Gå till innehåll

Delar till DIY-GDS!


JFerm

Rekommenderade inlägg

Sitter och försöker få ihop en sammanställning på ställen man kan köpa delar till att bygga sina egna armaturer som drivdon, ballaster, tändare, lysrörsfötter mm. mm. då jag vet många gör det

Likadant gäller ni som köperPMMA/PVCskivor ochPVC kopplingar.

Hur många av er har tex. byggt sina egna armaturer, oberoende T5, T8, MH. var har ni då köpt pryttlarna?

Har märkt att det inte är så lätt att hitta ställen med bra sortiment och bra (= billiga) priser, många gånger har någon kanske en pryl medan något annat företag har något annat.

Jovisst, det vanligaste är ju de "vanliga" lokala eller nätsaltaffärer vi handlar pryttlar i. Claes Ohlsson, Kjell & company, den "Lokale glasmästaren"

Att bygga själv är ju halva nöjet många gånger men gädjen kan förtas lite iom. svårigheten att få tag på pryttlar.

//Jörgen (DIY-GDS-bitensmiley1.gif)

Edit- Kanske skall tillägga att jag är inte ute efter en massa svar som "kolla classe", Glasmästaren eller kolla tidigare inlägg. Jag har allt kollat dem tidigare smiley1.gifoch är mer ute efter om det finns någon som hittat något speciellt ställe där man hittar bra pryttlar. Vet inte om detta blev något klarare smiley5.gif.men vi får väl se vad som händer smiley4.gif-Edit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

enligt ELSÄK så får man inte byggaarmturer själv om man inte är elektriker.

med s.k. kännedom får du byta lampor och sladdar.

(men oss i mellan så finns det att köpa på elaffären, tämligen billigt.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk att jag kunde nästan tänka mig att du skulle säga något sådant här smiley17.gif

Bra att du gav det tipset om elaffären! Visste inte om det!

Bra du skrev det om ELSÄK också, jag tror nog att vi är några mer än dig som har läst el smiley1.gifplus att några av oss kanske till och med kan ge relevanta råd och tips till folk.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och här finns armaturer & byggsatser http://www.swedish-growsystems.se/butik_belysning.html

konstigt föresten att man kan köpa byggsatser smiley2.gif.

Att kalla det där byggsats tycker jag nästan är att överdriva :) mankan omman villgöra det lite mer esteiskt tilltalandemen det enda man igentligen behöver göra är attskruva i sladd i 3st sockerbitar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en ansvarsfråga. Om du säljer en armatur ansvarar du för att den inte är farlig för användaren vid normalt bruk. Den skall uppfylla CE-norm som gäller för det mesta som säljs idag. Kopplar du ihop en grej själv har du ansvaret själv. När det gäller byggsatser har leverantören ett begränsat ansvar men ändå ett ansvar. Hur långt det gäller varierar från produkt till produkt. Är det bara kvar att montera nätsladden har byggsatsleverantören i princip fullt ansvar om den är riktigt ditsatt, men om man inte följt anvisningarna eller ändrat på byggsatsen blir ansvaret byggarens. Om anvisningarna är ofullständiga eller missvisande är ansvaret leverantörens.

Jag skulle inte våga sälja byggsatser till belysningar, men att tillverka kompletta belysningar, testa och sälja kan jag föreställa mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag missade en sak. Vem får bygga armaturer?

Det får vem som helst göra. Kravet är bara att innan de driftsättas eller säljs så skall en CE- försäkran göras. Där har man möjligheten att själv försäkra att apparaten är byggt enligt gällande normer dvs inte är farlig för användaren, inte stör radio, TV, mobiler och sånt och att den inte belastar elnätet olämpligt. Sedan är det bara att beställa CE- märken för produkten och gå i fängelse om man gjort något allvarligt fel som gör skada på sak eller person. Alternativet är att vända sig till en testanstalt som testar produkten och tar över det mesta av ansvaret. Där låg kostnaden på mellan fyra och 15000 kronor för några år sedan. Den säkraste metoden är att S- märka produkten, jo det finns fortfarande. Då tar SEMKO över ansvaret (och mer pengar) och gör stickprov på produkten. Det är en dyrare märkning och man betalar också en viss summa för att de skall kunna köpa in och göra stickprovstester. Det finns vissa undantag från de här huvudreglerna, T. ex får behöriga elektriker koppla enklare armaturer för låg effekt, men inte konstruera apparater utan säkerhetskontroll.

De inbyggda armaturer vi ofta gör med fläktar skulle säkert inte kunna godkännas, ett krav är att inget farligt skall kunna inträffa om fläkten stannar. Säkerheten höjs avsevärt om man bygger in en termostat och en brandvarnare på insidan i inbyggnaden .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte allt till min möbel på Beijer Byggvaruhus och Bauhaus.

Elekronik prylarna fick jag beställa från www.elfa.se via en lokal elektronikaffär.

PVC delarna köpte jag från aquaristic.net och http://shop.carlen.biz/ och www.georgfischer.se

Sen gäller det väl "SUNT FÖRNUFT". Har alltid haft svårt för lagar och föreskrifter. Speciellt när människan har en grå massa som fyller tomrummet mellan öronen och kan säga vad som kan göras och vad som en inte borde göra själv om man inte är 100 på att han/hon kan klara av själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...