Gå till innehåll

Ulva (faciata) i refugium?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag är i planeringen av min kommande sump/refugium. En av de största anledningarna till att jag vill ha alger i refugiet är för näringstransport (har högt Nitrat-värde). Håller på å letar efter vad man kan ha för alger till sin hjälp och börjar mer och mer titta på Ulva Faciata (havssallad - http://se.reeflex.net/tiere/944_Ulva_fasciata.htm).

Efter vad jag hittat så ska den inte ha några direkta problem med hyfsad cirkulation så den borde således kunna ligga i samma fack som den levande stenen som jag planerar ha i sumpen.

Är det någon som har erfarenhet av Ulva Faciata?

Jag är lite rädd för Caulerpa, och som jag förstått det så bör Chaetomorpha ha mycket lägre flöde än det jag kommer ha genom min sump (cirka 2000L/h).

Har man fördel av att välja flera olika alger till ett refugium?

Är det någon i södra Sverige som man skulle hjälpa till med nån planta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter alldeles utmärkt! Förhoppningsvis ska väl allt vara igång om nån månad eller så... kan ju höra av mig när det börjar närma sig, så tar jag gladeligen emot en leverans! :D

Stämmer uppgifterna jag hade om att de trivs bra i högre flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svensk artikel om Ulva Lactuca: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/alger/havssallatulvalactuca.1559.html

Låter som om jag kanske skulle kunna finna sånt här i Trelleborg.

Ville bara konfirmera uppgiften i senaste inlägget ovan om huruvida algen kräver ett substrat. Enligt artikeln skall algen även klara sig flytandes, men man vill ju inte att den ska dras med till returpumpen heller precis, får se hur jag löser det. Eftersom förökning sker genom sporer är väl risken stor antar jag att algen kan dyka upp i visningskaret åxå, så en algätare eller två kanske kan vara en bra idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant artikel! De har verkligen ett komplicerat sätt att föröka sig på :)

I mitt kalla akvarium har den inte förökat sig med sporer, men det kan kanske bli annorlunda i tropiska akvarier. Men du behöver nog inte köpa in algätare med en gång, utan avvakta och se hur det utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...