Gå till innehåll

Igelkottsfisk med prickar


Rekommenderade inlägg

Min igelkottsfisk fick helt plötsligt prickar, och en massa av dem.

Han gick i nästan 2 mån innan detta uppstod, och jag tror det hände när jag skulle rengöra alla pumparna och sumpen (tog 1h, men alla pumpar var avstängda under denna period)

Finns spår av prickar på vissa andra fiskar i karet men dock inte lika mycket som på igelkotten.

Det jag har gjort är följande

Planen var att köra igång min uv (lifeguard ql-25) som jag brukar köra då och då, men när jag skall sätta på den så funkar inte lampan, och det verkar vara omöjligt att få tag på en sådan i dagsläget så jag åker till en en saltis affär och försöker få tag på salifert parasistes stop åtminstånde, dock var den slut och jag förklararde mitt problem och jag får låna hem en 36 w uv som jag kopplar in direkt.(grymt tacksam över detta)

Fixar även ett till kar för att försöka rädda igelkotten som nu verkar väldigt dålig, han brukar alltid vara framme och kolla genom rutan, men nu ligger han väldigt långt ner bakom lite stenar (där putsarräkorna håller till) räkorna vill dock inte putsa honom (de putsar alla andra fiskar) antagligen då han egentligen käkar dem...

Så nu kör jag uv i huvudkaret hela tiden och har gjort det i 2 dagar , pumpar vatten från ena hörnan i botten och pumpar tillbaka i andra hörnan, prickarna på de andra fiskarna har minskat och det är bara några enstaka prickar kvar så fortsätter med det.

I mitt andra kar där igelkotten nu huserar har jag kört i kent marine rx-p parasite treatment, som jag skall göra varannan dag i totalt 13 dagar

Tycker att prickarna har minskat på honom men kan vara önsketänkande.

Den dagen jag inte doserar rx-p så byter jag hälften av vattnet och denna dagen matar jag även honom med vitlöksmarinerade räkbitar och han äter upp dem med glädje (han ville inte äta när han var i huvudkaret)

Dock i detta kar så har jag ingen skummare utan endast en filterpump (som jag tog bort aktivt koldelen som fanns då det tydligen inte skulle finnas sånt under medicineringen) och en värmare, klarar sig vattnet med endast denna filter pump, som jag satt på spridar rör på och riktat den mot ytan (har fått för mig att detta skall vara bäst)

Detta akvarium är även sådant man täcker över med ett plastlock med lampa i, detta har jag tagit bort.För man kan väl inte täcka över ett salt kar?

Har jag gjort rätt eller är det nått jag skall ändra på?

Några tips på vad mer jag kan göra?

MVH Zilwer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha locket på så att fisken inte hoppar ut... men ha det inte tätt på, det måste kunna cirkulera luft.

Om firren har börjat äta igen så är du absolut på rätt spår. Mata inte för mycket bara så att du får dåligt vatten i behandlingskaret. Skummare klarar du dig utan när du byter så mycket vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara updatera hur det går för igelkotten

Idag doserade jag rx-p för 3 gången (tror jag om jag har hållt räkningen)

och har nu gått några timmar sedan jag gjorde det, då jag nu tände belysningen för att kolla in igelkottens tillstånd så var det knappt några prickar kvar på den. Så det ser ljust ut, men man vet aldrig vad som kan hända. Skall mata honom och byta vatten i morrn så kollar till honom då med och hoppas då att alla prickar är spårlöst borta.

I huvud karet så är det fortfarande lite prickar kvar men de minskar enligt mina ögon. Byter 10% botten vatten i huvudkaret idag för att i förhoppning få bort lite prasiter som är på botten.

Håller tummarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4e gången jag doserar medlet nu och ser inga prickar eller parasiter kvar på fisken.

Man skall dosera 7 ggr under medicineringen så har 3 gånger kvar.

Men i huvudkaret är det inga fiskar förutom vitbröstad kirurg kvar som har prickar, men vad jag förstår så är dessa jätte känsliga. (dock inte mycket prickar men jag ser att han har några)

Det jag undrar är, när jag är klar med doseringen av igelkottsfisken skall jag sätta tillbaka honom i huvudkaret även om den vitbröstade kirurgen fortfarande har nån prick? Försökte ta up den vitbröstade för att förflytta honom till sjukhuskaret men det känns som en omöjlig uppgift.(enda chansen att få ut den är om han skulle bli så dålig så han inte orkar simma så fort)

Resten av fiskarna är prickfria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är jag ingen expert, men troligen så kommer han få tillbaka lite prickar om han går in i stora karet igen.

du kanske ska överväga att köpa ett uv och köra permanent eller kolla ozon till din skummare! jag hade inte vågat köra utan något efter ett sådant utbrott!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar ju uv just nu, och har en egen men lampan är trasig och försöker få tag på en ny lampa till den (lifeguard uv ql-25)

När det kommer till ozon så skulle jag vilja ha det men har blivit avrådd av flera då jag har småbarn (9 mån son) som då kan bli farligt?

När det gäller uv , kan man verkligen köra den konstant under en längre tid? utan att ta död på för mycket nyttiga bakterier också? Eller kör man bara på natten eller nått sånt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har förstått det så kör man på natten bara för värmen skull, men jag kan ha fel.

Visst du dödar goda bakterier oxå med uv't.

vad jag förstod så blir parasiterna "frisimmande" på nätterna och de är därför man ska köra med det på natten

jo, kanske kan vara mindre bra med ozon om man har barn, OM det skulle hända något, som att slangen åker av och den står och sprutar ozon i rummet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakslag !!!

Idag var 5e gången jag doserade (av 7ggr) och idag hade fisken prickar igen, konstigt då den inte haft prickar på ett långt tag :(

Tänker fortsätta dosera tills medicineringen är slut, sen får jag se vad jag skall göra :(

Har förstått att parasiterna lämnar fisken för att förökas på botten, men med medlet jag doserar borde de ju dö istället vad jag har förstått?

Om prickarna försvinner på honom igen så skall jag placera honom i ett 3e kar så han inte har några parasiter med sig från botten eller vattnet.

I huvud karet där uv går dygnet runt är alla fiskar prickfria förutom vitbröstade kirurgen och hans prickar har minskat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parasiterna lever och förökar sig bland levande sten där fiskarna sover om natten, därav att man ofta kanske bara kör UV på natten och har pumpen på botten/vid den levande stenen.

Har du ingen sten i karet den går i nu så ser jag inget behov av att flytta den och stressa den i onödan.

Parasiterna kommer nog tyvärr aldrig att försvinna helt, däremot kan du minska utbrotten om du kör med UVC och matar med varierad och hälsosam kost som är anpassad för fiskarna.

Hoppas det löser sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igelkottsfisken är nu tillbaka i huvudkaret och är prickfri vad jag kan se, men de kommer säkert tillbaka :(.

Min vitbröstade kirurg har dock kastat in handuken då innan igelkottsfisken kom tillbaka så fick han nog av prickarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...