Gå till innehåll

Sketalg


ballsam

Rekommenderade inlägg

Har dykt upp en fulalg i karet som sprider sig långsamt. Lite slemmig och diarréfärgad. Nån som vet vad det är för alg och vad man kan göra åt skiten. Värdena i karet är kanon å korallerna växer å trivs.. Lite cyano syns visst i bakgrunden också.

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-2568-14468919695186_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid svårt att veta vad sådant här beror på. Det är bättre om du lägger ut alla värden än att bara skriva att de är kanon. Att värderna är kanon kan bero på att algen frodas och suger åt sig all fosfat t ex, därför inget fosfat värde?

- Byter du vatten regelbundet?

- Har du börjat med något nytt medel eller tillsattser senaste månaden?

- Använder du osmos?

- Skaffat mer djur senaste månaden?

- Har du ordentlig cirkulation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter p jobbet nu, men de värden jag kommer ihåg är fosfat 0-0.03 och nitrat ~2.5 ..kör med fosfatremover i reaktor, inga nya djur, tillsätter lite div zeodroppar, tex zeosponge (tror jag den heter). den enda förändringen är att jag ökat belysningstiden med en timme på MH´n, men den här algen fanns innan den förändringen. vattenbyten är väl lite sisådär med. inte extremt regelbundet i alla fall. osmos med jonbytare har jag använt hela tiden. cirkulationen har jag till och med ökat ngt för att se om det hjälper. hade en fosfattoppför några veckor sedan då jag missat att mediat var "fullabsorberat", så det skulle kunna vara det som triggat igång.. men har tidigare legat på ~0.25 i fosfat mer eller minder konstant och inte haft några problem med alger (dock ingen rakettillväxt på korallerna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men lugna ned dig! Det här är vad nästan alla får i nystartade kar och vad man förr fick efter snösmältningen varje år. Det försvinner med den fosfat och silikatreducering du redan satt i. Tydligen bytte du medium i silikatfiltret en vecka för sent. Och du vet ju hur man skrapar alger manuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Och så här gick det.. Läste nån stans att det kan fungera med mörkläggning, så jag hängde för svarta sopsäckar å la ett lock över i 3 dygn samtidigt som jag doserade med algea-x. Vet inte vilket som var det avgörande, men skiten backade tillbaka, och den cyano jag hade innan försvann helt. Finns lite dino på sanden, men inte värre än att jag kan leva med det..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...