Gå till innehåll

Sänka Nitrit och Nitrat fortast möjligast


Virse

Rekommenderade inlägg

Efter en veckas semester kom jag hem till ett akvarium som inte alls såg ut som när jag lämnade det. Det gick knappt att se in genom framrutan trots att jag skrapade den ren innan jag åkte. Dessutom ser alla mina skivanemoner ut att vantrivas och de gröna macroalgerna har tappat färg och ser mer grå/brun/gröna ut. Bör tilläggas att skummaren har skummat som f'n när jag har varit borta.

Så jag tog och gjorde lite tester och kom fram till att Nitriten ligger mellan 0.25 och 0.5 ppm (!) samt att Nitraten ligger mellan 25 och 50 ppm. Som tur är så har jag knappt mätbara värden av Ammonium, kanske för att skummaren jobbar för fullt.

Kan jag ha fått dessa höga värden för att jag la ner 10 st turbos innan jag åkte?

Medan osomsen går på högvarv så tänkte jag kolla om det finns alternativa sätt att sänka nitriten och nitraten eller är vattenbyten det enda alternativet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att du sänker värderna genom ett antal ordentliga vattenbyten på 40-50 liter varje gång, med några dagars mellanrum. Passa på och sug ut 'skit' från stenarna mm.

Nitratvärden skall du inte bry dig om alls om det är så att du har nitrit i vattnet. Nitrit stör nämligen nitratmätningen, har jag lärt mig här på SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släng ner ett innerfilter eller koppla filtervadd till en eller alla pumpar. Sedan tar du en cirkulationspump och blåser rent sten, sand och allt som kan har skit på sig. Borsta även rutor och sten med en ny (oanvänd) diskborste eller en hårdare plastborste.

Större partiklar och skit fastnar i filtervadden och efter 1-2tim kan du plocka upp filtervadden försiktigt och få bort en större mängd skit snabbt.

Om du kan få tag i lite caulerpa eller anna macroalg kan du slänga ner lite sådana.

Sedan är det nog bara att göra vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är turbosarna vid liv? Eller ligger de och förpestar vattnet?

Om du ser en som inte för sig så ta upp den och lukta på den.

Frisk turbo= ingen lukt, död turbo= du vill inte lukta på nästa..

Det är möjligt att en turbo ligger och ruttnar någonstans. En är uppäten och 8 st kan jag räkna som jag ser lever. Jag har plockat upp döda turbos förut som legat i karet i flera veckor och kan bara instämma om lukten. Dessutom hade jag inga problem med nitriten då.

Kan stora skivanemoner, ricordeor och rhodactisar på något sätt höja nitriten om de släpper ut mycket gifter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att du sänker värderna genom ett antal ordentliga vattenbyten på 40-50 liter varje gång, med några dagars mellanrum. Passa på och sug ut 'skit' från stenarna mm.

Nitratvärden skall du inte bry dig om alls om det är så att du har nitrit i vattnet. Nitrit stör nämligen nitratmätningen, har jag lärt mig här på SG.

Jag har tyvärr bara möjlighet att göra 25 liters vattenbyten per gång men jag tänkte göra en nu så fort vattnet är klart och sedan fortsätta göra ett par till byten så fort som möjligt.

Tack för tipset, jag ska röra runt i sanden och borsta bort skit från stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släng ner ett innerfilter eller koppla filtervadd till en eller alla pumpar. Sedan tar du en cirkulationspump och blåser rent sten, sand och allt som kan har skit på sig. Borsta även rutor och sten med en ny (oanvänd) diskborste eller en hårdare plastborste.

Större partiklar och skit fastnar i filtervadden och efter 1-2tim kan du plocka upp filtervadden försiktigt och få bort en större mängd skit snabbt.

Om du kan få tag i lite caulerpa eller anna macroalg kan du slänga ner lite sådana.

Sedan är det nog bara att göra vattenbyten.

Jag inser nu att jag kanske borde varit mer förberedd med materiell för sånt här. Ska försöka med något hemmagjort :)

Tack!

Jag håller med Illustratören, släng dessutom i kol.

Saknar även kol, får bli till att inhandla vid nästa tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du någon som matade åt dig mens du var borta? Det jag får i huvudet är övermatning. De höga nitratvärdet är troligtvis orsakad av att du har nitrit. De flesta nitrattester störs ordentligt av fri nitrit och visar oskäligt höga koncentrationer. Stoppa matningen - lufta ordentligt (dvs kör skummaren på max) och försök få nitrifikationsbakterierna att arbeta. Du kan göra vattenbyten men stoppa matningen - det är det viktigaste. Hur stort är karet? Är det på 100 liter plus så orsakar inte en död och rutten snigel detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du någon som matade åt dig mens du var borta? Det jag får i huvudet är övermatning. De höga nitratvärdet är troligtvis orsakad av att du har nitrit. De flesta nitrattester störs ordentligt av fri nitrit och visar oskäligt höga koncentrationer. Stoppa matningen - lufta ordentligt (dvs kör skummaren på max) och försök få nitrifikationsbakterierna att arbeta. Du kan göra vattenbyten men stoppa matningen - det är det viktigaste. Hur stort är karet? Är det på 100 liter plus så orsakar inte en död och rutten snigel detta.

