Gå till innehåll

Tunze 9002 och skumproduktion


freguz

Rekommenderade inlägg

Har kört min nya Tunze 9002 i snart ett dygn (eller snarare 16h), men det blir lixom inget segt skum alls, det bara sprudlar längst nere i röret som ett glas nyupphälld champagne (iofs trevligt), dvs bubblor som lätt brister. Jag har vridit o testat olika lägen på luftskruven (den blåa uppe vid koppen), det blir ju lite mer fräsande vid mer öppet läge, men bildas ändå inget skum upp i röret.

Tips på vad man kan göra emottages tacksamt :) Kanske borde ge den ett dygn till, men man tycker ju att det borde kommit igång nu....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en ny skummare finns det en fet hinna som måste bort, så det tar ett tag innan den börjar producera de riktigt goa klägget... Du kan nog ge det en vecka innan du behöver bli orolig.

ok tack då ska jag lugna mig och joxa med annat så länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört en ny 9002 i en vecka nu och nu börjar den verka producera. Ge det bara tid och pilla inte för mycket med luftintag och/eller läge (som jag gjorde) i tron att den skall börja mosterskumma direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Haft den bortkopplad en vecka, satte in den nu i min sump som jag dragit igång igen, men nu skummar den inte alls, kollade imorse också, inget upp i röret alls.

Måste den köras in igen när den legat en vecka i en garderob?

Eller kan nån del i den hamna snett, den är lite svår att mecka i, kan motor/slang hamna galet?

Det blir ju bubblor men det fräser bara längst ner i röret.

Jag har ju gjort rent röret med den fina borsten som kom med, men ska man kanske öppna hela lådan och göra rent allt? den hade bara varit igång i 2 veckor typ innan den fick vila....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är självklart så att det är viktigt att slangen inte är veckad när man sätter ihop den men det som brukar vara problemet när min inte vill skumma längre är att den lilla plastvinkeln som slangen slutar i nere vid pumpen är delvis igensatt av kalkavlagringar. Det händer på tok för ofta för mig, bör tilläggas att jag hade problem med att min gamla skummare kalkade igen snabbt också så det beror nog snarare på min vattenkemi än skummaren att det sker så fort.

Mitt sätt att testa när det är dags att avkalka den lilla delen är att öppna skruven helt och hållet, om inte koppen fylls på några minuter så är det dags. Jag ger den dock ett par chanser att lyckas och detta under minst ett dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är självklart så att det är viktigt att slangen inte är veckad när man sätter ihop den men det som brukar vara problemet när min inte vill skumma längre är att den lilla plastvinkeln som slangen slutar i nere vid pumpen är delvis igensatt av kalkavlagringar. Det händer på tok för ofta för mig, bör tilläggas att jag hade problem med att min gamla skummare kalkade igen snabbt också så det beror nog snarare på min vattenkemi än skummaren att det sker så fort.

Mitt sätt att testa när det är dags att avkalka den lilla delen är att öppna skruven helt och hållet, om inte koppen fylls på några minuter så är det dags. Jag ger den dock ett par chanser att lyckas och detta under minst ett dygn.

Tack för tipset! ska öppna skruven helt o se vad som händer!

Hur var det nu, den markerade vattenlinjen på lådan var "maxhöjd"? tror jag har vattnet lite ovanför denna nu, borde iofs generera mer skum...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var det nu, den markerade vattenlinjen på lådan var "maxhöjd"? tror jag har vattnet lite ovanför denna nu, borde iofs generera mer skum...

Så länge som det inte innebär att den börjar suga vatten genom luftslangen så borde det göra att skummet når högre upp, tycker jag. Jo det ska vara maxhöjden, har själv vattennivån ~1 cm under markeringen. Testa att sänka ner den så att vattennivån är under markering och gör testet från mitt förra inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är väl fortfarande vattennivån ovanför markering va?

jo den var helt rätt nåra mm ovanför markeringen, falköga där :)

Sitter lite bökigt till men nu har jag kört in ficklampa o spegel o höjt den så den är kanske 5-7mm under markeringen. Det som hände var att skummet nådde bara motsvarande kortare väg upp i röret, helt logiskt iofs.

Jaja, den får väl stå o tugga nåra veckor så får vi se. Nu börjar den ju bli tystare också märker man tydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som hände var att skummet nådde bara motsvarande kortare väg upp i röret, helt logiskt iofs.

Jaja, den får väl stå o tugga nåra veckor så får vi se. Nu börjar den ju bli tystare också märker man tydligt.

Det som kan hända är att det kommer en del vatten/skum i luftröret om vattennivån är för hög så det kan ta nån timme innan det är borta. Om den fortfarande inte skummar över rätt så snabbt när luftskruven är helt öppen så skulle jag gissa på att det är någonting som blockar luftvägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara berätta att när jag nu skrapade rutorna med rakblad så vips så började det skumma ordentligt med segt klägg i röret. Måste helt enkelt vara så att mitt vatten normalt sett är för rent :)

Jag får väl testa att stoppa skummaren i vattenbytesbaljan när den är full nästa gång och se om jag får den att skumma över där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft luftskruven "ganska öppen" under natten och skummarkoppen var halvfull, ganska tunt förstås men ändå lite gult och simmigt. Och nu sitter den ganska precis så den har vattenlinjen vid markeringen, kanske ytan är 1-2 mm under markeringen. Så det är nog som det ska :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...