariet för att konkurrera ut andra alger..hmm hur bra/inte bra fungerar detta i praktiken!? Vore bra med andras erfarenheter här..

Sen funderar ja också på antalet fiskar och dess belastning i akvariet, ja har nu 5 st chromis. 2 st clowner och en meiacanthus som planerat ska bli 2, så totalt 9 fiskar.

jag ska absolut inte skaffa fler fiskar men kanske ska de två clownerna tas bort eftersom dels att ja inte är nöjd men ännu viktigare är minskad belastning:) Är det överdrivet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft den nya firren (meiacanthus grammistes) en vecka och det tog några nervösa dagar innan jag fick i den mat, började med fryst marine mix-oceannutrition som ratades och sen provade jag fryst mysis som inte heller passade:smiley24:, Då läste jag tipset om vitlök här på guiden och provade direkt med gott resultat, otroligt bra att veta ifall samma problem med vatvägran dyker upp igen.

Testade idag Kaliumnivån som visade 480 mg/l som är lite väl högt.., Vad innebär detta och vad är rimlig kureringsmetod!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...