MVH Lasse

Nej, min flickvän var här och kollade till karet en gång bara. Jag har nu bytt ca 30% av vattnet. Får testa Nitrit när jag kommer hem i eftermiddag.

Karet är på 220 liter så nej en snigel borde inte kunna ställa till det för mig.

Lasse, har du någon insikt i om en stor ricordea, som blivit angripen och utsöndrat massor av sina gifter, kan påverka nitriten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är enig med Laggeman där - det håller jag för föga troligt (alltså ricordea - nitrit :)). Dessutom för att något dött skall skapa nitrit i dessa mängder så krävs det att nedbrytningen av det döda gått så långt att bakterierna som skapar ammonium först fått verka en tid, normalt tar den proceduren minst en vecka. Däremot finns ju en teoretisk chans att döende koraller släpper gifter som kemiskt liknar nitrit och att testerna indikerar för fel ämne.

Ursäkta Wiking - jag såg inte att du redan påpekat att nitrit stör nitratmätningarna för då hade jag inte upprepat mig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig hört att koraller kan höja nitrit. Döda kanske, men inte levande...

Ok, tack.

Jag är enig med Laggeman där - det håller jag för föga troligt (alltså ricordea - nitrit :)). Dessutom för att något dött skall skapa nitrit i dessa mängder så krävs det att nedbrytningen av det döda gått så långt att bakterierna som skapar ammonium först fått verka en tid, normalt tar den proceduren minst en vecka. Däremot finns ju en teoretisk chans att döende koraller släpper gifter som kemiskt liknar nitrit och att testerna indikerar för fel ämne.

Ursäkta Wiking - jag såg inte att du redan påpekat att nitrit stör nitratmätningarna för då hade jag inte upprepat mig.

MVH Lasse

Ja jag tycker inte heller att nitriten borde kunna kommit från något dött. Höga nitrit- och nitratvärden ger väl hög algtillväxt? I så fall kan jag nog konstatera att jag har haft det då de har växt mer alger under veckan jag var borta än under flera tidigare veckor tillsammans.

Nu har jag gjort ett vattenbyte på 30% och förbereder för ytterligare ett byte på 30%. Nitriten ligger runt 0.1 vad jag kan mäta mig till nu, trots det ser mina discosomor ut som om de inte har sett ljus på flera dagar, mina rhodactis har vänt sina polyper inåt, min galaxea har dragit in sina polyper helt och hållet och min sjöborre har knappt rört sig det sista dygnet. Även turbosarna verkar slöa. Det är bara min mantis som verkar opåverkad.

Någon som har nån idé om vad som kan vara fel? Saliniteten ligger på 1.024, temperaturen på 27, inga mätbara värden av ammonium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, temp mätaren kan visa fel. Så även den du mäter densiteten med, dubbelkolla densiteten också. Vad använder du för att mäta densiteten?

Felaktig densitet skapar ju inte nitrit/nitrat problem. Såvida den inte är helt galen och tar död på djur och små saker i levande stenen.

Och jo, nitriten kan absolut komma från något som dött. Om karet utsätts för mycket belastning på kort tid, t ex många nya levande djur, eller djur som dör. då orkar inte den befintliga bakteriestammen med att bryta ner i samma takt, och nitrit bildas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du dubbelkollat temperaturen? - Kan du sänka den med hjälp av en fläkt?

MVH Lasse

Jag har en termometer som ligger i vattnet hela tiden och visar 27 och en doppvärmare som är satt på 25 grader. Visst kan jag sänka temperaturen men även när termometern visade 27.5 i ett par veckors tid så hade jag inga problem.

Ja, temp mätaren kan visa fel. Så även den du mäter densiteten med, dubbelkolla densiteten också. Vad använder du för att mäta densiteten?

Felaktig densitet skapar ju inte nitrit/nitrat problem. Såvida den inte är helt galen och tar död på djur och små saker i levande stenen.

Och jo, nitriten kan absolut komma från något som dött. Om karet utsätts för mycket belastning på kort tid, t ex många nya levande djur, eller djur som dör. då orkar inte den befintliga bakteriestammen med att bryta ner i samma takt, och nitrit bildas.

Jag har en refraktometer som jag kalibrerar lite då och då. Den litar jag på.

Att jag introducerade 10 st turbos var min första förklaring till nitriten men det känns ju inte som något ett 220 liters kar inte klarar. Jag har ju dessutom gjort det förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...