Gå till innehåll

Gul Sarcophyton


Linkan

Rekommenderade inlägg

Hejsan, skaffade en gul srcophyton för 2 dagar sedan och nu verkar den vara lite hängig. Den har börjat luta lite och undrar om det är något fel på den? Har läst runt lite på forumet och många säger att det kan ta en vecka+ innan den har acklimatiserat sig.

Har ni några bra tips på hur man ser att den är döende? eller att den är ok....

MVH Linkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som det är. Det kan ta tid innan den blir glad igen. Min Sarcopyhton efter flytt var hängig i ca 3-4 dagar och nu ser den hur fin och stor ut som helst, om inte större.

Om den börjat dö kommer det lossna bitar från den och den kommer se svampig och äcklig ut. Så låt den vara ett tag till så kommer den förhoppningsvis igång igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej tänkte bara höra,min är brun med vad som syns svagt rosa toppar..men den verkar inte bli som på andra bilder man sett va denna korallen...denna liknar mest en taggi svamp och verkar inte utveckla några förändringar direkt vad ska man göra?? kan man ta den (den e typ 3-4cm lång och skära av den och försöka placera den någon annanstanns i karet(kanske närmare ljuset) för att se om den utvecklas eller växer? vill ni se hur den ser ut kolla mitt galleri

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nop de senaste två veckorna kanske(veckan ej säker) och har ej gjort något radikalt heller(eller njo kanske föresten skaffade ny armeratur:=) t5 ramp..kanske en fördröjd blomming som inte kommit till skott förens nu då jag vid uppstart endast hade 30w vanlig t8?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag menade dig

Okidoki, vårat kranvatten har en hårdhet på 8.5 så jag tror inte jag behöver buffra. Saltet som man blandar i kranvattnet höjer väl hårdheten också eller? :)

Jag har själv inget kh-test eller liknande men eftersom vårat kranvatten är så hårt kände jag att jag inte behövde det.... (jag bor på en bondgård, därför har jag uppgifter om detta) inget nitrit eller nitrat heller så använder ej osmos, känns lite onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linkan> hur är det med lyset? Vad kör du med och tid?

T5 2x 24 i 4 h.

Men det verkar inte vara någon fara längre. Min sarcophyton har nämligen rest sig upp och står nu spikrakt, eller gjorde(nu har den sjunkit lite, men det är nog för att det är släckt nu dock inte alls like mycket som på bilderna).

Och de fd. porerna , eller vad de kallas, ser nu ut som små finnar. Så imorgron kommer jag kanske få se en fullt utsträckt korall med fina polyper.... :)

Den har också ömsat skinn, inte som räkan dock.(varje gång den ömsar tror man att den har dött ....) utan ett litet tunt skinn, nästan slem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...