knabbuziak Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Jag är i planeringen av min kommande sump/refugium. En av de största anledningarna till att jag vill ha alger i refugiet är för näringstransport (har högt Nitrat-värde). Håller på å letar efter vad man kan ha för alger till sin hjälp och börjar mer och mer titta på Ulva Faciata (havssallad - http://se.reeflex.net/tiere/944_Ulva_fasciata.htm).Efter vad jag hittat så ska den inte ha några direkta problem med hyfsad cirkulation så den borde således kunna ligga i samma fack som den levande stenen som jag planerar ha i sumpen.Är det någon som har erfarenhet av Ulva Faciata?Jag är lite rädd för Caulerpa, och som jag förstått det så bör Chaetomorpha ha mycket lägre flöde än det jag kommer ha genom min sump (cirka 2000L/h).Har man fördel av att välja flera olika alger till ett refugium?Är det någon i södra Sverige som man skulle hjälpa till med nån planta? Citera
stigigemla Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Jag hade Ulva på 70- talet men den gick ned på vintern. Citera
knabbuziak Postat 14 april 2010 Författare Postat 14 april 2010 betyder det att man får skiftande vattenvärden över året då eller?kanske ytterligare en anledning till att välja flera olika sorters alger??? Citera
Slanten Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Ulva lactuca som är en liknande art finns i Sverige och resten av världen också, så den borde fungera i ett tropiskt akvarium. Om du är intresserad kan jag skicka några plantor. De växer som ogräs när de väl kommer igång. Citera
knabbuziak Postat 14 april 2010 Författare Postat 14 april 2010 Det låter alldeles utmärkt! Förhoppningsvis ska väl allt vara igång om nån månad eller så... kan ju höra av mig när det börjar närma sig, så tar jag gladeligen emot en leverans! Stämmer uppgifterna jag hade om att de trivs bra i högre flöde? Citera
Slanten Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 De gillar definitivt högt flöde. I naturen växer de precis i vågskvalpet. Hör av dig när du är på G. Citera
knabbuziak Postat 14 april 2010 Författare Postat 14 april 2010 hur sitter algen i refugiet? binder den till nån sten eller flyter den runt fritt i vattnet? Citera
Slanten Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Den sitter fast på underlaget, men jag tror att den kan växa även om den bara flyter omkring. Så jag kommer försöka hitta alger som växer på små stenar och skicka till dig. Den kan inte växa fast igen om den har "tappat taget". Citera
knabbuziak Postat 15 april 2010 Författare Postat 15 april 2010 Svensk artikel om Ulva Lactuca: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/alger/havssallatulvalactuca.1559.htmlLåter som om jag kanske skulle kunna finna sånt här i Trelleborg.Ville bara konfirmera uppgiften i senaste inlägget ovan om huruvida algen kräver ett substrat. Enligt artikeln skall algen även klara sig flytandes, men man vill ju inte att den ska dras med till returpumpen heller precis, får se hur jag löser det. Eftersom förökning sker genom sporer är väl risken stor antar jag att algen kan dyka upp i visningskaret åxå, så en algätare eller två kanske kan vara en bra idé? Citera
Slanten Postat 15 april 2010 Postat 15 april 2010 Intressant artikel! De har verkligen ett komplicerat sätt att föröka sig på I mitt kalla akvarium har den inte förökat sig med sporer, men det kan kanske bli annorlunda i tropiska akvarier. Men du behöver nog inte köpa in algätare med en gång, utan avvakta och se hur det utvecklar sig. Citera
knabbuziak Postat 15 april 2010 Författare Postat 15 april 2010 Jag har ändå planerat köpa en Salarias, dels i förebyggande syfte och dels för att jag tycker en salarias skulle vara ett trevligt estetiskt tillskott. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.