Gå till innehåll

Po4


Sjöbomicke

Rekommenderade inlägg

Oj detta var längsen man pysslade med saltvatten =) men kul som vanligt !

startade upp karet för ca 1 vecka sedan .

och tänkte att jag skulle göra ett test på PO4 nu ikväll och fick ett test resultat på 0,25 ( Salifert ) . Vad jag minns sedan mitt andra kar för några år sedan så låg jag på 0-0,03 när burken var helt nystartad !

Eller är det bara jag som minns fel !

brukar PO4 verkligen synas i ett helt nystartat kar ??

Man börjar ju bli lite orolig eller så är det bara som man minns fel !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte använt osmosvatten så lär det ju kunna vara en del fosfat, speciellt så här års har jag förstått, pga snösmältning. Har du däremot använt osmosvatten så skulle jag kontrollerat utrustningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha fått fosfat från begagnad levande sten. Har pH sjunkit under flytt och hantering så förklarar det varför fosfat frigjorts.

Men det är ju ingen panik. En fosfatremover tar detta men kör den innan du börjar dra på ljus. Risk för alger eller cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha fått fosfat från begagnad levande sten. Har pH sjunkit under flytt och hantering så förklarar det varför fosfat frigjorts.

Men det är ju ingen panik. En fosfatremover tar detta men kör den innan du börjar dra på ljus. Risk för alger eller cyano.

Jag har Salifert Phosphate Killer men hur använder jag det ?? ska jag lägga det i ett ytterfilter i en strumpa eller ? och hur mycket doserar jag då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Salifert Phosphate Killer men hur använder jag det ?? ska jag lägga det i ett ytterfilter i en strumpa eller ? och hur mycket doserar jag då ?

Läs bruksanvisningen. Har du inget i karet annat än ls så kan du överdosera, inget skadas av att du sänker fosfat snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...