Fagerberg Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 har så in i h-vetet med plattmask dem förstör inget men hur roliga är dem någon som vet hur man får bort dem ? något djur som äter dem ? dem sitter i stora klasar så många dem blivit nu Citera
lottac Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 Hej!Jag fick plattmask på en acropora och blev till slut så arg att jag spolade korallen under kranen. Alla maskar försvann, korallen tog lite stryk men kommer sig igen. Citera
_Manne_ Postat 15 maj 2010 Postat 15 maj 2010 finns ett medel "flatworm exit" från salifert , fiskmässigt så ska en "sixliner" wrasse tugga i sig dom.http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1926+375&pcatid=375mvh manne Citera
StoffeSwe Postat 16 maj 2010 Postat 16 maj 2010 Jag hade massor med rostbruna små plattmaskar, de blev paralyserade eller dog av sötvatten så jag gjorde ett snabbt dopp av de värst drabbade korallerna och sedan sög jag upp de jag såg med en pipette (eller vad det heter) en gång om dagen. Utöver det hade jag en sixline som jag tror åt endel av dem. Sen försvann de efter några veckor. Jag har hört att dom kan utsöndra ett gift om man dödar dem, så man bör inte medicinera i akvariet. Citera
Spade Postat 10 juni 2010 Postat 10 juni 2010 Vi hade massor med plattmask i vårt akvarium med om du kollar i tråden nedan så kan du se lite bilder på de som bodde i vårt akvarium. Nu köpte vi blå djävlar (Chrysiptera cyanea) här i förrgår och de åt upp en hel hög med maskar och är inte speciellt sugna på fodret... De äter inte alla men tar en del verkar det som. De är dok tydligen väldigt aggresiva och går inte bra med annat verkar det som men har du lite/ingen annan fisk i akvariet går det kanske bra.edit: Du kan även kolla min avatar för att se hur våra plattmaskar ser ut De är något mörkrödare mot eftermiddagen då de ätit Citera
Laggeman Postat 10 juni 2010 Postat 10 juni 2010 Det beror lite på vad man har förutom dessa fiskar, hur stort kar samt hur många de är. Jag har haft 1 och 2 vid olika tillfällen, och utan bekymmer varje gång. Alla damseller kan vara en pina när de skaffat sitt revir, andra mer än andra. Citera
jacob.forssman Postat 1 september 2010 Postat 1 september 2010 Hej, Jag lånar tråden då det handlar om samma sak. Jag har också problem med mycket plattmaskar och har en sixline i karet som inte verkar äta en enda plattmask. Jag har damsugit ut en hel del plattmask med hävert när jag byter vatten och sugit ut några emellanåt också men jag kommer inte åt alla och så fort jag fått bort en del kommer det nya. Hur ska jag få min sixline att äta plattmasken? Är det någon som har ett bra förslag så skulle jag vara tacksam. Mvh, Jacob Citera
Henric Postat 2 september 2010 Postat 2 september 2010 Hej Jacob,Jag tror nog att din sixline äter maskar. Men han hinner inte med att äta upp alla! Jag hade problem med maskar och använde Saliferts Flatworm exit. Och oj vad många plattmaskar det kom fram. Så det är bara en bråkdel som du egentligen ser.Jag kan bidra med mina erfarenheter från flatworm exit om du vill. Citera
milk Postat 2 september 2010 Postat 2 september 2010 Har själv lite problem med plattmakskar och funderar på en sixline, men är rädd att jag inte får upp den sen, om den nu får bort dem. hur fungerar flatworm-exit med koraller och fiskar som är känsliga mot medicinering? Citera
jacob.forssman Postat 2 september 2010 Postat 2 september 2010 Hej Jacob,Jag tror nog att din sixline äter maskar. Men han hinner inte med att äta upp alla! Jag hade problem med maskar och använde Saliferts Flatworm exit. Och oj vad många plattmaskar det kom fram. Så det är bara en bråkdel som du egentligen ser.Jag kan bidra med mina erfarenheter från flatworm exit om du vill.Hej Henrik,Tack för svaret!Jag misstänkte att det kanske är så som du säger att han inte hinner med att äta alla maskar. Om det är så, så kanske min damsugningsmetod inte heller fungerar så bra. Berätta gärna hur det har gått för dig när du använt flatworm exit. Påverkade det ditt kar negativt på något sätt? Tog det bort alla maskar? Jag har hört att de blir ganska giftiga när man tar kål på dem. Mvh, Jacob Citera
Henric Postat 3 september 2010 Postat 3 september 2010 Ja, dom utsöndrar något typ av gift när dom dör.Den första gången jag medinicerade så dog det väldigt många maskar och jag var inte riktigt beredd på effekten. Så en kirurg blev lite stirrig, men övriga fiskar inkl. en kejsare var inte påverkade. Några Acropoper var påverkade. Men jag blandade till ett 15% vattenbyte och bytte det aktiva kolet och efter några dagar så bytte jag 15% vatten igen. Så efter en vecka var akvariet som vanligt.Gång nummer två så hade jag blandat vatten innan jag medinicerade. Denna gång var det inte så mycket maskar och efter 4 timmar bytte jag 15% vatten. Denna gång var det knappt inga problem.Så var inte rädda för att köpa flatworm-exit. Ha vatten klart bara. Byt helst tre gånger samma vecka och du måste ha ett filter med aktivt kol. Strumpa är jag generellt tveksam till.Sedan tror jag men jag vet inte säkert om maskarna har en livscykel på två veckor. Det innebär att man måste medinicera minst två gånger. Antagligen är det så eller så dog inte alla första gången för mig. Men det kanske är så att flatwormexit inte tar dör på äggen.Det här är mina erfarenheter men på inget vis en vetenskaplig analys.//Henric Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.