Gå till innehåll

Osmos portable


freguz

Rekommenderade inlägg

Ordar inte leta runt bland alla webshoppar så jag frågar helt enkelt :)

Finns det nån enklare mini osmos apparat som man kan koppla in vid behov, tex i köket o låta den köra bara över en dag, så har man kanske 5-10 liter när man kommer hem från jobbet?

Så kan man montera bort den sen, eller fylla nåra dunkar. Så behöver man inte ha den fast permanent monterad lixom (knöligt i lägenhet).

Alla tips, idéer och länkar tas tacksamt emot!

mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en sån, det man gör är att man skruvar fast en liten snabbkoppling på vattenkranen som man använder den till. Det gäller dock att man har någon kran där den passar.

Enda problemet som jag haft med den är att det har varit svårt att få tag på nya kol/partikelfilter till den, det var ett tag sen jag hörde med Triton sist så förhoppningsvis så ligger det ett par sån där och väntar på mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en sån, det man gör är att man skruvar fast en liten snabbkoppling på vattenkranen som man använder den till. Det gäller dock att man har någon kran där den passar.

Enda problemet som jag haft med den är att det har varit svårt att få tag på nya kol/partikelfilter till den, det var ett tag sen jag hörde med Triton sist så förhoppningsvis så ligger det ett par sån där och väntar på mig.

Verkar ju toppen, humm kran, en vanlig diskbänks-kran av ny modell, borde fungera kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kollar på den delen där vattnet kommer ut ifrån, brukar ha ett metallgaller. Om den går att skruva loss och då ser ut ungefär som den snabbkopplingen som syns till vänster på den =8515.070"]här bilden, då borde det funka.

Tänk bara på att osmosen måste få plats på höjden också, även ett par cm extra för att kunna ta loss den.

EDIT: Vilka konstiga meningar det vart, hoppas du fattar vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite fakta om diskbänken :)

Bilder på krangänga samt delarna på det som sitter på kranen.

Krangänga är cirka 20mm kanske 21mm

Höjd från kranutlopp ner till vasken är cirka 40cm

Funkar detta så vore jag himla glad :)

/Edit: lusläst manual men står inget om mått på prylen... ovanligt otyskt att inte ange detta....

post-2914-14468919721337_thumb.jpg

post-2914-14468919721586_thumb.jpg

Ändrat av freguz
läst PDF
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske men jag är klart osäker, den gängan som jag kunde fästa den i handfatet med var en invändig gänga som var något större än så. Men å andra sidan så vet jag att snabbkopplingen hade en invändig gänga också som var något mindre, vilket borde kunna vara samma som du har.

40 cm räcker mer än väl, gränsen går nån stans runt 25 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske men jag är klart osäker, den gängan som jag kunde fästa den i handfatet med var en invändig gänga som var något större än så. Men å andra sidan så vet jag att snabbkopplingen hade en invändig gänga också som var något mindre, vilket borde kunna vara samma som du har.

40 cm räcker mer än väl, gränsen går nån stans runt 25 cm.

Ok, tack för info, blir till att kolla lite gängor hos Triton då, alltid bäst att testa, annars finns iofs säkert övergångar till grövre dimension

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett sedvanligt osmos som jag kör varje till varannan helg inga problem med det så länge man håller slangarna högre än enheten så är det ingen risk för tömning och uttorkning.

jaha ja så långt tänkte jag ju inte:snurrig:

Kriteriet är väl bara att det ska gå att montera/demontera på en diskblandare/badrumsblandare.

Picobello verkar oxå vara svårt att hitta fakta om gängor o sånt, begriper inte att man inte skriver sånt på webshopparna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är ute efter en som snabbt och enkelt går att sätta på en vanlig kökskran/badrumskran och lika snabbt går att ta bort igen så är Tunzes lilla perfekt. Jag lägger den i en liten "akvariepåse" i kylskåpet när jag inte använder den, tar ungefär lika stor plats som en 1-liters juiceförpackning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är ute efter en som snabbt och enkelt går att sätta på en vanlig kökskran/badrumskran och lika snabbt går att ta bort igen så är Tunzes lilla perfekt. Jag lägger den i en liten "akvariepåse" i kylskåpet när jag inte använder den, tar ungefär lika stor plats som en 1-liters juiceförpackning.

Ja det låter ju som något för mig :)

I kylen, måste de stå kallt?

jag är ju helt novis på detta med osmos.. ska man ha ett silikatfilter påkopplat också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill se hur det funkar att koppla in och ur den så är du välkommen över till mig för en demo, bara du tar med dig din nya lilla Hanna och kör en demo på den. ;)

Låter som en bra idé. Jag knatar förbi nån dag :) (kollar innan förstås)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...