Gå till innehåll

Cirkulation till ett 850 liters


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har läst fram och tillbaka...

10x40 ggr antal liter burk verkar som en riktlinje.

Men om man har EN streampump som orkar detta blir det ju inget vidare eller?

Det är väl bättre att tex. ha 2st Tunze 6105 stream,

Då blir det 2x 13 0000 l/timme.

På sidan står det att det är för akvarier upp till 2000L! men då blir det ju inte tillräckligt med drag eller? Eller menar de att man kan ha flera stycken???

Jag funderar på ett 180X70x70 kar med en retur på ca 5 000 l/timme.

Råd, tips och kommentarer uppskattas! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det känns bättre att sprida ut cirkulationen på mer än en pump. Lättare att skapa en mer naturlig cirkulation. Ska uppgradera till ett större själv med mått som liknar dina, och kommer köra på en tunze 6105 (hellst 2) samt 2st 6055:or. Kommer även kompletera med nån eller några mindre streampumpar. Tror karet mår väl av mer kaosartad cirkulation än den typen vi har i sketåa som rinner genom byn (dvs jämt flöde åt ett och samma håll).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör 20-50ggr akvariestorleken, gärna fördelat på ett antal pumpar. Minst 2. Utöver det har du ju några liter/h från sumpen.

Letar du komplett cirkulationslösning så kolla in min senaste annons... 4x12.000L/H med multicontroller. Borde sitta som en smäck i 720L och uppåt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett 750 liters och tycker att 3 st tunze 12000 liters gör sitt jobb men när mitt kar växte igen med koraller så började vävnaden släppa underifrån på korallerna och det tror jag va pga för lite drag i vattnet.

2 st pumpar som jobbar mot varandra som sitter lite djupare och 1 som tar den övre vatten massan och en styrning så ska du klara dig.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.drakfisken.se/product.php?id_product=1334

Denna gånger 3 alltså

39 000 l/h = 45ggr tanken alltså , plus returen ser jag som en liten bonus :)

För övrigt verkar det som 6125 som är billigare också går att styra, enligt tunzes hemsida men hos triton står det ej reglerbar...

Skulle vara trevligare om man kunde styra med EN gemensam kontroller.

EDIT: Denna går så klart ----http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=251

Fast få börjar man närma sig priset av en GHL profilux... hmmm

Ändrat av Hirez
mess
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6105 är styrbar och kopplas ihop med en multikontroller. Om du inte stör dej extremt mycket på pumpens utseende så slå till på datates annons.. Samma styrka på hans pumpar, men lite kantigare look. Brukar vara knäpptysta och väldigt strömsnåla. Köper du motsvarande uppsättning med 6105 går det loss på mer än det dubbla / samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget extra fäste för ljuddämpning till min 6105:a, och jag hör ingen skillnad om den är på eller av.. helt knäpptyst.

Så tysta kan ju inte jag säga att mina är även med det nya fästet, men det beror väl på hur resonansen fortplantar sig vidare till väggarna i huset och nu är det helt acceptabelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har visst precis ändrat fästet på pumparna...

Klippt från tunze.com:

As from May 2010, the Turbelle® stream 6105, 6205, 6305 and e-jet will

be fitted with a special Silence clamp with four integrated silicon buffer as

a standard feature.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...