Gå till innehåll

Nyinköp av cirkulation, för mycket blås?


Jonkagoo

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan tidigare en sieo pump som pumpar 2000 l/h kände att detta va lite lite till mitt 180 liters. Så jag gick och köpte en hydor korelia 4 som pumpar 4600 l/h.

När jag stoppar ner denna känns det som att de blir lite storm. Bottenmaterialet börjar yra och visar glaset i botten på vissa ställen.

De koraller jag har är mest mjukkoraller (sarcophyton, kenyaträd, skivanemoner, knappar men även en rätt så stor euphylia). Jag märker att skivanemoner, knappar och euphylia drar ihop sig och att kenyaträden ser ut som om dom lägger sig ner. Men jag vet att koraller kan bli lite irriterade om man flyttar dom eller ökar ljuset så de kanske är samma sak här, att dom bara ska vänja sig vid att miljön ändras?

Kan ju försöka fibbla lite så att den står bättre så att den inte blåser för mycket på botten. Eller bör jag helt enkelt försöka byta ner mig med någon här på guiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändra riktningen på pumpen så den går mer tvärs över botten istället för att rikta den neråt. Alternativt kan du testa att rikta dina två pumpar mot varandra så att deras strålar korsas och på så sätt delas upp i en bredare ström.

Blir det inte bra alls så är det säkert någon som kan byta med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för svaren har testat nu att sätta den starkaste pumpen långt nere riktad uppåt. Nu direkt ser jag en väldig skillnad:) Korallerna skyddas nu från den starka strömmen som kommer direkt från pumpen och det känns som att strömmen sprids mycket bättre nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Tack så mycket för svaren har testat nu att sätta den starkaste pumpen långt nere riktad uppåt. Nu direkt ser jag en väldig skillnad:) Korallerna skyddas nu från den starka strömmen som kommer direkt från pumpen och det känns som att strömmen sprids mycket bättre nu.

Tjena!

Lite out of topic men jag hopar in....

har en juwel akvarium 100x40x45 och funderar på en 5000L sunsun cirk. pump till min malawi kar. Frågan blir det kaos, för stormigt i karet ? Finns det video på hur karet ser ut med en 5000L/h pump ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv ett 180l kar (60x60x50) och jag skulle nog hellre satsa på ett antal mindre kraftfulla pumpar istället för enbart en pump som pumpar 2000 eller 5000l. Med flera mindre pumpar kan du bättre simulera vågrörelser i vattnet. Själv kör jag två Tunze 6045 och en Tunze 6025 som jag vinklat lite olika. När dessa sedan körs på timer blir det en bra mix av vattenströmmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...