judas Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 Jag har beställt ett nytt kar med inbyggd sump. Jag har nu en AM SP3000 till mitt nuvarande kar där sumpen står på golvet, vilket fungerar bra. Tyvärr orkar inte AM lyfta vattnet från golvnivå upp till karet. Vattenkärlet kommer att stå på golvet.Hur har ni andra löst det? Är Tunze 3155 osmolator något att köpa? Den ska klara en tryckhöjd på 0,9m, men från golvet är det 1,2m till vattenytan. Citera
Ferngren Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 Jag har en Tunze 3155 och jag tycker att den fungerar kanon. Däremot så kan jag inte hjälpa dig med tryckhöjden då min osmosbehållare står brevid sumpen. Citera
Laggeman Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 Jag har en Deltec Aquastat 1000, den har ingen egen pump utan man kopplar in valfri pump. Min har funkat prima så länge jag har haft den och idag kör jag en Aqua medic doserpump via en kalkmixer för osmosvattnet. Citera
judas Postat 31 maj 2010 Författare Postat 31 maj 2010 Ha, en Deltec Aquastat har jag ju nu till min returpump. Den kommer jag ju inte behöva använda längre. Kanske bara ska köpa en klenare pump till den. Problemet blir väl bara att pumpen kan bli överhättad om osmosvattnet tar slut. Det gör ju inte Tunze eller AM.Såg på en annan sida att för Tunze var Hmax 2,2m. (står även en flera värden höjd/ flöde) På Tunze hemsida står att den inte ska användas på en tryckhöjdöver 2m. Där jag läste först stod det bara tryckhöjd 0,9m. Citera
_Manne_ Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 http://www.pwss.se/product.php?productid=3116&cat=700&page=1där står tryckhöjd på 3m på en am sp3000 .. borde funka klockrent. men ?mvh manne Citera
Laggeman Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 Ha, en Deltec Aquastat har jag ju nu till min returpump.Har du returpumpen på nivåavkännare?Denna modellen har ju ingen egen inbyggd pump, så jag blir lite snurrig på hur du menar här. Citera
judas Postat 1 juni 2010 Författare Postat 1 juni 2010 http://www.pwss.se/product.php?productid=3116&cat=700&page=1där står tryckhöjd på 3m på en am sp3000 .. borde funka klockrent. men ?mvh manneMin SP3000 klarar inte 3m. Den har tom svårt att lyfta 0,5m. Möjligt att det fungerar när de är helt nya, men de blir klena ganska snart. Jag är inne på min tredje under fem år. De är billiga därför har jag köpt samma. Kanske Tunze inte är bättre, bara dyrare? Citera
judas Postat 1 juni 2010 Författare Postat 1 juni 2010 Har du returpumpen på nivåavkännare?Denna modellen har ju ingen egen inbyggd pump, så jag blir lite snurrig på hur du menar här.Jag använder Aquastaten som nivåavkännare för returpumpen, dvs returpumpen slår av om vattennivån blir för hög i huvudkaret (översvämningsskydd). Funkar väl lika om man skulle stoppa pumpen i osmoskärlet?Är det inte större risk att en vanlig pump blir överhättad lättare om den går torr än tex AM SP3000 eller Tunze 3155? Citera
mano Postat 1 juni 2010 Postat 1 juni 2010 Min SP3000 klarar inte 3m. Den har tom svårt att lyfta 0,5m. Möjligt att det fungerar när de är helt nya, men de blir klena ganska snart. Jag är inne på min tredje under fem år. De är billiga därför har jag köpt samma. Kanske Tunze inte är bättre, bara dyrare?Aquamedic och Tunze använder ju två helt olika sorters pumpar, så det är helt onödigt att försöka spekulera i något sånt.Det är inte så att du har missat att man måste smörja in slangen på dina SP3000, om man inte gör det så kommer slangen att bli torr och hård vilket leder till att pumpen snart går sönder.EDIT: Om slangen börjar bli trött så borde det visa sig som att pumpen tappar lyfthöjd och sakta läcker tillbaka det vatten som står i slangarna. Citera
Vandal Postat 1 juni 2010 Postat 1 juni 2010 byggde min själv för strax över en hunka... https://saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=339242&postcount=32 Citera
judas Postat 1 juni 2010 Författare Postat 1 juni 2010 Det är inte så att du har missat att man måste smörja in slangen på dina SP3000, om man inte gör det så kommer slangen att bli torr och hård vilket leder till att pumpen snart går sönder.EDIT: Om slangen börjar bli trött så borde det visa sig som att pumpen tappar lyfthöjd och sakta läcker tillbaka det vatten som står i slangarna.Jag brukar smörja, men kanske alldeles för sällan. Citera
judas Postat 1 juni 2010 Författare Postat 1 juni 2010 Aquamedic och Tunze använder ju två helt olika sorters pumpar, så det är helt onödigt att försöka spekulera i något sånt.Hur funkar Tunze pumpen? Citera
mano Postat 1 juni 2010 Postat 1 juni 2010 Inte säker men jag tror att det är en vanlig impellerpump. Så =5000.020"]här ser den ut. Citera
-=Mr_B=- Postat 2 juni 2010 Postat 2 juni 2010 Um... Tunze pumpen ser ut som en vanlig jäkla husvagnspump? Tyvärr ser Biltema ut att ha bytt till en torrmonterad istället för dränkbar modell, men det ser ut som samma pump som den de hade förr.B! Citera
ChristerFolke Postat 2 juni 2010 Postat 2 juni 2010 Hei.Jeg har laget auto top off med dette:http://www.aquahub.com/store/product26.htmlBrukte en pumpe jeg hadde liggende.Med vennlig hilsenChristerNorge Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.