Gå till innehåll

Balling dos


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Ni som kör en balansrad tillsättning av balling (den som man tillsätter lika mycket av alla tre) hur stor dos ligger ni på?

Berätta gärna om ni anser att ni har mycket SPS eller lite, och storleken på karet.

Lägg gärna med en överiktsbild så man kan jämföra lite.

ca 400 liter i mitt system.

Ganska mycket SPS.

Nuvarande dos 160ml av vardera.

Senaste två-tre månaderna har jag fått öka på med 20ml, men det växer så det knakar.

Troligtvis får jag öka ytterligare ganska snart.

Hittade inga bra översiktsbilder, så ni får nöja er med ett par halvdana i blålyse.

post-2410-14468919618519_thumb.jpg

post-2410-14468919618861_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör väl med ca 80-100 ml i mitt 112L kar, rätt mycket stenkoraller, som dock växer förb*nnat snabbt ;) Så du har ju en rätt trevlig dos av ballingvätskorna, kan ju öka rätt mycket mer :)

En bedrövlig översiktsbild, man ser inte allt som finns men får väl ett hum i.a.f..

post-4092-14468919619687_thumb.jpg

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter 400ml/dygn men får öka dosen ca. var 14:e dag...

Har 690 liter vatten och ca 150 sps:er i storlekar ifrån fragg till stora kolonier.

Har du lust att posta några bilder?

Låter som ett fint kar med balling slukande sps:er.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lust att posta några bilder?

Låter som ett fint kar med balling slukande sps:er.Patrik

Sorry Patrik, jag har inga vettiga bilder, jag får inte kameran att fixa ljuset och fokus, förmodligen fotografens fel :)

Karet ska rivas och sen säljas i veckan, kommer kanske en tråd med bilder på det nya när det är i gång....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det åt så vansinnigt mycket vätskor till såpass små kar. Hur stora "satser" blandar ni som har kar runt 4-500L, och hur ofta får ni göra nya?

Hade ju tänkt byta från Ca-reaktor till balling nu när vi går från 830 till 450L, men det låter ju som om det kan bli ett ganska dyrt alternativ...

Sorry om det inte tillförde tråden nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har 230L system(kub) , belysning 250w + 2*24w

balling , FM's pulver , datruckas recept på balanserad lösning. 160ml / dygn

blandat spser o lpser och ett mindre gäng musslor.

post-3404-14468919623811_thumb.jpg

datate: blandar just nu i 5L dunkar, finns inte plats till större i skåpet. , hade gärna haft 3*25L om platsen funnits.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smärtgränsen mellan reaktor och balling går väl någonstans mellan 400-500 liter kan jag tänka mig.

Har du redan en reaktor med alla tillbehör, så kör med den, det blir billigare i längden då.

Om man däremot måste köpa nytt så får man överväga det ganska noga.

Jag kör med 4 liters blandningar och doserar fn 160ml/dygn, det kommer bli mer.

En blandning räcker då i ca 25 dagar.

Karbonaterna och kalciumet är ju det som går mest pulver av.

En 4liters dunk hamnar på runt 15kr av dessa två.

NaCl fria saltet, går det så lite av så den hamnar på några kronor bara.

Så med nuvarande dosering hamnar jag väl på en 50 lapp i månaden kanske.

Kemikalierna köper jag från tyskland och hamnar då på ca40kr/kg levererat till dörren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rea på Tropic Marins Bio-Calcium

http://www.pwss.se/product.php?productid=2936&cat=723&page=2

Är det någon som kör med den?

har kört med den ett bra tag.. har förbrukat ett antal sådana paket.. funkade fint för min del o inget meck, bara blanda i dunkarna klart o färdigt. dock dyrt i förhållade till att man köper per Kg o blandar/väger själv.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken blandning pratar ni om? vilken länk/tråd anger blandningen?

det är ett recept där man tar lika delar från varje dunk. söker du på guiden så hittar du det, bla i min kub tråd.

Här är en länk om balling light metoden, word dok, antar att det kan vara den...

http://shop.faunamarin.de/media/content/Balling%2022.06JK-comm_ENG.doc

det är inte det receptet som Marko menar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fauna marin balling light är väl inte någon balanserad metod, jag har kört balling light men det är rätt olika koncentrationer på lösningarna i denna eftersom man har 2 kg cacl per 5 liter vatten respektive 500 g NaHCO3 per 5 liter, dessutom står det lite olika på fauna marins burkar om var och hur mycket man ska tillsätta av deras spårämmnen, det står i dokumentet att joden ska i magnesiumet och på burken att det ska i nahco3 lösningen.

hursomhelst

jag körde med ca 40-70 ml av calcium och magnesium blandningarna och 200-300 ml av nahco3 blandningen i mitt 800 liters med blandade sps och mjukisar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det som gör att du 'nöjer' dig med 4L blandningar marko ?

mvh manne

Utrymmet, har inte plats för större byttor i skåpet.

har kört med den ett bra tag.. har förbrukat ett antal sådana paket.. funkade fint för min del o inget meck, bara blanda i dunkarna klart o färdigt. dock dyrt i förhållade till att man köper per Kg o blandar/väger själv.

mvh manne

Körde ett tag med deras med, svindyrt om man jämför mot lösvikt.

Hos mig styr plånboken före bekvämligheten.

Vart hittar man det i lösvikt så att säga?

Tex här.

http://shops.venditio.com/meerwasser-onlineshop/katalog_php/1_1129658388046/Ballingsalze-Ballingmethode.html

vilken blandning pratar ni om? vilken länk/tråd anger blandningen?

Här är en av trådarna i ämnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29342

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...