Gå till innehåll

Mg vs. Ca


uffe80

Rekommenderade inlägg

hej!

kör med balling i mitt 375 kar.

ligger stabilt på mg 1350, ca 425 och Kh 10, Ph 8,3..

MEN.. idag när jag kollade värdena så gav inte Mg utslag utan jag tömde sprutan (salifert) alltså över 1500!!!

Varför??

Jag tillsätter ju Mg & Ca från samma dunk så hur gör jag nu?? ska jag fixa en dunk med enbart Ca och tillsätta enbart det tills Mg sjunker eller ska jag avvakta helt med den dunken??

detta äe första mätningen jag gjort sedan jag drog igång mitt refugium med Caulerpa för ca en vecka sedan, kan detta ha med värdena att göra??

Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle absolut inte sluta med de andra tillsatserna. Att Mg ökat beror på att förbrukningen av Mg minskat. De andra förbrukas ju lika mycket som du tillsätter så de värdena kommer att dyka direkt. Gör en dunk med bara Ca i och med samma koncentration som vanligt så sjunker Mg värdet sakta och lugnt. Har du bytt saltfabrikat så kanske det nya saltet innehåller mer Mg.

Varje gång jag rensar korallkaret från kalkalger får jag göra så. Jag gör det alldeles för sällan så det brukar bli 3 - 4 kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...